Kategoria: Mini artykuł

Festiwal Wysokich Temperatur 

Barwy-szkla-2011-Festiwal-Wysokich-TemperaturJest jedyną w Polsce otwartą imprezą artystyczną, podczas której   artyści z całego świata dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pasjonatami ‘sztuki na gorąco’. Co roku zapraszani są prawdziwi mistrzowie pracy z ogniem m.in. Livio Serena (Murano), Seung Woog Kim (Korea), Michael Flynn (UK), Rick Batten (USA), którzy pokazują publiczności swoją pracę ‘od kuchni’. W tym roku po raz pierwszy zaproszeni zostali hutnicy z Nowego Boru (Czechy),   którzy dmuchając kolorowe szkło i tworząc z niego różne niespodzianki, tak oczarowali publiczność, że mimo zapadnięcia zmroku wokół ich stanowiska wciąż gromadziły się tłumy.

„Podczas Festiwalu dochodzi do integracji różnych dyscyplin artystycznych. Okazuje się, że choć tworzymy z innych materiałów, mamy wspólny mianownik – wysoką temperaturę. Praca z ogniem jest bardzo wymagająca i wyczerpująca, ale daje dużo satysfakcji i często niepowtarzalne rezultaty.”

„Bardzo ważna jest dla nas możliwość konfrontacji z widzem. Wrocławianie przychodzą na Festiwal całymi rodzinami i mamy już stałych bywalców. Z dużym zaciekawieniem przyglądają się naszym działaniom, dopytują o szczegóły, biorą udział w warsztatach. Często są zaskoczeni, że gotowe prace, które widzą w galeriach musiały być poddane tylu skomplikowanym procesom.”

„Co roku zapraszamy nowych gości, również artystów, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z pracą z ogniem i „zarażamy” ich naszą pasją.”

Serdecznie zapraszamy na kolejną edycję Festiwalu 2012.

 

Witraż Tiffany w Pałacu w Rogalinie

Barwy-szkla-2011-Witraz-TiffanyW okresie dwudziestolecia międzywojennego rodzina Raczyńskich sprowadziła z Nowego Jorku z pracowni L.C.Tiffany witraż. Dzieło zostało przetransportowane drogą morską – parowcem.

Po rozpoczęciu działań wojennych, w roku 1939 szybko przystąpiono do zabezpieczania bezcennych zbiorów zgromadzonych przez Raczyńskich w Pałacu w Rogalinie.

Wymontowanie witraża wykonanego przez pracownię Tiffany, z braku czasu okazało się niemożliwe. Podjęto zatem decyzję o ukryciu przeszklenia bez wymontowywania. Witraż został zamaskowany przez obustronne zabicie okna deskami. Dzięki zaufaniu Raczyńskich do mieszkańców, przez całą wojnę okupant nie dowiedział się ukrytym „skarbie”. Z ustnych przekazów od starszych mieszkańców Rogalina wynika, że wiedzieli oni o ukryciu witraża, jednak nigdy nie wyjawili tej tajemnicy, co stanowi o ich solidarności i patriotyźmie.

Witraż został uratowany i jest udostępniony do dzisiaj w muzeum w galerii malarstwa.

 

Witraże secesyjne. Trendy i motywy

Barwy-szkla-2011-Witraze-secesyjneDługo oczekiwane opracowanie jest zbiorem referatów wygłoszonych na konferencji pod takim samym tytułem, która była zorgranizowana w dniach 13-15 maja 2009 roku w pałacu Poznańskich w Łodzi przez Stowarzyszenie Miłośników Witraży Ars Vitrea Polona.

Bogactwo referatów, rozległość tematyki oraz udział wybitnych znawców sztuki witrażu były ważnym wydarzeniem.

Secesja to okres rozkwitu sztuki witrażowej głównie w krajach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych. W związku z tym konferencji towarzyszyła wystawa zatytułowana „Okna. Łódzkie witraże belle époque„.

