Pędzel do tapowania
Zenon Kozak Podczas nanoszenia malatury na witraż, istotnym etapem jest nakładanie patyny, by w kolejnym kroku modelować tło i postacie. Dzięki temu zabiegowi uzyskujemy efekty przestrzenne. Nałożenie patyny jest prostym zabiegiem, który był już omawiany na łamach „Barw Szkła”. Po wyschnięciu farby należy usunąć jej wybrane fragmenty. Zadanie to realizowane jest przy pomocy różnych narzędzi. […]
Szkło ornamentowe oltreluce
AGC GLASS EUROPE www.yourglass.com „Oltreluce wykracza poza podstawowy aspekt szkła, jakim jest przepuszczalność światła. Obserwowanie gry światła, które zlewa się w jedność z otoczeniem – czy to z wieżowcem, czy też dowolnym innym obiektem – niezmiennie budzi fascynację. Fascynujący jest sam pomysł eksplorowania możliwości wyrazu, jakie kryje w sobie szkło, w dążeniu do wzniesienia się […]
Miseczka wypełniona światłem
Ewelina Brygier Pisząc ten tekst, nie mogę powstrzymać się od odrywania wzroku od monitora. Co chwilę zerkam, jak promienie wędrującego po niebie słońca wydobywają z mojej nowej miseczki dziesiątki barw i odcieni. Naczynie jest bardzo efektowne, wygląda na drogie, a w rzeczywistości do jego wykonania wystarczą podstawowy sprzęt do lutowania, garść kaboszonów oraz mnóstwo cierpliwości […]
Zdobienie szkła
Kazimierz Stawiarski W XIX stuleciu wykorzystywanie zwykłego szkła okiennego było bardzo drogim przedsięwzięciem. Proces produkcji był trudny i kosztowny. Ponadto, w niektórych krajach stosowano tzw. podatek od przeszkleń okiennych. W Anglii taki podatek zniesiono dopiero w roku 1845. Wyeliminowanie wysokich kosztów oraz wprowadzenie nowoczesnych technologii produkcji szkła przyczyniło się do gwałtownego upowszechnienia tego materiału w […]
Malujemy elementy witraża. Część III
Zenon Kozak W serwisie www.pl.wikipedia.org odnajdujemy następująca definicję tapowanie – (z ang. to tap – stukać) – technika malarska obecnie wiązana głównie ze street art polegająca na delikatnym uderzaniu pędzlem z płasko ściętą szczeciną o szablon pod kątem 90 stopni do malowanej powierzchni. Technika ta używa na jest przy nakładaniu zarówno suchych, jak i tłustych […]
Rozkład temperatur w piecu
Karol Stefański W witrażu klasycznym bardzo istotna jest malatura, której zadaniem jest wprowadzenie lub wydobycie istotnych elementów pracy. Malatura wykonywana jest przy pomocy specjalnych farb szklarskich, które wymagają wypalania w piecu, w wysokiej temperaturze. Farby szklarskie produkowane są z różnych składników a ich receptury są chronione tajemnicą firmową. Najważniejszą cechą technologiczną jest temperatura, w której […]
Procesy technologiczne w obróbce szkła
Zenon Kozak Produktem wyjściowym huty szkła są tafle o szerokości 3500 mm. Teoretycznie można uzyskać każdą długość, jednak standardowe wymiary produktów to 3210 x 3500 mm. Aby sprostać wymaganiom klienta, dotyczących wytrzymałości, kształtu i wyglądu, muszą one być poddane dodatkowej obróbce takiej jak: cięcie tafli szklanej do odpowiednich wymiarów i kształtu, obróbka termiczna, klejenie, produkcja […]
Malujemy elementy witraża. Część II
Zenon Kozak Naniesienie konturów na powierzchnię szkła rozpoczyna pracę nad malaturą. Omówiliśmy to zagadnienie w „Barwach Szkła” nr 2/2012. Wyznaczamy w ten sposób podstawowe linie elementów sceny. Korzystając z szerokiej palety barw szkła, czarnej linii konturowej oraz wprowadzenia elementów światłocieni można uzyskać doskonałe rezultaty. Światłocienie można uzyskać na dwa sposoby. Pierwszy polega na ich bezpośrednim […]
Nóż Silberschnitt ® CUTMASTER ® Platinum
Amerykańska firma Bohle od ponad 85 lat zajmuje się rozwojem i produkcją najwyższej jakości narzędzi do cięcia szkła. W roku 2009 przedstawiła ona nóż nowej generacji. Nóż Silberschnitt został wyposażony w kółko tnące CUTMASTER serii Platinum. Dzięki specjalnej strukturze materiału, z którego jest wykonane kółko tnące, można osiągać doskonałe rezultaty cięcia przy minimalnym nacisku cięcia. […]
Farby witrażowe wypalane w wysokich temperaturach
Zenon Kozak Podstawową metodą tworzenia witraży w przypadku klasycznej techniki jest zdobienie elementów szklanych za pomocą farb szklarskich. Stosownie do oczekiwanych efektów, farby wypalane są w różnych warunkach temperaturowych. Odpowiednio do wykorzystywanych w produkcji składników jest to przedział temperatur od 520oC do ponad 700oC. Istotna jest w tym przypadku świadomość, że większość rodzajów szkła witrażowego […]