Kategoria: Drodzy czytelnicy

Pożegnanie profesora Olgierda Czernera

 

Z wielkim żalem żegnamy

prof. dr. hab.

Olgierda Czernera

architekta, wykładowcę akademickiego, wybitnego konserwatora i muzealnika,

honorowego członka

Stowarzyszenia Miłośników Witraży

ARS VITREA POLONA

Profesor Olgierd Czerner jako założyciel i wieloletni dyrektor Muzeum Architektury

we Wrocławiu był współtwórcą jednej z największych w Polsce kolekcji witraży

 i jej prezentacji na stałej wystawie.

Rodzinie i Bliskim

składamy

wyrazy szczerego współczucia

Zarząd i członkowie

Stowarzyszenia Miłośników Witraży ARS VITREA POLONA

Drodzy czytelnicy … 2/2016

Wokół tak wiele się dzieje. Okazało się, że dużą przyjemnością jest zamknięcie się w pracowni i wsłuchanie się w spokojne tony muzyki. Spory i waśnie pozostają za drzwiami, ekranami i głośnikami.

W codziennym życiu najważniejsza jest rodzina. Tuż za nią jest praca. Ludzie z pasją mają swoje zainteresowania, które pielęgnują i którym się oddają. Sztuka witrażu posiada szczególne walory. Podobnie jak malarstwo potrafi dostarczyć szczęścia już przez same obcowanie z nią. Podróże, fotografowanie, analiza albumów potrafią prowadzić ścieżkami pełnymi niespodzianek, zaskoczeń i gwałtownych zbiegów okoliczności. Odważni chwytają za narzędzia, by tworzyć.

Drogą detektywa podążył Jurij Smirnow w opowieści o ikonie polskiego witrażownictwa Stanisławie Gabrielu Żeleńskim.

Nieopisanej radości dostarcza mi wertowanie trzech encyklopedycznych tomów z serii „Korpus witraży z lat 1800–1945 w kościołach rzymskokatolickich metropolii krakowskiej i przemyskiej”. Doskonałe zdjęcia i wyczerpujące opisy są nie tylko przydatne w działalności wydawniczej naszego czasopisma, ale dają dużo spokoju i wytchnienia podczas lektury.

Pasjonaci sztuki witrażowej, to również praktycy, czyli liczna grupa szczęśliwców, którzy poznają tajniki technik tworzenia tych unikalnych dzieł. Dla nich ogłosiliśmy konkurs na projekt witraża. Temat ambitny i niełatwy, co jest sporym wyzwaniem dla uczestników.

Zapraszamy do lektury drugiego wydania Barw Szkła w roku 2016

Andrzej Bochacz

Drodzy Czytelnicy 3-4/2014

Andrzej Bochacz

Mija już czwarty rok od kiedy ukazują się „Barwy Szkła”. Za sprawą rozlicznych zadań, nie był to czas najłatwiejszy dla redakcji. Niewielka zadyszka przyczyniła się do opóźnienia w przygotowaniu numeru 3 oraz 4. Dlatego podjęliśmy decyzję o połączeniu obu wydań.

„Barwy Szkła” nr 3 i 4 /2014 jest zatem nieco obszerniejszy. Mamy głębokie przekonanie, że w nadchodzącym 2015 roku uda się utrzymać normalny rytm wydawniczy.

Obcowanie z witrażami jest wyjątkowym doświadczeniem. W okresie kilku ostatnich lat miałem szczęście poznać wiele osób, które związane są z tą dziedziną sztuki zawodowo lub hobbystycznie. W obu przypadkach jest to pasja. Poznawanie historii, biografii, technik oraz tajników wytwarzania a także oglądanie witraży dostarcza tej szczególnej grupie radości.

We współczesnym, pełnym harmidru, pędu i nienasycenia, świecie, wartości jakimi są: radość, satysfakcja oraz spełnienie, jest nieoceniona.

