Największe polskie forum witrażowe

Z radością i satysfakcją „Barwy Szkła” informują, że najpopularniejsze forum witrażowe w języku polskim zainicjowane przed wielu laty przez Dyrygenta (Dawid Zborowski) ma się dobrze i po zmianie lokalizacji ponownie zaprasza. Nie ma w internecie drugiego tak obszernego kompendium praktycznej wiedzy z zakresu tworzenia witraży i fusingu. To wszystko jest zasługą aktywności miłośników, pasjonatów, profesjonalistów, zawodowców […]
e-book – „Malowanie witraża klasycznego”

„Biblioteka Barw Szkła” to nowa inicjatywa „Barw Szkła”. Oddajemy Państwu pierwszy e-book z tej serii. Jest on poświęcony „Malowaniu witraża klasycznego” To kilkanaście artykułów, które mają na celu przybliżyć, wyjaśnić i wskazać kierunki poszukiwań na trudnej drodze wykonywania witraży malowanych. Zapraszamy do zapisania się do newsletter’a Barw Szkła a zwrotnie otrzymacie link do e-book’a
Naprawa witraża

Naprawa witraża – wyjęcie elementu Zenon Kozak Zdarza się, że mamy do czynienia z uszkodzeniem mechanicznym witraża. Kiedy zniszczenia są duże, to optymalnym rozwiązaniem jest całkowite rozłożenie, wymiana elementów i ponowne złożenie. Częściej uszkodzenia są niewielkie i ograniczają się do niewielkiej liczby pęknięć. Nie ma wówczas uzasadnienia do radykalnych działań. W przypadku witraża klasycznego, gdzie […]
Ekspozycja witraży – nowoczesne formy – oświetlenie LED

[button color=”green” size=”medium” link=”https://barwyszkla.pl/ekspozycja-witrazy/” ]Poprzednia strona – Ekspozycja witraży[/button] Walory oświetlenia LED Przez stulecia praktycznie jedynym skutecznym sposobem prezentacji witraży było światło dzienne. Wraz z rozwojem techniki i wprowadzeniem źródeł światła LED zasadnym stało się skorzystanie z tego rozwiązania. Stosowanie elementów LED związane jest z trzema wielkimi zaletami. Przede wszystkim są to urządzenia bardzo trwałe, […]
Malowanie witraża klasycznego – część 3

Andrzej Bochacz Dotychczas omawialiśmy podstawy malowania witraża. Witraż klasyczny, to elementy ze szkła katedralnego z naniesioną malaturą, połączone ołowianymi profilami. Niekiedy uzasadnionym może się okazać malowanie witraży wykonanych w technice tiffany. Tym razem skoncentruję się na zadaniu ambitniejszym i do tego celu użyję szkła nieprzeziernego, opalowego. Szkło opalowe w odróżnieniu od katedralnego należy malować subtelniej. […]
Malowanie witraża klasycznego – część 2

Andrzej Bochacz W poprzedniej części omówiliśmy podstawowe zasady tworzenia witraża klasycznego. Wspomnieliśmy o najważniejszych narzędziach oraz nanieśliśmy kontur powstającego obrazka na szkło. Tym razem zajmiemy się cieniowaniem a także nałożeniem patyny. Kontur w witrażu pełni ważną rolę. Linie podziałów na elementy razem z konturami wyznaczają granice części rysunku. Naniesienie kolejnych warstw służy uwydatnieniu poszczególnych fragmentów […]
Malowanie witraża klasycznego – część 1

Andrzej Bochacz Witraż klasyczny, tworzony jest z elementów szklanych, które wymagają zaawansowanej obróbki malarskiej. Do zdobienia stosuje się farby naszkliwne, których utrwalenie wymaga wypalenia w piecu szklarskim w wysokiej temperaturze. Technika ta gwarantuje trwałość zdobień, dorównując szkliwnemu barwieniu szkła. Co jest potrzebne, aby rozpocząć tę ciekawą, ale i wymagającą przygodę artystyczną? Przede wszystkim potrzebne będą […]
Malowanie witraża tiffany metodą klasyczną

Andrzej Bochacz Nanoszenie malatury używane jest w witrażu klasycznym. Przezierne szkła katedralne po wypaleniu tracą pełną przejrzystość a pokryte kilkoma warstwami farby przemawiają treściami swoich przesłań. W witrażach montowanych techniką tiffany najczęściej stosuje się materiał nieprzezierny. Subtelne kształty wydobywane są przemyślanymi liniami cięć oraz doborem niepowtarzalnych struktur i przebarwień w szkle. Chciałbym jednak zachęcić do […]
Farby szklarskie. Różnorodność zastosowań i wymagań

Małgorzata Marecka Grupa farb ceramicznych, określanych wspólnym mianem szklarskie, znajduje zastosowanie do zdobienia różnorodnych powierzchni szklanych – szkła gospodarczego, oświetleniowego, meblowego, witrażowego, laboratoryjnego, opakowaniowego, artystycznego. W zależności od rodzaju dekorowanego szkła i oczekiwanych efektów zdobienia, farby wypalane są w różnych warunkach temperaturowych – w zakresie od 520-540°C w przypadku szkła gospodarczego, do ponad 700°C dla […]
Malowanie witraża klasycznego

Mateusz Durkal Witraż klasyczny, tworzony jest z elementów szklanych, które wymagają zaawansowanej obróbki malarskiej. Do zdobienia stosuje się farby naszkliwne, których utrwalenie wymaga wypalenia w piecu szklarskim w wysokiej temperaturze. Technika ta gwarantuje trwałość zdobień, dorównując szkliwnemu barwieniu szkła. Co jest potrzebne, aby rozpocząć tę ciekawą, ale i wymagającą przygodę artystyczną? Przede wszystkim potrzebne będą […]