Niniejsza publikacja powinna znaleźć się w bibliotece każdego miłośnika witrażu.

Wystawa witraży w kinie

Pełne kolorów witraże prześwietlane promieniami słońca, mieniące się wszystkimi kolorami tęczy można podziwiać w holu KBarwy-szkla-2011-Wystawa-witrazy-w-kinieina NovaPraha w Warszawie przy ul. Jagiellońskiej 26 już od 16.07.2011 roku.

Powstały w Centrum Kultury Izabelin, w „Pracowni folkloru szkła i witrażu”. Zajęcia już od piętnastu lat prowadzi Hanna Kwietniewska, pod jej kierunkiem kilkanaścioro pasjonatów w wieku od siedmiu do siedemdziesięciu siedmiu lat tworzy te cudeńka. Wystawa miała swoje zagraniczne turnee, prace były pokazywane w mieście Meru pod Paryżem.

Serdecznie zapraszamy.

Huta Szkła „Jabłonna”

W latach 1897–1944 w podwarszawskiej miejscowości Jabłonna Nowa działała Huta Szkła „Jabłonna”.

W 1897 roku wybudowano ją naprzeciw nowych budynków koszarowych garnizonu Legionowo oraz stacji kolejowej klasy IV Jabłonna Nowa (dziś Legionowo). Jej założycielem był hrabia August Potocki. Na początku XX wieku huta zatrudniała około 60 osób. Produkowano butelki o pojemność 0,5 i 0,3 litra oraz szkło apteczne. Zakład był nastawiony   głównie na produkcję butelek do piwa „Porter” z browaru Okocim.

Huta ta przodowała na polskim rynku, będąc prekursorem w produkcji butelki zestandaryzowanej, w przeciwieństwie do powszechnie stosowanych w latach 20. Barwy-szkla-2011-Huta-szklabutelek z hut ręcznych, słabej jakości, różnych rozmiarów, etc. Produkcja butelek niskiej jakości hamowała rozwój techniczny browarów, gdyż nie nadawały się one do nowoczesnych linii rozlewniczych – za często pękały. W hucie Jabłonna prowadzono badania jakości butelek na specjalnym aparacie ciśnieniowym skonstruowanym w hucie. Butelki typu eksport wyprodukowane w hucie, w testach pękały w 0,6%, podczas gdy popularne wówczas tzw. porterówki pękały w 100% (dokładnie pękło 1000 na 1000 badanych sztuk). W latach 1921–1922 w hucie prowadzono doświadczenia nad kolorem szkła najlepszego do przechowywania piwa, wykazując, że najlepsze były szkło ciemno rubinowe, praktycznie jednak niedostępne ze względu na konieczność użycia w produkcji tlenku złota. Pozostawało szkło oranżowe. Doświadczenie udowodniło fatalny wpływ szkła białego na ówczesne piwo (psuło się znacznie szybciej, skracając okres przechowywania nawet o 15%).

Przy okazji ww. badań wyprodukowano testowe partie szkła klasyczną metoda wydmuchiwania cylindrów. Niewielkie ilości tego szkła trafiły do warszawskich pracowni witrażowych.

W 1929 huta uruchomiła pierwszą w Polsce, w pełni zautomatyzowaną linię produkcyjną firmy Roirant. Zakończenie inwestycji w hucie zbiegło się z wielkim kryzysem ekonomicznym. Spożycie piwo gwałtownie zmalało, browary wprowadzały oszczędności – pomimo tego huta Jabłonna pozostała liderem wśród polskich hut szkła.

18 stycznia 1930 roku (inne źródła podają datę 1931 r.) wielki pożar strawił wygaszony piec wraz z budynkiem i instalacjami. Pożar jednak nie wyrządził większych strat i w ciągu kilku miesięcy przygotowano piec rezerwowy. W dniu 1 marca 1930 r. (inne źródła podają datę 1931 r.) wznowiono produkcję butelek tak maszynowych, jak i ręcznych. Huta produkowała tańsze butelki w technologii ręcznej.