Witraż, nawet współczesny, abstrakcyjny ma w sobie ducha minionych epok. Podziwianie dzieł w miejscu ich ekspozycji jest wyjątkowym doświadczeniem. Zależnie od pory dnia, czy od aury panującej za oknem, wrażenia mogą być różne. Zachwycające są prace wielkich mistrzów. Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jerzy Nowosielski, Adam Stalony Dobrzański, Teresa Maria Reklewska, Wiktor Ostrzołek, Marc Chagall, Luis Comfort Tiffany i wielu innych projektując tworzyli przemyślane, pełne przenośni, odniesień, głębokich treści dzieła. W witrażu fascynujące jest połączenie   myśli artystów, które wyrażane są nie tylko kreską rysunku oraz linią podziału, ale także barwami stosowanych szkieł. W tym zakresie niezapomnianych wrażeń dostarczają, przepełnione odcieniami czerwieni i błękitów prace Marca Chagalla.

W okresie minionych czterech lat prezentowa-liśmy wiele wspaniałych witraży, które rozrzucone są po całym świecie. Jednak przepiękne działa znajdują się tuż obok nas. Kiedy rozejrzymy się wokół z uwagą, to dostrzeżemy, że jest ich wokół bardzo wiele.

Szukajmy.

Bieżący numer „Barw Szkła” to podwójna dawka historycznych poszukiwań Jurija Smirnowa z Galicji Wschodniej.

Z pewnością ciekawy jest rozdział poświęcony witrażom a zamieszczony w podręczniku sprzed niemal stu lat Ks. Leona Gościckiego „Budowa świątyni” , .

Aleksandra Ratajczak zaprasza na wywiad z Panem Piotrem Jankiem, właścicielem pracowni WITROART.

Pani Małgorzata Marecka z warszawskiego Instytutu Ceramiki i Szkła przybliża szeroka tematykę farb szklarskich.

Ciekawym wydaje się także artykuł poświęcony malowaniu witraży. Tym razem prezentujemy tę metodę na przykładzie zawieszki wykonanej w technice tiffany.

Ponieważ za kilka dni wkroczymy w Nowy Rok, to składamy naszym czytelnikom najserdeczniejsze życzenia pomyślności, wielkich wyzwań, realizacji planów i spełnienia marzeń.

Drodzy Czytelnicy 2/2014

Andrzej Bochacz

W roku szkolnym 2013/2014 młodzież z Powiatowego Zespołu Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie uczyła się wykonywania witraży. Był to owocny w rezultaty okres wytężonej pracy dla kilkunastoosobowej grupy. Poza satysfakcją, nagrodą dla uczestników była wycieczka z cyklu Szlakiem Mistrzów Witrażu. Pod koniec kwietnia, w piękny słoneczny dzień odwiedziliśmy Toruń. Piszę o tym w specjalnej relacji.

Pierwsze półrocze obfitowało w wiele ciekawych wydarzeń. Pasjonaci z easy-Art po ponad dwuletnich wysiłkach ukończyli pracę nad wspaniałym, nowatorskim projektem Drogi Krzyżowej. Spotykali się w różnych miejscach Polski, aby powstawały kolejne stacje tego niewątpliwego dzieła. Mam cichą nadzieję, że udostępnią choć na kilka chwil efekt swoich wysiłków i zamieścimy na naszych łamach wywiad z twórcami oraz zaprezentujemy cykl w całej krasie.

Krosno od dwóch lat funkcjonuje jako Miasto Szkła. Wielkim wysiłkiem lokalnej społeczności oraz siłą blisko wiekowej tradycji, to piękne miasto wykorzystuje swój dorobek, by zapraszać turystów z całego kraju. Propozycja Krosna jest na tyle interesująca, że między innymi bilety do Centrum Dziedzictwa Szkła należy     zamawiać z dużym wyprzedzeniem. Nagrodą za wytrwałość są liczne atrakcje i niespodzianki. Zapraszam do lektury artykułu poświęconego Miastu Szkła, gdzie historia przeplata się z wrażeniami z wycieczki.

