Kategoria: Mini artykuł

Szkło podkarpackich hut

Barwy-szkla-2012-Szklo-podkarpackich-hut

Wystawa ta prezentuje wyroby kilkunastu podkarpackich hut szkła, w tym największych w Europie Krośnieńskich Hut Szkła.

Na ekspozycji obejrzeć można wzornictwo m.in. nawiązujące do Art Deco i secesji, a także najnowsze trendy zdobnicze. Wyroby tu zgromadzone są przykładem różnorodnych technik produkcji szkła i jego zdobnictwa: są to przedmioty ze szkła bezbarwnego, mąconego, marmurkowego, a także płaskiego produkowanego ręcznie w hutach szkła w Jaśle.

Przedmiotom szklanym, tak użytkowym (karafki, kieliszki, dzbanki, szklanki, salaterki, patery i świeczniki), jak i artystycznym, towarzyszą narzędzia używane w dawnych hutach.

Prezentujemy unikalne wyroby z Krosna i regionu, za które projektanci otrzymali wyróżnienia, medale lub wykonano je na spBarwy-szkla-2012-Szklo-podkarpackich-hut-2ecjalne okazje.

Muzeum Podkarpackie w Krośnie
Piłsudskiego 16
38-400 Krosno
tel. +48 13 4321376

http://www.muzeum.krosno.pl/

Madonny i witraże sakralne

Barwy-szkla-2012-Madonny-i-witraze-sakralneCentrum Artystyczno – Kulturalne „Zamek”
Szkolna 1
66-600 Krosno Odrzańskie
tel. 68 383 89 94

http://cak-zamek.pl/

Wystawa Reginy Chocha „Madonny i witraże sakralne” rozpoczęła cykl wystaw w Galerii Zamku Piastowskiego w roku 2012. Myślą przewodnią wystawy była Madonna, a w szczególności jej portrety, a także witraże.

Autorka podróżując po Europie, uwieczniała na zdjęciach twarze Madonn i najpiękniejsze fragmenty witraży. Pytając Panią Reginę, dlaczego tylko fragmenty i twarze? – usłyszmy jedną odpowiedź – przy natłoku różnych elementów kompozycji danego obrazu, rzeźby, witrażu nie skupiamy się na najważniejszych ich fragmentach, jak np. twarze Madonn.

Otwarcie wystawy odbyło się w sobotę 21 stycznia 2012 r.

Dla tych, których nie było, mamy dobrą informację. Wystawę można oglądać w Zamku Piastowskim

do 5 marca 2012 r.

„Rozświetlić Kryzys!” – design światła w Polsce

Barwy-szkla-2012-Rozswietlic-kryzysod 24.01.2012Barwy-szkla-2012-Rozswietlic-kryzys-2
do 31.03.2012
Galeria BB
Kraków
Garbarska 24, Rynek Główny 1/3

Daria BurlińskaCablePowerEMANDESJoanna Figniak, Pani JurekKafti, Anna KłóskoOlga ŁaniewskaJeremi NagrabeckiKatarzyna Okińczyc, Alicja PanasiewiczPiotr Paszkiewicz, Puff -BuffMichał Radziemski, Razy2Tomasz Andrzej RudkiewiczTomek RygalikPrzemysław StopaTabanda.

Wystawa zorganizowana przez Fundację „Fly with Art” oraz Galerię BB.Barwy-szkla-2012-Rozswietlic-kryzys-3

Polski design jest jak sofa „Blow” Agaty Kulik – nadmuchany! Jest już obecny w mediach, na licznych festiwalach i targach designu. Ale nie ma go w polskich domach!
Coraz większe środki przeznaczane są na kształcenie projektantów. Kolejne uczelnie i uniwersytety uruchamiają wydziały designu. Brak natomiast mądrego           i długofalowego programu edukacji polskiego społeczeństwa w kierunku poznawania   i rozumienia znaczenia dobrego wzornictwa w naszym codziennym życiu.
Mamy w Polsce zdolnych, ambitnych, utalentowanych i pracowitych projektantów. Zbyt mało mamy jednak odbiorców ich projektów i produktów.
Największa jak dotychczas w Polsce prezentacja designu światła.
Strach przed kryzysem towarzyszy nam przez ostatnie trzy lata. Media informują, że w tym roku skutki kryzysu odczują także Polacy. A więc Rozświetlmy Kryzys!

Waty, lumeny, kandele… Światło na naszą depresję i ponure nastroje. Praktyczne i niepraktyczne, intrygujące i zachwycające… Zaprojektowane, żeby świecić, oświecać  i podziwiać.

