Kategoria: Mini artykuł

Leuchtturm

Anna Winiarska

Barwy-szkla-2014-Leuchtturm

Leuchtturm (Latarnia Morska) – nazwa mogłaby sugerować, iż jest to budynek służący do nawigacji statków nadmorskich. Nic bardziej mylnego! Leuchtturm to przyozdobiony witrażami… słup wysokiego napięcia. Znajduje się on w Niemczech w miejscowości Hattingen. Projekt to dzieło trzech studentów sztuk pięknych (Ail Hwang, Hae-Ruan Jeong i Chung-Ki Park), który przekształcili zwyczajną konstrukcję wsporczą w coś zupełnie niekonwencjonalnego i niezwykłego. Witraże powstały przy użyciu kolorowego szkła akrylowego (plexiglas). Ich układ przypomina obraz kalejdoskopowy.

Barwy-szkla-2013-Gwiazdy-Dawida-4

Projektowanie sylwetek na witrażach

Stephen Byrne

www.realglasspainting.com

W poprzednim numerze „Barw Szkła” omówiliśmy stosowane przez nas metody prowadzenia linii w witrażach. Dzisiaj pokażemy jak duży wpływ mają sylwetki w naszym sposobie pr0jektowania witraży. Pamiętajcie jednak, że kilka szklanych elementów z użyciem sylwetek może uczynić z Waszego projektu pełne ekspresji dzieło.

W poprzednim artykule pokazałem Wam czarno-biały szkic Davida do jednego z pięciu małych elementów z obrazem, o które poprosił klient.

Powyżej trzy etapy powstawania projektu „Kruki”: Począwszy od czarno-białego projektu, przez barwną akwarelową wersję, aż po gotowy witraż.

Obok i poniżej prezentuję inne projekty: pustułki oraz jaskółki. Zwróćcie uwagę, że nadal używając tego samego pomysłu, można tworzyć fascynujące witraże. Nie jest potrzebna bogata paleta barw szkła, gdyż kolory podkreślają różnorodność fragmentów pracy. Cały czas wiodącą metodą jest prosta forma podkreślona silnym kontrastem sylwetek ptaków.

Na koniec ostatni witraż z tego cyklu – „Wrony i kruki”

Zaprezentowany cykl witraży jest zamontowany na ścianie biblioteki w pracowni naszego klienta.

Jest to doskonały przykład niestandardowego sposobu tworzenia oraz umieszczenia witraży. Mam nadzieję, że dwa artykuły przekonały Was wystarczająco, że fascynujące efekty są w zasięgu Waszych możliwości.

Sztuka sakralna Krakowa w wieku XIX część IV. Malarstwo witrażowe

Tomasz Szybisty

Wydawnictwo:         UNIVERSITAS
Rok wydania:          2012
Miejsce wydania:    Kraków
Liczba stron:           490
Wymiary:                  15,5 x 24 cm
ISBN:                       978-83-242-1699-4

Publikacja jest monografią dziewiętnastowiecznych witraży kościelnych Krakowa. W trzech rozdziałach wyznaczonych chronologicznie (1815-1850, 1850-1883, 1883-1897), a przez to odzwierciedlających etapy ewolucji tego gatunku sztuki na gruncie lokalnym, zaprezentowano analizy historyczno-artystyczneBarwy-szkla-2014-Sztuka-sakralna zachowanych i niezachowanych przeszkleń witrażowych oraz związanych z nimi projektów. Omawiane prace zostały ukazane w kontekście rozwoju witrażownictwa oraz   innych gałęzi sztuki polskiej i europejskiej wieku XIX. Do ważniejszych kwestii poruszonych w publikacji należy problem autorstwa poszczególnych kwater w słynnym cyklu okna zachodniego w kościele Mariackim, projektowanych przez Józefa Mehoffera i Stanisława Wyspiańskiego, oraz okoliczności powstania „odkrytych” przed kilku laty witraży Fritza Geigesa do katedry na Wawelu.

Bardzo obszerne opracowanie naukowe Pana Tomasza Szybistego, poświęcone witrażom sakralnym Krakowa tworzy razem z publikacją Pani Profesor Krystyny Pawłowskiej niemal kompletne opracowanie na temat szklanych dzieł tego wspaniałego miasta.

Autorowi, mimo typowo naukowego charakteru tej książki, udało się zachować, tak ważny dla przeciętnego czytelnika, walor praktyczny. Logiczny układ rozdziałów, bogata część ilustracyjna a także schematy opisujące treści witraży wielotematycznych, budowanych w kwaterach, pozwalają na użycie publikacji jako przewodnika.

Witraże sakralne charakteryzuje bogata symbolika oraz treści jakie miały być przekazywane wiernym. Autor szczegółowo opisuje wiele kwater. Jest to bardzo ważne dla koneserów sztuki witrażowej a często jest niedostępne z uwagi na znaczną odległość lub uszkodzenia powłoki malarskiej.

Książka jest jeszcze dostępna w niektórych księgarniach, ale można jej również szukać z sukcesem w antykwariatach.