Niewątpliwym hitem niniejszego numeru „Barw Szkła” jest wywiad z właścicielami uznanej od dziesięcioleci poznańskiej Pracowni Witraży Powalisz. Jesteśmy bardzo radzi i wdzięczni za okazaną życzliwość i czas podczas spotkania z naszą redaktorką

Rozmowa z Panią Marią Powalisz-Bardońską oraz Panem Jakubem Bardońskim jest ważna ze względu tradycje tej pracowni, którą założył w roku 1936 Pan Stanisław Powalisz. Współcześnie niewiele pozostało na krajowym rynku tak zasłużonych firm.

Jak w każdym numerze Jurij Smirnow zabiera czytelników w historyczną wycieczkę po Kresach. Tym razem przeniesiemy się do Tarnopola do kościoła parafialnego p.w. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy.

Praktyków zapraszamy do lektury poradnika poświęconego malowaniu witraży technika klasyczną. Pan Mateusz Durkal czyni to w sposób przystępny i kompetentny.

Czy przypominacie sobie film o dążeniach Szkocji do uzyskania wolności „Braveheart. Waleczne serce”? W filmie Williama Wallace grał w niezrównany sobie sposób Mel Gibson. W artykule „The National Wallace Monument” można zobaczyć witrażowy wizerunek Sir William Wallace.

Zapraszam do lektury

Drodzy Czytelnicy 1/2014

Andrzej Bochacz

Pierwszy numer kwartalnika „Barwy Szkła” wprowadza Państwa oraz redakcję w czwarty rok wydawniczy. Rok 2014 zapowiada się szczególnie ciekawie. Z każdym wydaniem przybywa wiernych czytelników oraz przyjaciół, którzy wspierają redakcję bezcennymi sugestiami oraz propozycjami tematów.

Z pewnością odwiedzimy kilka znakomitych pracowni witrażowych. Pozwoli to na zajrzenie do warsztatów tętniących pracą nad szklanymi dziełami.

Rok temu odwiedziłem z grupą przyjaciół Paryż. Przywieźliśmy stamtąd wiele miłych wspomnień oraz bardzo dużo zdjęć. Dzięki temu mogłem opowiedzieć w kilku odcinkach o swoich wrażeniach z tej fascynującej wyprawy.

Wiosną 2014 roku planujemy również wycieczkę. Tym razem będziemy spacerowali uliczkami belgijskiej Brugii. Już nie mogę się doczekać wrażeń oraz witrażowych niespodzianek, które czekają na nas w tym średniowiecznym mieście.

We wrześniu planujemy kolejną wycieczkę z cyklu „Szlakiem Mistrzów Witraży”. Tym razem odwiedzimy Częstochowę.

W bieżącym numerze „Barw Szkła” zapraszam do lektury ciekawych artykułów.

Z pewnością wiele radości dostarczą fragmenty „Notatek Stanisława Pospieszalskiego z wykładu Zofii Baudouin de Courtenay”. Ten wyjątkowy, nigdzie nie publikowany materiał drukujemy dzięki życzliwości Pana Antoniego Pospieszalskiego, znakomitego malarza oraz twórcy projektów witraży.

Jurij Smirnow zaprasza Państwa tym razem do Lwowa lat dwudziestych XX stulecia, gdzie prowadzi czytelników witrażowymi ścieżkami.

Od bieżącego numeru „Barw Szkła” będziemy przedstawiać bibliotekę miłośnika witraży. Tym razem wspominamy o wybitnej pracy Pani Profesor Krystyny Pawłowskiej „Witraże w kamienicach krakowskich z przełomu wieków XIX i XX”. Niejako dopełnieniem tej ważnej pozycji jest opracowanie naukowe Pana dr Tomasza Szybistego „Sztuka sakralna Krakowa w wieku XIX część IV. Malarstwo witrażowe”.