Huta szkła zniknęła z legionowskiego krajobrazu w 1944 roku, kiedy to została wysadzona w powietrze przez wojska niemieckie. Huta Jabłonna była prawdopodobnie największym tego typu zakładem w Polsce.

Muzeum Ziemi Mogileńskiej w Mogilnie z siedzibą w Chabsku

Barwy-szkla-2011-Muzeum-ziemi-MogilenskiejZaprasza do zwiedzania wystawy, której otwarcie odbędzie się w siedzibie muzeum w Chabsku
dnia 19 sierpnia 2011 r.

Witraże w Kaplicy pw. Matki Bożej Częstochowskiej
10. Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką w Bydgoszczy

Wystawa prezentować będzie projekty witraży autorstwa artysty plastyka płk. rez. Wojciecha Janusza Breja.

Ekspozycja będzie dostępna do zwiedzania do  16 października 2011 r.

Współorganizatorem wystawy jest Parafia pw. św. Jana Apostoła
Muzeum Ziemi Mogileńskiej w Mogilnie z siedzibą w Chabsku.
Chabsko 20
88-342 Wylatowo

Targi szkła i ceramiki VITREL JESIEŃ 2011

Uznane w kraju i za granicą, największe targi tej branży w Polsce.

Edycja JESIEŃ 2011 odbędzie się w ZAKOPANEM, w hotelu MERCURE – KASPROWY, w dniach:
– 26 – 29 września 2011 – dla wystawców
– 27 – 28 września 2011 – dla firm handlowych i zwiedzających

Uczestnikami targów są:

  • jako wystawcy: producenci, dystrybutorzy i importerzy tych produktów z Polski, producenci i dystrybutorzy z zagranicy oraz wyłączni przedstawiciele na Polskę producentów zagranicznych;
  • jako zwiedzający: specjalistyczne hurtownie i sklepy detaliczne tej branży, salony meblowe i wystroju wnętrz oraz sieci z całej Polski, a także kupcy z Rosji, Ukrainy, Białorusi, Litwy, Łotwy, Czech, Słowacji, Niemiec, Włoch i innych krajów Europy, a nawet z Chicago.

Uczestnicy wypowiadają się o nich w samych superlatywach: zawierają konkretne kontrakty, nawiązują mnóstwo cennych kontaktów rokujących na współpracę w przyszłości, umacniają więzi istniejące w tej branży od lat, a wszystko to przy dużo niższych, od innych targów, kosztach uczestnictwa.

SEGMENTY TEMATYCZNE:

  • KREACJA STOŁU: szkło, kryształy, porcelana, ceramika, sztućce, naczynia srebrne, platerowane i z innych tworzyw, świece, obrusy i serwetki, art. do dekoracji stołu (wazony, galanteria, świeczniki, stroiki, kwiaty i in.)
  • WYPOSAŻENIE KUCHNI: garnki, patelnie i inne naczynia kuchenne, naczynia do przechowywania żywności, akcesoria i galanteria kuchenna, noże, młynki, ekspresy do kawy, 1001 drobiazgów
  • DEKORACJA WNĘTRZ, TARASÓW I OGRODÓW: obrazy, oprawy do obrazów, grafik i fotografii, lampy, zegary, drobne stylowe meble, repliki broni, rzeźby, figury i figurki, donice, kwietniki, sztuczna zieleń, dekoracje świąteczne i okolicznościowe
  • UPOMINKI I PREZENTY w kraju i za granicą, największe targi tej branży

Wystawa szkła artystycznego

Wernisaż 06 sierpnia 2011r. wystawa potrwa do 4 września 2011r.
Wystawa prezentuje większość technik zdobniczych używanych w szkle artystycznym, od form dmuchanych z wolnej ręki w szkle, jedno- lub wielowarstwowych, do prac wykonanych techniką „Pate de verre”. Używane jest szkło sodowe, ołowiowe, optyczne, a także szkło w połączeniu z ceramiką, metalem i kamieniem. Zaprezentujemy prace wielu pokoleń artystów. Zapraszamy gorąco do zwiedzenia wystawy prezentującej niewielki fragment kolekcji WGS BWA.

