Cathedral Metropolitana Nossa Senhora Aparecida The Metropolitan Cathedral of Brasilia city capital of Brazil UNESCO World Heritage site is an expression of the geniality of the architect Oscar Niemeyer

Niezwykła katedra i niezwykły witraż

Judyta Cukrowska

Brasilia jest bez wątpienia niezwykłym miastem, innym od wszystkich innych na świecie. Nie jest miastem planowanym rozważnie, jak inne metropolie.

Dla takiego specjalnego miasta, została zaprojektowana i zbudowana równie osobliwa Katedra, z niezwykłym witrażem.

Metropolitan Katedra z dzwonnicą w Brasilii

W dniu 12 września 1958 roku zostały położone fundamenty rzymsko katolickiej Katedry. Metropolitan Katedra w Brasilii pod wezwaniem Naszej Pani Aparecidy jest wyrazem wybitnego talentu architekta Oscar’a Niemeyer’a. Ten brazylijski architekt, jest wciąż uważany za jedną z kluczowych postaci w rozwoju nowoczesnej architektury na świecie. Jego projekty są na wskroś futurystyczne i wyprzedzają kanony współczesnej architektury o lata świetlne.
Budowa katedry została zakończona w 1960 roku. 16 betonowych kolumn to podstawa hiperbolicznej Katedry, która teraz jest siedzibą Archidiecezji w Brazylii. Katedra została poświęcona 31 maja 1970. W tym czasie miała już zewnętrzne przezroczyste okna.

Kolumny, mające przekrój paraboliczny, ważące 90 ton każda, mają być odwzorowaniem ludzkich rąk, składających się w modlitwie ku górze, do nieba.

katedra-metropolitan-brasilia-rzezby

Rzeźby przed katedrą

witraz-katedra-metropolitan-brasilia

Przeszklenia witrażowe katedry

Cztery rzeźby z brązu, każda 3 metrowej wysokości, reprezentują Ewangelistów i stoją na placu zewnętrznym, u wejścia do świątyni. Rzeźby te zostały wykonane przez artystę rzeźbiarza Dante’go Croce, w 1968 roku.
Dwunasto metrowej szerokości i głęboki na 40 cm basen z wodą otacza dach Katedry, co pomaga chłodzić jej wnętrze w upalne dni. Goście przechodzą nad basenem, wchodząc do katedry. Odbicie w wodzie struktury architektonicznej tworzy wyjątkowe wrażenie. Szczególnie nocą widok jest imponujący.

W środku nawy znajdują się trzy rzeźby aniołów, zawieszone na stalowych linkach. Najmniejszy Anioł ma 2,22 m długości i waży 100 kg. Średni ma 3,40 m długości i waży 200 kg. Największy ma 4,25 m długości i waży 300 kg. Rzeźby zostały wykonane przez Alfredo Ceschiatti, z pomocą Dante’go Croce w 1970 roku .
Mające formę owalną, baptysterium ma ściany pokryte panelowymi, ceramicznymi płytkami malowanymi w 1977 przez Athos’a Bulcão. Niespotykaną bryłą architektoniczną jest również dzwonnica, która przypomina świecznik. Cztery wielkie dzwony zostały podarowane przez Hiszpanię.
Goście wchodzą do katedry przez ciemny tunel i nagle wydostają się z niego w jasne miejsce ze szklanym dachem, przez który widać błękit nieba, pod którym unoszą się trzy wspaniałe anioły.

Zewnętrzna warstwa dachu katedry składa się z szesnastu kawałków włókna szklanego, każdy ma 10 metrów szerokości u podstawy i 30 metrów długości i jest wstawiony pomiędzy betonowe filary. Pod tym dachem są zawieszone na powierzchni 2000 metrów kwadratowych tafle barwionego szkła w odcieniach niebieskim, zielonym, białym, i brązowym, stworzone w 1990 roku przez Marianne Peretti.
Powierzchnie witrażowe zostały umieszczone między kolumnami betonowymi i mają kształt trójkątów. Konstrukcja mimo ogromnego ciężaru sprawia wrażenie lekkiej, dzięki ogromnej, jasnej powierzchni witraży. W zasadzie cała górna przestrzeń Katedry jest jednym wielkim oknem na niebo i słońce, które maluje wspaniałe, naturalne wzory na szkle witraży.

W dniu 21 kwietnia 2012 roku rozpoczęto prace remontowe w celu renowacji  budynku i infrastruktury oraz omówiono kwestię odnowy dachu. Zewnętrzne szyby zostały wymienione na nowe, a oryginalne witraże, zaprojektowane przez Marianne Peretti (użyto do nich ręcznie wykonanego szkła, a więc o  bardzo zróżnicowanej grubości) zostały zastąpione przez jednolite szkło  kryształowe i zmontowane w Brazylii z płyt, produkowanych w Niemczech. Oprócz naprawy dachu, wszystkie powierzchnie z marmuru zostały wypolerowane, beton naprawiony i pomalowany, anioły w nawie zostały oczyszczone i ponownie zawieszone, a mechanizmy dzwonów zastąpiono nowymi.

Prawie 1.000.000 osób, odwiedzających rocznie Katedrę Archidiecezji Brazylii sprawia, że katedra jest najczęściej odwiedzanym miejscem w tym mieście.
View of the stained glass roof inside the Brasilia cathedral

Odpowiedz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Sprawdź również

Witraż upamiętniający Daga Hammarskjölda autorstwa Marca Chagalla

17 września 1961 roku szwedzki polityk, sekretarz generalny ONZ Dag Hammarskjöld oraz składająca się z ...