Polecamy także książkę, którą trudno zdobyć, ale wartą poszukiwań. „Zapomniana pracownia – Wrocławski Instytut Witrażowy Adolpha Seilera (1846 – 1945)”. Autor – Pani dr Magda Ławicka przybliża stuletnią historię ważnego dla Dolnego Śląska warsztatu witrażowego.

Relacje z paryskiej katedry Notre Dame oraz wycieczki wrocławskiej niosą garść żywych, bo zapisanych w naszych pamięciach obrazów oraz wspomnień.

W części warsztatowej, po raz kolejny przekraczamy granice i poznajemy tajniki tworzenia witraża klasycznego. Jak skomplikowane wydaje się malowanie kompozycji na szkle, widać po niezbędnym wyposażeniu warsztatu oraz tworzeniu projektów.

Drodzy Czytelnicy 4/2013

Andrzej Bochacz

Czwarty numer kwartalnika „Barwy Szkła” to ostatni numer w kończącym się roku 2013. Jest to jednocześnie już szesnasty zeszyt adresowany do miłośników sztuki witrażowej. W ciągu mijających trzech lat opublikowaliśmy łącznie 179 artykułów. W znacznej części są to opracowania prezentujące dzieła sztuki, szczególne miejsca, które warto poznać oraz wybitne postaci. Koncentrowaliśmy się przede wszystkim na sztuce witrażu, ale nie zabrakło miejsca na informacje o szkle artystycznym oraz fusingu. Jak przystało na pismo popularno-naukowe z zacięciem poradnikowym, przekazywaliśmy wiele informacji praktycznych.

Wprowadzona w 2013 roku formuła bezpłatnego czasopisma internetowego sprawdziła się. Liczba czytelników „Barw Szkła” wzrosła siedmiokrotnie.

Od listopada 2013 wydawcą „Barw Szkła” nie są już Polskie Muzy, ale K2online.pl. Nie jest to nowa firma, Polskie Muzy zmieniły nazwę oraz siedzibę i dane kontaktowe.

W bieżącym roku wycieczka „Szlakiem Mistrzów Witrażu” gościła we Wrocławiu. Na dalszych stronach znajdziecie drugą część relacji. Gorąco zapraszamy do lektury tego artykułu, gdyż opisałem w nim wizytę w Muzeum Architektury we Wrocławiu, które jest właścicielem największej w Polsce kolekcji witraży.

Podczas VIII Międzynarodowej Konferencji Naukowej w Katowicach poznałem spadkobiercę i kontynuatora tradycji najstarszej polskiej pracowni witraży Pana Grzegorza Słomkę. Jego pracownia działa już od wielu lat w Częstochowie a wywodzi się wprost z warszawskiego Zakładu Witraży i Mozaiki, którego założycielami byli m.in. malarz Franciszek Białkowski oraz pradziadek Pana Grzegorza – Antoni Pacholczyk.

Pan Grzegorz Słomka zaprosił miłośników witraży do swojego miasta. W związku z tym już zapowiadamy, że V wycieczka „Szlakiem Mistrzów Witrażu” odwiedzi Częstochowę. Informacji o tym dwudniowym spotkaniu przyjaciół witraży oczekujcie w nr 1/2014 „Barw Szkła”.

W bieżącym numerze zapraszam do lektury wyjątkowo obszernego opracowania Jurija Smirnowa na temat działalności profesora Juliana Zachariewicza we Lwowie oraz realizacji witrażowych austriackiej firmy „Tiroler Glasmalerei und Mosaik Anstalt” na tych terenach.

Gorąco polecam obejrzenie zdjęć wspaniałej, szklanej kopuły, która zwieńcza od ponad stu lat paryską galerię handlową Galeries Lafayette. Podczas styczniowej wycieczki nad Sekwaną doświadczyliśmy niezapomnianych wrażeń, podziwiając ten obiekt architektoniczny w atmosferze najbardziej wyrafinowanego luksusu. W tym miejscu słowa piosenki Marilyn Monroe – Diamonds are a girl’s best friend (diamenty są najlepszym przyjacielem dziewczyny), nabierają wyjątkowo realistycznego znaczenia.

