Kategoria: Mini artykuł

Ryszard Demel W drodze do tajemnicy światła

Jan Wiktor Sienkiewicz
Ryszard Demel W drodze do tajemnicy światła
Wydanie polsko – angielskie. Liczba stron: 296. Rok wydania: 2010
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Barwy-szkla-2011-Ryszard-DemelOpracowanie monograficzne twórczości artystycznej Ryszarda Demela, jednego z uczniów Profesora Mariana Bohusza-Szyszki, w latach 1945-1946 studenta rzymskiej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych, a następnie w Anglii Studium Malarstwa Sztalugowego i Grafiki Użytkowej, londyńskiej Sir John Cass Institute of Art and Design, Wydziału Scenografii w Slade School na Uniwersytecie Londyńskim oraz absolwenta Central School of Arts and Crafts i członka londyńskiej Grupy 49, wpisuje się w sposób naturalny w główny nurt badawczy profesora Jan Wiktora Sienkiewicza, który jako nieliczny pośród polskich historyków sztuki zajmuje się szczególnie badaniami nad polską sztuką na emigracji. O indywidualności artystycznej Ryszarda Demela zadecydowała jego twórczość w zakresie witrażu, którego tajniki i warsztat opanował w pracowni wybitnego angielskiego witrażysty Josepha E. Nuttgensa. Opatentowany na początku lat 60. XX wieku, tak zwany witraż refrakcyjny, łączony jest jednoznacznie z osobą polskiego artysty. Książka poza przybliżeniem i opisem twórczości artystycznej Ryszarda Demela, stanowi interesującą lekturę, w której odnajdujemy rozległe tło historyczne oraz uwarunkowania polityczne, jakie zadecydowały o losach artystycznych wielu rodzących się w warunkach wojennych i tuż powojennych polskich talentów artystycznych, których dorobek i osiągnięcia są prawie całkowicie nieznane i pomijane w dziejach sztuki polskiej XX wieku.

Rozświetlić okolicę

Andrzej Bochacz

Barwy-szkla-2011-Rozswietlic-okolicePrzyzwyczailiśmy się do tego, że witraż zdobi wnętrza. Umieszczony w oknach, drzwiach, drzwiczkach, przepierzeniach cieszy oczy domowników, pracowników, wiernych. Małe i duże dzieła sztuki chronimy przed nieprzyjaznymi warunkami atmosferycznymi. Wiatr, woda a przede wszystkim mróz łatwo mogą uszkodzić delikatne wyroby.

Wprowadzenie technologii 12U, którą przedstawiliśmy w poprzednim numerze Barw Szkła, zmienia tą sytuację. Witraż umieszczony w pakiecie szkła o dowolnej grubości jest herme-tycznie szczelny, co chroni go od destrukcyjnego wpływu warunków atmosferycznych.

Zastosowanie szkła hartowanego lub klejonego zabezpiecza wyrób przez wpływem mechanicznych uszkodzeń.

Umieszczenie witraża w stalowych lub aluminiowych ramach i wyposażenie w oświetlenie elektryczne doda wartości estetycznych i funkcjonalnych.

Legionowska Pracownia Witraży 12U wyszła z inicjatywą umieszczenia na budynkach miasta nowych numerów domów. Spotkało się to z ciepłym przyjęciem władz samorządowych. Forma wydaje się atrakcyjna i możliwe, że przyczyni się do pojawienia się nowego zwyczaju. Zamiast wybierać się na Norwida 10 pójdziemy do domu pod Chaplinem.

 

Witraże kościoła Matki Nieustającej Pomocy i Świętego Piotra Rybaka w Gdyni

Martyna Wilczyńska

Parafię Portową w Gdyni ustanowiono w styczniu 1931 r. Nie było wówczas kościoła i dlatego w tym czasie msze odbywały się w holu Dworca Morskiego. Losy parafi były niełatwe, bo po II wojnie światowej wybudowano jedynie kaplicę a kościół właściwy konsekrowano dopiero w maju 1977 roku.

