Historia witraży

Lwowskie warsztaty witrażowe. Moda na pseudowitraże. Część I

Jurij Smirnow Od 1870 r. statystyka lwowska zafiksowała bardzo prężny ruch budowlany, który nasilił się na początku XX w. i trwał aż do wybuchu I wojny światowej (1914). Budowano ponad 300 budynków rocznie, wśród nich monumentalne gmachy kościelne, administracyjne i użyteczności publicznej. W drugiej połowie XIX w. zleceniodawcą witraży we Lwowie był kościół katolicki. Władze kościelne wyraźnie orientowały się na ...

Czytaj dalej »

Witraże secesyjne. Trendy i motywy

Długo oczekiwane opracowanie jest zbiorem referatów wygłoszonych na konferencji pod takim samym tytułem, która była zorgranizowana w dniach 13-15 maja 2009 roku w pałacu Poznańskich w Łodzi przez Stowarzyszenie Miłośników Witraży Ars Vitrea Polona. Bogactwo referatów, rozległość tematyki oraz udział wybitnych znawców sztuki witrażu były ważnym wydarzeniem. Secesja to okres rozkwitu sztuki witrażowej głównie w krajach europejskich oraz w Stanach ...

Czytaj dalej »

„Nie tylko art déco”. Sztuka witrażowa w okresie międzywojennym

VII Międzynarodowa Konferencja Stowarzyszenia Miłośników Witraży „Ars Vitrea Polona” i Centrum Dokumentacji Współczesnej Sztuki Sakralnej przy Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Stowarzyszenie Ars Vitrea Polona działa od roku 1998. W bieżącym roku w dniach od 6 – 8 października 2011r. stowarzyszenie zorganizowało po raz siódmy konferencję naukową związaną ze sztuką witrażu. Współorganizatorem wydarzenia było Centrum Dokumentacji Współczesnej Sztuki Sakralnej przy Wydziale ...

Czytaj dalej »

Stare witraże lwowskie (kontynuacja)

Jurij Smirnow Dzieło, dzięki któremu fabryka Żeleńskiego ostatecznie „zawojowała” Lwów, był zespół witraży i mozaik, które zdobiły wielki gmach Izby Przemysłowo – Handlowej zbudowany w latach 1907 – 1911 przy ul. Akademickiej 17 – 19 wg projektu A. Zachariewicza i T. Obmińskego. Gmach Izby Przemysłowo – Handlowej wznoszono w kompleksie z budynkiem tzw. Instytutu Technologicznego, fasada, którego wychodziła na ul. ...

Czytaj dalej »

Huta Szkła „Jabłonna”

W latach 1897–1944 w podwarszawskiej miejscowości Jabłonna Nowa działała Huta Szkła „Jabłonna”. W 1897 roku wybudowano ją naprzeciw nowych budynków koszarowych garnizonu Legionowo oraz stacji kolejowej klasy IV Jabłonna Nowa (dziś Legionowo). Jej założycielem był hrabia August Potocki. Na początku XX wieku huta zatrudniała około 60 osób. Produkowano butelki o pojemność 0,5 i 0,3 litra oraz szkło apteczne. Zakład był nastawiony   głównie na ...

Czytaj dalej »

Ryszard Demel W drodze do tajemnicy światła

Jan Wiktor Sienkiewicz Ryszard Demel W drodze do tajemnicy światła Wydanie polsko – angielskie. Liczba stron: 296. Rok wydania: 2010 Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Opracowanie monograficzne twórczości artystycznej Ryszarda Demela, jednego z uczniów Profesora Mariana Bohusza-Szyszki, w latach 1945-1946 studenta rzymskiej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych, a następnie w Anglii Studium Malarstwa Sztalugowego i Grafiki Użytkowej, londyńskiej Sir John Cass Institute of ...

Czytaj dalej »

Witraże kościoła Matki Nieustającej Pomocy i Świętego Piotra Rybaka w Gdyni

Martyna Wilczyńska Parafię Portową w Gdyni ustanowiono w styczniu 1931 r. Nie było wówczas kościoła i dlatego w tym czasie msze odbywały się w holu Dworca Morskiego. Losy parafi były niełatwe, bo po II wojnie światowej wybudowano jedynie kaplicę a kościół właściwy konsekrowano dopiero w maju 1977 roku. Prace były prowadzone z wielkim zapałem i jesienią 1979 roku zatwierdzono ostatecznie ...

Czytaj dalej »

Jeden z najstarszych znanych witraży

Ten mały fragment podmalowanego szkła stanowił kiedyś element większej całości. Pozostałą część przedstawia oblicze Chrystusa i ma wielkie znaczenie dla historii sztuki. Ustalono, że witraż powstał w okresie między 1060 i 1065 rokiem. Jest to jeden z najstarszych na świecie witraży. Odnaleziono go w kościele opactwa: mały kawałek szkła barwionego rundy z oblicze Chrystusa powstała około 1060 / 65 i ...

Czytaj dalej »

W drodze do tajemnicy światła. Witraże Ryszarda Demela

Jan Wiktor Sienkiewicz Zamysł nowatorskiej techniki witrażu narodził się u Demela jeszcze podczas praktyki w pracowni Nuttgensa. Pracując nad nowymi witrażami, mającymi zastąpić średniowieczne, zniszczone podczas drugiej wojny światowej, artysta zauważył, iż blisko 30% kolorowego szkła podczas komponowania i oprawiania w ołów wyrzuca się jako nieużyteczne odpadki. Stosowana do dzisiaj przez najwybitniejszych twórców witraży tradycyjna technika ich wykonywania, której hołdował ...

Czytaj dalej »

Witraże Józefa Mehoffera we Fryburgu

Jolanta Wiktorowicz Witraże w szwajcarskim mieście Fryburg uznane są za największe dzieło Józefa Mehoffera. Cykl witraży w tamtejszej katedrze świętego Mikołaja zapewnił artyście trwałe miejsce w historii sztuki światowej. Stworzenie cyklu trzynastu rozbudowanych kompozycji witrażowych zajęło Mehofferowi ponad 40 lat. Całość powstawała w latach 1895-1936. Pierwsze osiem z nich, które powstały w latach 1895-1918 wypełniają okna ośmiu otwartych kaplic katedry. ...

Czytaj dalej »