W części warsztatowej bardzo interesujący artykuł przygotował Pan Zenon Kozak. W każdej pracowni znajdziemy dużo drobnych, szklanych odpadków. Po zapoznaniu się z pomysłem autora możliwe, że wykorzystamy je chociaż w części.

Drodzy Czytelnicy 3/2013

Andrzej Bochacz

W połowie października, w Katowicach, odbyła się konferencja naukowa – „Tradycja i współczesność.   Sztuka witrażowa po 1945 roku”. Było to wydarzenie w polskim i europejskim życiu witrażowym. W ciągu dwóch dni wygłoszono wiele fascynujących wykładów naukowych, którym towarzyszyły frapujące dyskusje o witrażu powojennym.

To wyjątkowe wydarzenie dzięki wielkiemu zaangażowaniu Śląskiego Centrum Dziedzictwa Kulturowego w Katowicach i Muzeum Architektury we Wrocławiu oraz przy wielkiej życzliwości i pomocy Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. w Katowicach zgromadziło wybitne postaci sztuki witrażowej. Pełniejszą relację poznacie Państwo w kolejnym numerze „Barw Szkła”. Tymczasem, jako przedsmak zapraszam do obejrzenia okładki bieżącego numeru. To niewielki fragment witraży Jana Piaseckiego jakie otaczały nas w sali obrad Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. przy ul. Lompy 14 (dawny Syndykat Hut  Żelaznych).

Aktualny numer „Barw Szkła” w porównaniu do poprzednich wydań jest zdecydowanie uboższy o zagadnienia praktyczne. W zamian zawiera moc wiedzy historycznej.

Szczególnie ujął mnie artykuł wybitnego wrocławskiego przewodnika – Pani Anny Oryńskiej o witrażu Jana Pawła II w bazylice p.w. św. Elżbiety. Podczas tegorocznej wycieczki z cyklu „Szlakiem Mistrzów Witrażu – Wrocław 2013” mieliśmy przyjemność obejrzenia tej wyjątkowej pracy.

W gotyckiej świątyni w jednym z okien lśni nowoczesne w formie, jak i technologii wykonania, przeszklenie.

Bardzo ciekawy jest wywiad Pani Patrycji Fabiańskiej ze znanym architektem, artystą, twórcą unikatowego szkła Panem Tomaszem Urbanowiczem.

Jurij Smirnow zaprasza nas na spacer do kaplicy Orląt Lwowskich, gdzie kilka lat temu znakomita, krakowska Pracownia Witraży Furdyna wykonała wyjątkowej urody przeszklenia..

Roman Kamiński wzrokiem archeologa spogląda na Mały Wirydarz przy domu opata w klasztorze pocysterskim w Kołbaczu. To wyjątkowe doświadczenie, które dokładnie pokazuje jak żmudna a zarazem fascynująca jest praca poszukiwaczy minionego czasu.

W Katowicach, podczas konferencji AVP Pani Irena Kontny przygotowała zajmujący wykład na temat dorobku i życia nieco zapomnianej twórczyni witraży Zofii Baudouin de Courtenay.

W bieżącym numerze „Barw Szkła” postać artystki występuje dwukrotnie. Pani Małgorzata Polubiec-Kownacka przypomina jej postać ze szczególnie ciekawym dla historyków wątkiem osobistym. Natomiast ja opisuję w krótkiej relacji proces odświeżania niewielkiego witraża autorstwa Zofii Baudouin de Courtenay.

Drodzy Czytelnicy 2/2013

Andrzej Bochacz

Drugi numer internetowej wersji „Barw Szkła” niesie znowu garść cennych informacji. Wśród nich jest istotna nowość – „Barwy Szkła” (Online) zostały zarejestrowane w międzynarodowym systemie ISSN informacji o wydawnictwach ciągłych (tak brzmi pełna nazwa).