Prace były prowadzone z wielkim zapałem i jesienią 1979 roku zatwierdzono ostatecznie projekty witraży w opracowaniu Marii i Jerzego Skąpskich z Krakowa.

Mimo dużej determinacji realizacja zamierzeń trwała kilka lat. W dniu 6 grudnia 1987 roku nastąpiło poświęcenie witraży przez Biskupa Ordynariusza Mariana Przykuckiego. Witraże wykonała krakowska Pracownia Witraży Anny Zarzyckiej.

Przeszklenia są bardzo duże i ułożone na ścianach w kształt rotundy tworzą treściwe, pełne opowieści obrazy. Doskonale położenie świątynii gwarantuje bardzo dobre oświetlenie naturalnym słonecznym światłem.

Gorąco polecam wizytę w tym kościele, aby znaleźć czas na modlitwę oraz podziwianie wyjątkowej urody dzieł sztuki.

Tęcza w witrażach…

Krystyna Jadamska Rozkrut

Barwy-szkla-2011-Tecza-w-witrazachCzy przypadkiem witraże nie wzięły się z tęczy?  Różnobarwna, radosna, bo zwiastująca pogodę, tęcza, pojawia się na niebie w chwili, kiedy powstaje wskutek     załamania, rozczepienia i światła słonecznego w kroplach wody. Ukazuje się po deszczu w przeciwnym kierunku do położenia Słońca. W tym czasie obszar nieba po stronie zewnętrznej łuków, nazywany ciemnią Aleksandra od  imienia filozofa z Afodisies, który jako pierwszy opisał to zjawisko; jest zdecydowanie ciemniejszy od obszaru nieba po stronie wewnętrznej. Układ barw tęczy to niewątpliwie efekt załamań światła   w kroplach wody.

Główny łuk wewnątrz ma barwy niebiesko – fioletowe, a na zewnątrz – czerwoną. Są to ulubione i najczęściej występujące w witrażach kolory. To one nadają im wymowę tęczy. Kolorami tęczy są: czerwony, pomarańczowy, zielony, żółty, fioletowy, indygo i niebieski. Barwne kawałki szkła w jakiś sposób nawiązują do tego zjawiska przyrody. Tak jak kształt łuku i rozpiętość barw zależą od rozmiarów i liczby kropelek deszczu, tak w witrażach rozłożenie barw zależy od kompozycji zespolonego szkła. Tęczę często odnajdujemy w tle witraży.

Wreszcie, tak jak różna jest kolorystyka tęczy, tak różne są obrazy wywołane ułożeniem szkła w witrażach.

Słowa z  Księgi Rodzaju – „Łuk mój kładę na obłoki, aby był znakiem przymierza między mną a ziemią…”, stały się symbolem błogosławieństwa człowieka przez Boga.

Tęcza została zatem jakby mostem przyjaźni między Stwórcą a człowiekiem.

W konsekwencji przymierze objawiło się tablicami Bożych przykazań na Synaju. Nasze miejsce  w świecie uwarunkowane jest istnieniem zjawisk przyrody. To do nich odnosi się człowiek w swoich codziennych czynnościach i w życiu. Do ludzkiej wyobraźni najbardziej przemawiają – światło i kolor. Tęcza ma w sobie jedno i drugie. Mieniąca się paletą barw elipsa rozpaliła ludzką wyobraźnię i stała się zaczynem twórczości. Czy to nie budzi w nas zachwytu, gdy patrzymy na beztrosko rozłożoną na błękicie nieba tęczę, która zachowuje się jak panna, pragnąca zachwycić swym pięknem swego oblubieńca?

Działo się to bardzo dawno temu. Tak dawno, że trudno nawet określić w przybliżeniu datę tego zdarzenia, a i same dzieje tego, co się przytrafiło w swej dzikiej niepowtarzalności, eliminują  poczucie czasu, bo taka historia mogła mieć miejsce w każdej epoce i w każdym miejscu i z całą pewnością jest ludzkim zmyśleniem, jak wszystko to, czego nie rozumiemy, szukając odpowiedzi na proste pytanie – „Skąd to się wzięło?”.