 

Wystawa szkła i ceramiki – Światło i materia

14 sty 2012 – 28 mar 2012, 17:00, Jelenia Góra,
Muzeum   Karkonoskie w Jeleniej Górze

Barwy-szkla-2012-Swiatlo-i-materia„Światło i materia” to przedsięwzięcie łączące trzy elementy: wystawę monograficzną uznanej ceramiczki prof. Krystyny Cybińskiej, ekspozycję szklanych realizacji artystycznych i przemysłowych Reginy Włodarczyk-Puchały wzbogaconej klimatycznymi fotografiami Jana Korpala, oraz dużej, przekrojowej wystawy współczesnych artystów ceramiki i szkła. Szkło artystyczne jest tą dziedziną, na polu której swe zaangażowanie i wysiłek mogą połączyć obie instytucje: Wrocławska ASP, kształcąca od wielu lat wybitnych artystów, z których każdy pozostawia swój indywidualny rys na znanej na świecie Szkole Wrocławskiej oraz Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, posiadające jedną z najwspanialszych kolekcji szkła artystycznego, a także wielką ambicję pielęgnowania wielowiekowej tradycji szklarstwa na terenie Karkonoszy i Gór Izerskich.

Wystawa „Światło i materia” to jedna z tych okazji, podczas której szerokiej publiczności umożliwia się obejrzenie najbardziej aktualnych trendów we współczesnej sztuce   ceramiki i szkła. Tendencje te, tak dalece odbiegające od pierwszych prób artystycznych studentów i absolwentów Wydziału Ceramiki i Szkła, realizowanych m. in. w dolnośląskich hutach ukazują, jak aktualnym i wciąż niewyczerpanym jest temat szkła i ceramiki artystycznej. Wystawa ta to z jednej strony wyraz chęci by dbać o zachowanie pamięci, wiedzy i materialnych śladów działalności dawnych mistrzów szklarzy, a z drugiej – przyczyniać się do promowania współczesnych artystów i ich najnowszych szklanych.

 

Szkło sodowe

Jest bardzo wszechstronnym materiałem wykorzystywanym do wytwarzania wyrobów luksusowych oraz naczyń codziennego. Znane było już w Mezopotamii III tysiącleciu p.n.e.

Nazwa wynika z używanego topnika. Do piasku kwarcowego dodawano węglan sodu. W procesie produkcji do roztopionej masy dodawane są uszlachetniacze, barwniki oraz stłuczka szklana w temperaturze 1250 do 1400oC.

Szkło sodowe jest jako miękkie. Daje się ono długo formować, co jest bardzo ważną cechą dla szklarzy. Charakterystyczne są również barwa i ciężar. Niebarwione szkło ma barwę słomkową. W odróżnieniu od często stosowanego szkła ołowiowego, szkło sodowe jest zdecydowanie lżejsze.

Ten gatunek szkła ma skłonność do mętnienia. W atmosferze dużej wilgotności nadmiar węglany wapnia osadza się na powierzchni w postaci nalotu. Czyste szkło sodowe produkowano z grubego żwiru z regionu Ticino (Szwajcaria).

Współcześnie materiał ten jest wykorzystywany do produkcji szklanek, słoików, butelek, naczyń, szyb okiennych.

Barwy-szkla-2011-Spirowitraze

IV Karkonoski Festiwal Światła

Jelenia Góra –Cieplice
13.01. – 15.01.2012

Wystawa szkła artystycznego „ŚWIATŁO I MATERIA”Barwy-szkla-2011-Karkonoski-Festiwal-Swiatla

Gość specjalny festiwalu Jan Kanty Pawluśkiewicz

Wystawa malarstwa gel – art. CYKL 5: ŚCIANY

Iluminacje świetlne budynków i zieleni – od zmierzchu

„IGLO” Philips Ambient Cafe – prezentacja technologii LED w unikalnej atmosferze świetlnej

Projekcje mapping’owe – restART Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nysie, Politechnika Poznańska Wydz. Architektury, ASP Wrocław, Uniwersytet Opolski Instytut Sztuki

Czarno białe jest trendy

Villa Glass Studio

Choć rok 2012 ma zostać zdominowany przez kolory optymistyczne np. przez wyrazistą czerwień, to do łask wracają również ponadczasowe czerń i biel, pasujące praktycznie do większości barw i stylów.

Czarno białe wzory z powodzeniem można zastosować nie tylko na ścianie, lecz również na drzwiach czy też w postaci mebli czy dodatków np. wazony, patery, świeczniki. Propozycją od Villa Glass Studio są ręcznie malowane szklane dodatki. Dowolny wzór można namalować na płaskiej szklanej tafli, bądź skorzystać ze szkła fusingowego.