Na okładce pojawił się zatem biały prostokąt z kodem kreskowym i symbolem ISSN 2300-5262.

W Legionowie dużo się działo w minionych tygodniach. Zakończył się konkurs na projekty witraży „Polska Aleja”.

Komisji konkursowej przewodniczyła Pani prof. dr hab. arch. Krystyna Pawłowska. Wraz z Panią profesor projekty oceniali Pani Danuta Czapczyńska-Kleszczyńska, Pan Dawid Zborowski oraz autor tego wstępu.

Na konkurs wpłynęło 61 projektów witraży.

Fundatorami nagród byli: Urząd Miasta Legionowo, Miejski Ośrodek Kultury w Legionowie, Starostwo Powiatowe w Legionowie, Kawiarnia Coffeetown w Legionowie oraz Polskie Muzy

Laureatami konkursu są następujące osoby:

Miejsce I (notebook HP Pavilion) Zuzanna Sawicka z Legionowa – projekt M.Kopernik

Miejsce II (tablet MODECOM) Nela Maniewska z Nieporętu – projekt M.Curie-Skłodowska

Miejsce III (aparat fotograficzny NIKON) Monika Joanna z Serocka – projekt H.Sienkiewicz

Miejsce IV (drukarka HP Officejet Pro) Adrianna Korszeń z Chotomowa – projekt Jan III Sobieski

Miejsce V (dysk zewnętrzny Segeate) Karolina Piasecka z Chotomowa – projekt F.Kowalska

Wyróżnienia (pamięci USB 16GB): Dominika Szmyt, Czarek Doktór, Dorota Hepner, Monika Makowska, Jagoda Stawicka, Marta Wichary, Krzysztof Kubuj, Barwy-szkla-2013-Drodzy-czytelnicy-2Zuzanna Derlacz, Katarzyna Sobolewska, Maja Majewska, Maja Michałowska, Zuzanna Grabowska, Karolina Krupa, Oliwia Sawicka, Monika Juchnicka.

W bieżącym numerze znajdziecie Państwo wiele interesujących opracowań.

Jurij Smirnow zaprasza nas do Lwowa i przenosi do XIX stulecia, aby opowiedzieć o witrażach pracowni Carla Geylinga.

Pan Ryszard Łoboda opowiada o tym w jak niezauważalny sposób upływa czas życia witraży, co jest bezcenną wskazówką, by zdążyć oddać dzieło w doświadczone ręce konserwatora.

Pani Agnieszka Szykuła-Żygawska z precyzją historyka opisuje huty szkła na Zamojszczyźnie. Już ich nie ma, ale pozostał po nich ślad, choćby w postaci tego wartościowego opracowania.

Zapraszam także na kolejną relację z paryskiej wyprawy. Tym razem opowiadam o witrażach na paryskich cmentarzach. Temat z pozoru zaskakujący, ale dzieła, które tam podziwialiśmy niejednokrotnie były zachwycające.

Zapraszamy do lektury

Drodzy Czytelnicy 1/2013

Andrzej Bochacz

Redakcja „Barw Szkła” wita w nowej i zarazem nowoczesnej formie. Mamy nadzieję, że internetowa wersja czasopisma również będzie cieszyła się niesłabnącym zainteresowaniem.

Jak informowaliśmy, jednocześnie z wprowadzeniem wersji e-czasopisma „Barwy Szkła” są bezpłatnym kwartalnikiem dla zarejestrowanych użytkowników.

W serwisie www.barwyszkla.pl dostępne są pełne wydania począwszy od bieżącego numeru. Egzemplarze archiwalne prezentowane są jedynie informacyjnie i nadal są dostępne w sprzedaży.

„Barwy Szkła” będziecie Państwo mogli przeglądać oraz drukować. Klawisze nawigacyjne pozwalają na zmianę stron. Przyciski przybliżania oraz oddalania sprawią, że wygodniej będzie czytać.