W pewnej wiosce mieszkali bardzo dobrzy ludzie.  Może dlatego wiodło im się całkiem nieźle. Stodoły były pełne zboża     a obory pełne bydła. W przydomowych ogródkach kwitły przeróżne kwiaty, które były dumą gospodyń. Po skończonej pracy wszyscy spotykali się u jednego z gospodarzy przy wspólnym ognisku, śpiewając i gaworząc do woli. Młodzi tańczyli nieopodal na klepisku w rytm melodii swojskich muzykantów. Najpiękniej tańczyła jedna para. Ona ubrana była w spódnicę w kolorowe pasy, on miał na sobie  białą koszulę i ciemne spodnie. Oczy wszystkich skierowane były na nich, bo byli wyjątkowo dorodni. Nic nie zapowiadało nieszczęścia… Gdy nagle rozległ się zdradziecki strzał.

Ktoś wycelował w młodzieńca, który martwy usunął się na ziemię.

Oszołomiona dziewczyna wyciągnęła ręce w stronę niebios i zaczęła płakać.

Płakała długo i tak mocno, że płacz zamienił się w potok, pociągając za sobą nieszczęsną dziewczynę. Przerażeni wieśniacy zobaczyli, jak z jej spódnicy siedem barwnych pasów unosi się do góry i wkrótce wszyscy ujrzeli je rozłożone w kształcie łuku na tle ciemnoniebieskiego nieba. Po dziewczynie nawet ślad nie został. Pewnie spotkała swego chłopca w krainie cudów i z tej   radości swoje barwne pasy ze spódnicy na pamiątkę zdarzenia na niebie zostawiła. Tak powstała tęcza, która od tego czasu pojawia się po deszczu. A kiedy tylko się ukazuje, wtedy na szybach okien odbija swe barwne refleksy, które mienią się         światłem, powodując, że każde z tych okien staje się przez chwilę świetlistym witrażem. 

Może to zjawisko przyczyniło się do tego, że powstały witraże mieniące się kolorami tęczy? To przecież barwami tęczy mienią się witraże, a ich twórcy przekazując im swoje emocje, powodują, że stworzone przez nich obrazy emanują pięknem i życiem.

Od zawsze przecież  tęcza była znakiem niebios. Starożytni Grecy wierzyli, że tęcza jest uśmiechem bogini Irys. Dlaczego tak wierzyli? Po prostu tęcza wyzwala w nas przyjemne odczucia i kojarzy się z nadzieją.

W tajemniczym miejscu na ziemi, w odległej krainie, zwanej krainą szczęścia, bo dobrodziejstwo losu nigdy jej nie opuszczało, na granatowym niebie pojawiła się tęcza. A stało się tak, dlatego że po raz pierwszy, zrządzeniem losu, zapłakała pewna młoda kobieta.

W ostateczności witraż, to też taka piękna tęcza, która nadaje naszemu życiu blaski, refleksy i wywołuje refleksje, które pozwalają nam uciec od siermiężnej prozy codzienności.

EKOGLASS Festiwal 2011

Barwy-szkla-2011-EkoglassW dniach od 1 do 16 lipca 2011 r. w Szklarskiej Porębie na mostku granicznym na rzece Izerce, w Stacji Turystycznej Orle odbędzie się czwarta edycja Pleneru i Sympozjum Szkła Artystycznego „Ekoglass Festiwal”.

Festiwal organizowany od 2008 roku w swoim założeniu jest platformą łączącą spektakularną twórczość z zakresu szkła z upowszechnianiem sposobów jego produkcji i unikalności w kontekście kreacji artystycznej, wspartą o upowszechnianie edukacji ekologicznej. Jest on elementem wymiany i współpracy polsko-czeskiej w unikalnej dziedzinie twórczości szkła artystycznego. Miejscem jego realizacji jest izerskie i karkonoskie pogranicze.