Memmoria del magisterio de taryfy fenestre de Vetro Antonio da Pisa

Barwy-szkla-2011-Memmoria-de-magisterio
Karta z dzieła Antonia da Pisa

Średniowieczny mistrz w swoim dziele „Memmoria del magisterio de taryfy fenestre de Vetro” przekazuje wiele zasad tworzenia witraży.

Przede wszystkim przekazuje bezcenne informacje na temat żółtej farby tworzonej z chlorku srebra. Po długim okresie wykorzystywania czarnej konturówki pojawiła się nowa farba naszkliwna – żółta.

Witrażyści używali jej stosownie do natężenia wypału, w odcieniach od jasnej po ciemnoczerwo

Barwy-szkla-2011-Memmoria-de-magisterio-2
Drzeworyt pokazujący średniowieczna pracownię szklarsko-witrażową

ną do malowania architektury, aureoli, włosów, czy też ornamentów. Niebies

kie szkło pokryte bardzo cienko farbą żółtą z chlorku srebra dawało wrażenie soczystej zieleni.

Antonio da Pisa opisywał także zasady, których należało wówczas przestrzegać przy wykonywaniu omawianej techniki. Według autora tła figur na witrażach powinny być zawsze niebieskie, a w całej pracy należało wykorzystać około 1/3 białego szkła. Antonio da Pisa kładł także szczególny nacisk na harmonijne współgranie barwnych szkieł.

 

Szkło secesyjne ze zbiorów Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze

Wystawa Szkło secesyjne ze zbiorów Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze prezentuje ponad 100 unikatowych obiektów ze szkła, pochodzących z wielu europejskich hut. Możliwość pokazania tych szkieł w Muzeum Miejskim w Nowej Soli zawdzięczamy trwającemu w muzeum jeleniogórskim remontowi – na co dzień są to bowiem obiekty ze stałej ekspozycji, których się poza macierzyste muzeum nie wypożycza. W Nowej Soli pozostaną w okresie 18 listopada 2011 do 31 stycznia 2012 roku, po czym powrócą na stałe do Jeleniej Góry.

Ekspozycja ukazuje wysoki poziom artystyczny dzieł mistrzów i projektantów sztuki szklarskiej. Szkła secesyjne były wysmukłe i wysmakowane w proporcjach. Na bezbarwnych szkłach kryształowych lub wielopowłokowych barwionych w masie nanoszono motywy roślinne, pejzażowe, które następnie trawiono kwasem lub szlifowano. Niekiedy malowano reliefowo złotem lub kolorową emalią transparentową naturalistyczne kwiaty.

Barwy-szkla-2011-Muzeum-miejskie-w-Nowej-Soli

GLASS 2012 Targi Branży Szklarskiej 24 – 27.01.2012

Barwy-szkla-2011-Glass-2012

GLASS 2012 jest nowym projektem w szerokiej ofercie wydarzeń targowych organizowanych przez Międzynarodowe Targi Poznańskie. Poprzez prezentację unikalnych zastosowań produktów ze szkła, pragniemy wykreować w Polsce modę na szkło jako materiał ekologiczny, o wielu zastosowaniach, tak bardzo potrzebny na polskim rynku.

Targi GLASS są kontynuacją projektu GLASS&STONE z 2008 roku. Rozmowy i spotkania z wystawcami i zwiedzającymi przyczyniły się do powstania nowatorskiej formuły targów GLASS. Podczas tego wydarzenia pragniemy zaprezentować Państwu szkło w dwóch odsłonach:

  • szkło płaskie – stosowane w budownictwie i przemyśle
  • szkło ozdobne – wykorzystywane przez architektów i projektantów wnętrz

Targi Branży Szklarskiej GLASS organizowane są w cyklu dwuletnim  razem z największymi w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej targami dla sektora budowlanego – BUDMA.

Wystawcy Targów Branży Szklarskiej GLASS oferują produkty z następujących grup branżowych:

  • maszyny, urządzenia i akcesoria do obróbki szkła płaskiego
  • szkło płaskie stosowane w przemyśle
  • szkło stosowane we wnętrzach
  • gotowe wyroby ze szkła

Zaproszenia do zwiedzania targów kierujemy do następujących grup odbiorców:

  • Producenci wyrobów ze szkła
  • zakłady szklarskie
  • Huty szkła, zakłady produkujące szkło płaskie
  • Projektanci i architekci wnętrz
  • Architekci przestrzeni miejskiej (projektanci ogrodów, terenów zielonych)
  • Konserwatorzy zabytków
  • Zarządcy, administratorzy obiektów