Wybierając ikonę przełączania na widok jednej lub dwóch stron wybierzecie formę dla siebie najwygodniejszą. Po kliknięciu symbolu drukarki skierujecie dokument do wydruku.

Wybierając ilustrację okładki „Barw Szkła” wejdziecie Państwo w tryb przeglądania całego numeru czasopisma. Jeżeli wybierzecie ilustrację pierwszej strony artykułu, to dostępne będzie tylko jego przeglądanie.

* * *

Po wyczerpującym okresie zimowych chłodów, nareszcie nadchodzi rozbudzająca inspiracje wiosna. Niebawem święta Wielkiej Nocy, czyli czas radości oraz rodzinnego uspokojenia.

Przed nami wiele pasjonujących spotkań z ciekawymi postaciami świata witrażowego. Zaprosimy Państwa do profesjonalnych oraz prywatnych pracowni witrażowych, szklarskich i fusingowych. Odwiedzimy huty szkła i takie miejsca, w których szkło jest najważniejsze.

Spotkania z historią oraz wybitnymi dziełami   sztuki, będą jak dotychczas ważnymi drogowskazami w naszych dalszych wspólnych działaniach.

Natomiast część warsztatowa dostarczy nowych interesujących pomysłów oraz wskazówek dla praktyków.

* * *

W bieżącym numerze „Barw Szkła” zapraszamy do artykułu bez zdjęć. „Wielka i czysta” Włodzimierza Kalickiego, to tekst sprzed siedemnastu lat, który w fascynujący sposób przybliża prace konserwatorskie przy Bazylice Mariackiej w Krakowie.

Jurij Smirnow jak zawsze w sposób bardzo interesujący opowiada o witrażach sakralnych w kościołach Galicji Wschodniej.

Rozpoczynamy również cykl artykułów relacjonujących wyprawę „Barw Szkła” do Paryża. Jest to miejsce szczególne i czarowne, gdzie niemal na każdym kroku dotykamy wielowiekowej historii. Jest to miejsce wyjątkowe, bo oglądaliśmy tutaj olbrzymią liczbę wspaniałych witraży. Jesteśmy pewni, że równolegle z przyjemną opowieścią, te relacje będą dla naszych czytelników cenną wskazówką podczas wizyty w stolicy Francji.

W pierwszym odcinku zapraszam do Montmorency, małego miasteczka tuż przy granicach Paryża. Miasteczka szczególnego ze względu na historyczne związki z Polską.

Jolanta Nowaczyk zaprasza Państwa w podróż do Murano, które słynie od wieków z wyjątkowej urody wyrobów sztuki szklarskiej.

W części warsztatowej Michał Sikora dzieli się z nami swoimi doświadczeniami zdobytymi podczas budowy pieca hartowniczego. Jestem przekonany, że ta dawka praktycznej wiedzy będzie nieoceniona dla osób, które śladem autora planują wybudowanie własnymi siłami podobnego pieca, do wypału szkła .

Wydaje mi się, że ciekawą propozycją będzie również krótkie opracowanie przybliżające zasady kalkulowania cen witraży, które wykonujemy.

Życzę miłej lektury

 

Drodzy Czytelnicy 6/2012

Andrzej Bochacz

Za oknem jest zimno, za oknem śnieg i dzień krótki. To doskonały czas na zatrzymanie się, podsumowanie dotychczasowych dokonań i zaplanowanie nowych wyzwań. Za moment nadejdzie świąteczne uspokojenie i zasiądziemy w rodzinnym, przyjacielskim gronie, aby odetchnąć. Odpoczynek jest stanem względnym i jest zależny od osobistych upodobań.

Miłośnicy witrażu na pewno poświęcą nieco czasu na zaplanowanie letnich wojaży z uwzględnieniem oglądania wspaniałych dzieł. Praktycy zawodowcy i hobbyści spojrzą wokół by zaplanować kolejny, zapierający dech w piersiach witraż.