Region ten posiada historyczne i trwałe tradycje produkcji szkła przemysłowego i artystycznego. W ramach Festiwalu Ekoglass odbędą się pokazy artystyczne przy piecach hutniczych, otwarte dla publiczności warsztaty witrażowe i palnikowe, sympozjum dotyczące sztuki szkła i ekologii w przemyśle szklarskim oraz dyskusje.

 

Jeden z najstarszych znanych witraży

Barwy-szkla-2011-Jeden-z-najstarszych-witrazyTen mały fragment podmalowanego szkła stanowił kiedyś element większej całości. Pozostałą część przedstawia oblicze Chrystusa i ma wielkie znaczenie dla historii sztuki.

Ustalono, że witraż powstał w okresie między 1060 i 1065 rokiem.

Jest to jeden z najstarszych na świecie witraży.

Odnaleziono go w kościele opactwa: mały kawałek szkła barwionego rundy z oblicze Chrystusa powstała około 1060 / 65 i jest jednym z najstarszych znanych obrazów witraży. Odkryto ją w kościele opactwa w Wissembourg we Francji.

Oryginał znajduje się obecnie w Musée de l’oeuvre Notre-Dame w Strasburgu. Natomiast w Wissembourg we współczesnym oknie w małej romańskiej kaplicy św. Piotra i Pawła można podziwiać wierną kopię.

 

Muzeum Szkła Antycznego

Barwy-szkla-2011-Muzeum-w-ChorwacjiW Chorwacji w miejscowości Zadar koniecznie odwiedzić Muzeum Szkła Antycznego. Obiekt jest unikalny na skalę światową. W nowoczesnych salach można podziwiać około 2000 różnych eksponatów szklanych, które powstały od starożytności, przez I wiek pne, aż po 5 wiek naszej ery. Zgromadzone wyroby zostały odkryte w miejscach w Zadar, Nin, Starigrad pod Velebit i Asseria pobliżu Benkovac. Na powierzchni ponad 2500 metrów kwadratowych, obok wystaw znajduje się także biblioteka specjalistyczna oraz warsztat szklarski.

 

Kościół katolicki w Meiningen

Jan Szuba

Świątynia stoi na miejscu skromnego kościoła wspólnoty katolickiej z 1881 roku.

Kościół pw. Najświętszej Marii Panny został zaprojektowany w wyniku pracy zespołowej architekta, artystów plastyków, księdza oraz wiernych. Budowa trwała długo a projekt był tworzony i modyfikowany bieżąco podczas prac.

Jako konstrukcja architektoniczna budynek ma prostą nowoczesną formę. Zaprojektowany na planie kwadratu dysponuje wielkimi powierzchniami ścian, które w większości wypełniają przeszklenia.

Ołtarz wraz z otoczeniem otwiera się w kierunku wnętrza kościoła. Instalacja okien z witrażami w tej części jest architektonicznym symbolem transformacji koncepcji Kościoła, sformułowanej w Soborze Watykańskim II.

Architekt Armin Trautmann w szerokiej, 20-metrowej sali stworzył przestronne wnętrze.

Projektantem między innymi ściany za ołtarzem jest Werner Nickel z Nienburg.

Twórcą okien a właściwie szklanych ścian i konsultantem artystycznym dla całego wnętrza jest Christof Grüger z Schönebeck.Większa część witraży wykonana jest w formie sztuki abstrakcyjnej, gdzie barwy i układy dbają bardziej o utrzymanie atmosfery niż przekazywanie treści.

Konkurs witrażowy – EURO 2012

Barwy-szkla-2011-Konkurs-witrazowyZbliża się termin składania prac w pierwszym konkursie , który zorganizowała redakcja Barw Szkła.

Dla przypomnienia publikujemy regulamin konkursu.