Witraże w kamienicach krakowskich z przełomu wieków XIX i XX

Krystyna Pawłowska

Wydawnictwo:        Księgarnia Akademicka
Rok wydania:          1994
Miejsce wydania:    Kraków
Wersja językowa:    polska
Liczba stron:           240
Format:                    22,8 x 15,8 cm
Oprawa:                   miękka ze skrzydełkami
ISBN/ISSN/ISMN:   83-901154-1-7

W roku 1994 ukazało się bardzo ważne, dla dużego grona miłośników sztuki witrażowej, opracowanie poświęcone sztuce użytkowej – witrażom w krakowskich kamienicach. Zwyczaj ozdabiania klatek schodowych i codziennych pomieszczeń barwnymi przeszkleniami był na przełomie XIX i XX stulecia powszechny.Barwy-szkla-2014-Witraze-w-kamienicach

Moda na witraże w tamtym okresie przyszła do Polski z Paryża, Londynu, Wiednia i innych europejskich miast, gdzie tryumfowała secesja. W Krakowie działało kilka pracowni, ale prawdziwy rozkwit nastąpił z chwilą pojawienia się Krakowskiego Zakładu Witrażów i Mozaiki Szklanej S.G. Żeleński.

Powszechność tej formy ozdabiania wnętrz była tak duża, że mimo niespełna dwudziestoletniego okresu szczególnie intensywnego rozwoju tego rynku, mimo dwóch przerażających wojen, do dnia dzisiejszego przetrwało wiele zachwycających często realizacji.

Dzięki wytrwałej, kronikarskiej konsekwencji oraz cierpliwości, Pani Profesor Krystyna Pawłowska zgromadziła niepowtarzalny materiał o znaczeniu inwentaryzacyjnym oraz badawczym. Poza niewątpliwym walorem naukowym tego szczególnego opracowania, nie mniej ważnym jest również znaczenie popularne. Ta książka jest wspaniałym przewodnikiem po Krakowie witraży. Opracowań poświęconych krakowskim przeszkleniom sakralnym jest kilka. Jednak nie było do momentu pojawienia się tej pozycji na rynku wydawniczym tak wyczerpującej w zakresie „codziennej” sztuki witrażowej.

Ta wyjątkowa lektura nie jest dostępna w księgarniach, ale prawdziwy miłośnik sztuki witrażu bez trudu odnajdzie ją w antykwariatach lub serwisach ogłoszeniowych w internecie.

 

„Kołysanka” w Klinice Ginekologii i Położnictwa ASK

Barwy-szkla-2014-Kolysanka

9 kwietnia 2013 r. odbyło się uroczyste odsłonięcie szklanej kompozycji pt. „Kołysanka” na terenie Kliniki Ginekologii i Położnictwa Akademickiego Szpitala Klinicznego im. Jana Mikulicza-Radeckiego we Wrocławiu.

Autorem dzieła jest wrocławska artystka, Barbara Idzikowska.

Inspiracją do stworzenia instalacji była bożonarodzeniowa kartka, przedstawiająca matkę z dzieckiem – mówiła Barbara Idzikowska. Z czasem dołączyły do niej imitacje szklanych pieluch oraz zapisany – także na szkle – fragment wiersza Kazimiery Iłłakowiczówny.

Obok artystki w uroczystości uczestniczyli m.in.: Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia, Adam Grehl, wiceprezydent miasta i przewodniczący Rady Społecznej Szpitala, prorektorzy Uniwersytetu Medycznego: prof. dr hab. Romuald Zdrojowy i prof. dr hab. Zygmunt Grzebieniak. Gości powitali Piotr Pobrotyn, dyrektor ASK oraz prof. nadzw. Mariusz Zimmer, kierownik Kliniki Ginekologii i Położnictwa ASK.

– Mam nadzieję, że kompozycja ociepli wizerunek szpitala, który zwykle kojarzy się z miejscem mało przyjemnym. Miejscem, w którym chorujemy – mówił dyrektor Piotr Pobrotyn i przypomniał, że to nie pierwszy dar od gminy Wrocław dla Akademickiego Szpitala Klinicznego: – Wcześniej dostaliśmy w prezencie coś dla ciała, a teraz coś dla ducha – zażartował. Przypomnijmy, że samorząd stolicy Dolnego Śląska podarował już placówce sprzęt medycznym, w tym m.in. koło do porodów wertykalnych. Tym razem władze miasta zakupiły kompozycję, a koszty jej montażu pokryli sponsorzy (firmy Wrobis, Alhena i Opal).

Złote witraże od W. Kruk

Firma jubilerska W.KRUK to najstarsze polskie przedsiębiorstwo w tej branży. Polska tradycja pielęgnowana od 1840 roku oraz otwartość na nowoczesne trendy czynią markę W.KRUK ekspertem w dziedzinie biżuterii. Wyroby jubilerskie oferowane w salonach W.KRUK pozwalają zaspokoić pragnienia piękna i wyrafinowania, jednocześnie dając gwarancję najwyższej jakości i doskonałości. Ten lider rynku jubilerskiego w Polsce na terenie całego kraju oferuje swoje produkty oraz najlepsze i najbardziej znane marki zegarków w siedemdziesięciu salonach.