Okres odpoczynku jest krótki, ale z pewnością intensywnie go wykorzystamy. Tym bardziej, że przełom roku sprzyja podejmowaniu różnego rodzaju zobowiązań. Zaplanujemy witrażyk dla cioci Zosi lub piękną ozdobę na werandzie. Ważne jest, aby takie plany mieć i polubić je. Nawet jeżeli nie uda się w tym roku, to może będą wyzwaniem roku następnego.

Mijający rok dla „Barw Szkła” był wyjątkowo bogaty w wydarzenia. Przede wszystkim poszerzyło się grono naszych wiernych przyjaciół. Poza tym udało się zrealizować wycieczkę z cyklu Szlakiem Mistrzów witrażu do Łodzi. To ważne przedsięwzięcie ukazało nam w całej krasie piękno łódzkiej secesji. Nie bez znaczenia jest fakt, że w odróżnieniu od poprzedniej, krakowskiej wyprawy, tym razem pogoda była wprost wymarzona do spacerowania.

W nadchodzącym 2013 roku również planujemy dwudniowy wypad. Tym razem wycieczka Szlakiem Mistrzów witrażu zawita do Wrocławia. Już zapraszamy a szczegółowych informacji spodziewajcie się Państwo w najbliższych numerach „Barw Szkła”.

Nowy 2013 rok, to poważne zmiany organizacyjne w wydawaniu czasopisma. Szczegółowo informujemy o nich na następnej stronie. Mamy nadzieję, że nie sprawią one Państwu dramatycznych kłopotów i podejdziecie do tego, co najmniej ze zrozumieniem.

W przyszłym roku „Barwy Szkła” będą jednym z organizatorów konkursu na projekty witraży. Konkurs niestety ma zasięg lokalny, gdyż dotyczy tylko mieszkańców powiatu legionowskiego. Mimo to będziemy informowali na bieżąco o wydarzeniach z nim związanych, ponieważ konkurs niesie ze sobą szczytne przesłania. Przede wszystkim celem konkursu jest animowanie lokalnej społeczności i przyczynienie się do współtworzenia lokalnego, witrażowego projektu. Poza tym akcja z pewnością przyczyni się do popularyzacji sztuki witrażowej. Więcej informacji na ten temat w najbliższym wydaniu e-czasopisma „Barwy Szkła”

Tymczasem zapraszamy do lektury niniejszego numeru. Znajdziecie Państwo w nim dużo interesujących artykułów.

W drugiej części, Eligiusz Niewiadomski, głosem sprzed stu lat, kontynuuje swoje rozważania na temat twórczości Józefa Mehoffera.

Nasz serdeczny przyjaciel ze Lwowa – Jurij Smirnow – jak zwykle w pełnym pasji i materiałów faktograficznych artykule przedstawia losy lwowskiego Zakładu   Witraży i Mozaik Franca Mayera.

Z pewnością przypadnie Państwu do gustu krótka historia sukcesu rodziny Swarovskich, których piękne wyroby można oglądać w wielu polskich sklepach.

Jan Sas przybliża nam wojenną tematykę w sztuce witrażowej. Róże są sposoby uczczenia pamięci lub pokazania wydarzeń historycznych, które wywarły olbrzymie piętno na ludzkości.

Bardzo ciekawym artykułem jest praca Pani dr Joanny Wolańskiej na temat konserwacji witraży w katedrze ormiańskiej we Lwowie.

Polecamy również krótką wyprawę do Jerozolimy i zagłębienie się w relacji Danuty Rojek, która miała szczęście podziwiać tam witraże Marca Chagalla.

W części warsztatowej Zenon Kozak przybliży nam zasady oraz materiały do tworzenia witraży przy użyciu folii i taśmy ołowianej firmy Decra Led.

Pozdrawiamy serdecznie wszystkich Czytelników „Barw Szkła” i życzymy dużo zdrowia oraz radości z okazji Świąt Bożego Narodzenia a także wspaniałych pomysłów, cierpliwości i wytrwałości do ich realizacji w Nowym 2013 Roku.