Temat – Euro 2012 

Termin przesyłania projektów – 20 lipca 2011 r. 

Forma projektu – witraż płaski (2D) w technice Tiffany o rozmiarach od A4 do A0

Sposób dostarczenia – e-mail z załącznikiem w formie jpg lub png, lub gif na adres

polskiemuzy@polskiemuzy.pl
– w temacie należy wpisać Konkurs Euro 2012

– w treści e-mail należy wpisać swoje godło (pseudonim) oraz podać dane identyfikujące (imię, nazwisko, adres do korespondencji, adres e-mail oraz nr telefonu kontaktowego)
Komisja konkursowa – uczestnicy IV Ogólnopolskiego Zjazdu easy-Art i zaproszeni goście.

Projekty dostarczone e-mail zostaną wydrukowane oraz przedstawione podczas wernisażu witraży podczas   zjazdu.
Rozstrzygnięcie oraz ogłoszenie wyników konkursu nastąpi podczas zjazdu oraz w internecie – 24.07.2011r.

Przewidziano 5 nagród pieniężnych:
I – 500 zł + prenumerata Barw Szkła + dyplom
II – 400 zł + prenumerata Barw Szkła + dyplom
III – 300 zł + prenumerata Barw Szkła + dyplom
IV – 200 zł + prenumerata Barw Szkła + dyplom
V – 100 zł + prenumerata Barw Szkła + dyplom

Nagrodzeni autorzy zachowują prawa autorskie do projektów, ale udzielają licencji Polskim Muzom na korzystanie z nich.

Nagrody pieniężne zostaną wysłane do laureatów w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia nagrody. Pozostałe nagrody będą przekazane pocztą.

XIII Międzynarodowa Wystawa Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki Sakralnej i Dewocjonaliów SACROEXPO

Barwy-szkla-2011-Miedzynarodowa-wystawa-budownictwaKilka tysięcy gości odwiedziło zakończoną 15 czerwca 2011 r. na Targach Kieleckich XII Międzynarodową Wystawę Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki   Sakralnej i Dewocjonaliów SACROEXPO.

Od 13 do 15 czerwca br. na stoiskach targowych prezentowało swoje oferty niemal 300 wystawców z 15 krajów. Oferta dotyczyła głównie wyposażenia i konserwacji starych i nowych obiektów sakralnych oraz nowoczesnego duszpasterstwa, z mediami katolickimi, biurami podróży i multimedialną ewangelizacją.

Gościem honorowym targów był Nuncjusz Apostolski w Polsce JE ks. Abp Celestino Migliore. W uroczystości otwarcia udział wziął również Biskup Kielecki JE ks. Kazimierz Ryczan.

Nuncjusz Apostolski w Polsce abp Celestino   Migliore otworzył targi oraz wręczył prestiżową nagrodę „Per Artem ad Deum”. Został nią wyróżniony w tym roku artysta architekt, twórca niezwykłych kościołów Stanisław Niemczyk, zwany „polskim Gaudim”.

Wśród wystawców znalazły się również uznane pracownie witrażowe, które prezentowały swoją interesującą ofertęBarwy-szkla-2011-Miedzynarodowa-wystawa-budownictwa-2 oraz dotychczasowe dokonania. Oblegana była Pracownia Witraży „FURDYNA” z Krakowa. Włoski potentat Progetto Arte Poli z Werony prezentował zachwycające dzieła. Nie mogło oczywiście zabraknąć bodaj najbardziej utytułowanego Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G.Żeleński. Interesujące było spotkanie z Pracownią Witraży Ireneusza Franasiuka. Ciekawa była dyskusja z przedstawicielami firmy Vicon, którzy od lat i z powodzeniem wprowadzają nową technologię paneli witrażowych barwionych akrylikami.

Targom towarzyszyły konferencje naukowe i wydarzenia artystyczne. Targom towarzyszyła również wystawa fotografii kieleckiej cerkwi Antoniego Myśliwca.