W.KRUK w swojej bogatej ofercie proponuje fascynującą kolekcję złotej biżuterii ozdobionej naturalnymi kamieniami. Kolekcja WITRAŻE zachwyca pięknym wzornictwem przypominającym kolorowe szklane dzieła.

Witraże charakteryzują się żywiołową feerią barw i oryginalną kombinacją kształtów. Tę nietuzinkową grę kolorów zapewniają połączone ze sobą różowy rodonit, cytryn, fioletowy ametyst, niebieski topaz, granat i zielony perydot. Złoto stanowi delikatną oprawę wydobywając tęczowy blask, który wzbudzi zachwyt u każdej kobiety.

Wśród jubilerskich cacek od Kruka znajdziemy mieniące się wszystkimi kolorami tęczy pierścionki, kolczyki, wisiorki i bransoletki. Jedne z nich mają geometryczne kształty, inne znowu przypominają motyle, kwiaty, węże.

„Magia zaklęta w szkle”

Wystawa prac Jolanty Treli

„Magia zaklęta w szkle” to tytuł kolejnej wystawy szklanych prac Jolanty Treli. Tym razem ekspozycja odbywa się w jej rodzinnym mieście, w Muzeum Miasta Pabianic umieszczonym w renesansowym dworze zwanym „Zamkiem”. Wernisaż odbył się 29 listopada. Niesamowity klimat wnętrz Zamku nadał niepowtarzalny charakter wystawie. 35 szklanych prac podświetlonych, jak zawsze, ciepłym światłem, umieszczonych w dwóch salach, cieszyło oczy Gości wystawy. Jola opowiadała o pracy z różnym rodzajem szkła, o łączeniu szkieł przezroczystych i opalowych. Aby przybliżyć słuchaczom zjawisko zmienności szklanych obrazów wystawionych na działanie dnia i nocy, na jednej ze ścian sali wystawowej zaprezentowana jest galeria fotografii witraży, zdjęć wykonanych nocą. To wzbudziło najwięcej emocji wśród oglądających. Dominowało niedowierzanie i jednocześnie zachwyt, że efekt może być tak odmienny, a jednak w obu wydaniach bardzo piękny.

Wystawę można oglądać do 9 lutego 2014 roku.

Trejola w Grand Hotel Łodzi.

Sympatyczka „Barw Szkła”, gorliwa witrażystka, niezaprzeczalny talent w pokazywaniu kobiecych spojrzeń a jednocześnie niezwykle miła i ujmująca osoba.

Jolanta Trela zaprosiła nas na swoją kolejna wystawę. Tym razem w Grand Hotel w Łodzi. Jest to miejsce szacowne oraz prestiżowe.

Podczas wernisażu w sali było tłoczno, gwarnie oraz artystycznie twórczo.

Wystawę można oglądać, aż do 8 lipca br.

Wystawa „Pejzaż szkłem malowany – witraże Władysława Trebuni-Tutki na fotografiach Jerzego Z.Kosiuczenko”

Barwy-szkla-2013-Pejzaz-szklem-malowanyWernisaż wystawy odbył się 28 grudnia w ramach cyklu Świąteczne Spotkania z Folklorem”

Wernisaż zgromadził rodzinę zmarłego Władysława oraz przyjaciół i znajomych oraz sympatyków działalności autora fotografii – Jerzego Z. Kosiuczenko. Dyrektor GOKR Kościelisko Małgorzata Karpiel-Bzdyk  przybliżyła sylwetkę autora fotografii i wspominała związki jakie łączyły Kościelisko z Władysławem Trebunią -Tutką, o którego twórczości plastycznej mówił Prezes Związku Polskich  Artystów Plastyków okręg zakopiański, Pan Jerzy Gruszczyński. O swoim tacie opowiadał także Krzysztof Trebunia -Tutka.

Sam autor fotografii – Jerzy Kosiuczenko opowiedział o przyjaźni z nestorem rodu Trebuniów Tutków i o pracy nad dokumentacją jego twórczości plastycznej, w tym zdjęć witraży prezentowanych na wystawie.

Współorganizatorem wernisażu była Podhalańska Lokalna Grupa Działania oraz PROlab , zaś patronat nad wystawą objął  Związek Polskich  Artystów Plastyków okręg zakopiański .

Wystawa witrażu w PMDK w Lubartowie

Barwy-szkla-2013-Wystawa-witrazu-pmdkW dniu 6 marca 2013 r. w lubartowskim Powiatowym Młodzieżowym Domu Kultury odbył się wernisaż wystawy witrażu słuchaczy Lubelskiej Szkoły Sztuki i Projektowania specjalności Witraż i Szkło Artystyczne.

Swoje prace prezentowali: Aleksandra Bierzyńska, Marta Cichosz, Emilia Dyda, Alicja Jawiarczyk, Anna Krzeszowska, Elżbieta Krauze, Ewa Marecka, Agnieszka Łukasik, Paulina Pelczarska, Aneta Pater, Elżbieta Wiertel-Samuła, Sylwia Wójtowicz.

Prace powstały pod kierunkiem dr hab. Ireneusza Wydrzyńskiego.