Barwy-szkla-2011-Wystawa-artystyczna

Miniwitraż

Andrzej Bochacz

W poprzednim numerze „Barw Szkła” opisaliśmy propozycję nowego sposobu wykonywania witraży – technologię 12U.

Klasyczny witraż w profilach ołowianych cechuje szeroka linia konturowa. W celu wydobycia szczegółów niezbędne jest ich malowanie.

Barwy-szkla-2011-MiniwitrazW witrażu Tiffany linie konturowe są węższe, ale w praktyce trudno uzyskać szerokość mniejszą od 2mm.

Profile w obu przypadkach muszą „objąć” część tafli szklanej.

Te cechy powodują, że witraż nie może być mały. Aby wydobyć szczegóły artyści muszą uwzględnić NRW (najmniejszą rozsądną wielkość).

W technologii 12U szerokość linii konturowej wyznacza wielkość odstępów między elementami witraża. Zatem bez trudu można uzyskać wartości poniżej 1mm.

Ta cecha powoduje, że NRW może być zdecydowanie mniejsza a kolejnym ograniczeniem staje się grubość wykorzBarwy-szkla-2011-Miniwitraz-2ystywanego szkła.

Mniejszy NRW, to mniejszy witraż a dzięki temu możliwe jest tworzenie trwałych i bezpiecznych prac z dużą liczbą drobnych elementów.

Taki witraż nazwałem MINIWITRAŻ.

Mniejsze dzieło, to mniejszy warsztat oraz mniejszy magazyn. Nie ulega zmianie nakład pracy. Nagrodą będą bardzo szczegółowe witraże, które nie zajmą wiele miejsca a będą równie silnie oddziaływały na odbiorcę.

Miniwitraż na etapie składania elementów. Prezentowane godło ma wielkość 20 x 30 cm, czyli kartki formatu A4 i składa się z 300 elementów.

Gotowa praca, która za moment trafi do drewnianej ramki i ozdobi ścianę.

Słowackie Muzeum Szkła Lednické Rovne

Barwy-szkla-2011-Slowackie-muzeum-szklaMuzeum obejmujące swoją działalnością cały obszar Słowacji w zakresie produkcji szkła. Muzeum posiada w swoich zbiorach wiele wartościowych eksponatów a cała kolekcja to niemal 4000 pozycji.

Słowackie Muzeum Szkła powstało w 1988 roku. Ekspozycja muzeum mieści się w obiekcie należącym do odremontowanego kasztelu pochodzącego z końca XVI wieku (dawna siedziba Schreiberów, pierwszych właścicieli zakładu szklarskiego). Kasztel otacza rozległy park, w którym zachowało się kilka rzadkich egzotycznych drzew i roślin.

Ekspozycja stała szkła prezentuje historię rozwoju szkła słowackiego od czasów najstarszych udokumentowanych znalezisk, aż do współczesności. Do najstarszych należą odkrycia odnalezione w trakcie badań archeologicznych. Następny etap wystawy poświęconej historii produkcji szkła stanowią eksponaty przedstawiające produkcję szklarską w zachodniej, środkowej i wschodniej Słowacji w okresie XVII-XIX wieku. Współczesna produkcja szklarska udokumentowana jest wyrobami wyprodukowanymi w istniejących do dziś słowackich zakładach produkcji szkła. Odrębną część ekspozycji stanowią narzędzia produkcji szkła i środki pomocnicze, które stosuje się lub stosowano w produkcji, a także mapa historycznych zakładów produkcji szkła.

W 2001 r. otwarto ekspozycję z artystycznymi wyrobami szklarskimi plastyków z Japonii, Stanów Zjednoczonych, Australii, Kanady i innych państw.

Źródło: Slovenské sklárske múzeum Lednické Rovne