Barwy Szkła nr 6/2011

Czy miniesz mnie obojętnie?

Augustyn Baran Nieznany jest rodowód polskich kapliczek. Prawdopodobnie sięgają czasów chrystianizacji kraju. W miejscach kultu dawnych bogów stawiano miniaturowe świątyńki, przy których zbierali się w najważniejsze święta pierwsi na naszych ziemiach chrześcijanie. Potem – stawiano na tym miejscu kościoły. Jest to jedna z hipotez. Nie ma wsi, miasteczka, nie ma drogi w kraju przy której nie byłoby kapliczki. Stoją przy ...

Czytaj dalej »

Oswajanie zimy – śnieżny kwiatek

Ewelina Brygier Technika taśmy miedzianej to idealna propozycja dla osób, które chciałyby samodzielnie wykonać oryginalną biżuterię, oraz świetne rozwiązanie, gdy w ostatniej chwili przypominamy sobie o urodzinach koleżanki. Zima – lód, biel, śnieg i mróz. Na rozgrzewkę spróbujmy wykonać zawieszkę w klimacie adekwatnym do pogody. By efekt był zadowalający, potrzebujemy przede wszystkim ciekawych kaboszonów najlepiej z kontrastowym wzorkiem zatopionym w ...

Czytaj dalej »

IV Karkonoski Festiwal Światła

Jelenia Góra –Cieplice 13.01. – 15.01.2012 Wystawa szkła artystycznego „ŚWIATŁO I MATERIA” Gość specjalny festiwalu Jan Kanty Pawluśkiewicz Wystawa malarstwa gel – art. CYKL 5: ŚCIANY Iluminacje świetlne budynków i zieleni – od zmierzchu „IGLO” Philips Ambient Cafe – prezentacja technologii LED w unikalnej atmosferze świetlnej Projekcje mapping’owe – restART Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nysie, Politechnika Poznańska Wydz. Architektury, ...

Czytaj dalej »

Czarno białe jest trendy

Villa Glass Studio Choć rok 2012 ma zostać zdominowany przez kolory optymistyczne np. przez wyrazistą czerwień, to do łask wracają również ponadczasowe czerń i biel, pasujące praktycznie do większości barw i stylów. Czarno białe wzory z powodzeniem można zastosować nie tylko na ścianie, lecz również na drzwiach czy też w postaci mebli czy dodatków np. wazony, patery, świeczniki. Propozycją od ...

Czytaj dalej »

Fusing – co się dzieje wewnątrz pieca?

John Kazinsky Etap I nagrzewanie do temperatury 540oC Podczas tego etapu tempo nagrzewania nie powinno być wyższe niż 150oC na godzinę. Podczas ogrzewania nie należy otwierać pieca. Ważne jest odpowiednie wentylowani pomieszczenia, w którym znajduje się piec, gdyż w tym przedziale temperatur zostanie wypalona większość zanieczyszczeń. Etap II formowanie zestawu szkła – 540 – 710oC Szkło w górnym zakresie temperatur ...

Czytaj dalej »

Malowanie witraża klasycznego

Zenon Kozak Witraż klasyczny, tworzony jest z elementów szklanych, które podlegają zaawansowanej obróbce malarskiej. Do zdobienia stosuje się farby naszkliwne, których utrwalenie wymaga wypalenia w piecu szklarskim w wysokiej temperaturze. Technika ta gwarantuje trwałość zdobień, dorównując szkliwnemu barwieniu szkła. Co jest potrzebne, aby rozpocząć tę ciekawą, ale i wymagająca przygodę artystyczną? Przede wszystkim potrzebne będą naszkliwne farby witrażowe. Są one ...

Czytaj dalej »

Rodzaje szkła wykorzystywanego w witrażach

Zenon Kozak Współcześnie gama dostępnych rodzajów szkła jest niezwykle szeroka. Użytkownicy mogą wybierać szkło barwne, bezbarwne, wytwarzane ręcznie lub maszynowo. Ze względu na metody produkcji rozróżniamy cztery podstawowe rodzaje szkła. Szkło antyczne jest klasyczną formą tego ulubionego przez witrażystów materiału. Cechuje je przede wszystkim sposób produkcji. Od stuleci polega on na obróbce ręcznej. W jednym z poprzednich numerów Barw Szkła ...

Czytaj dalej »

Narodowe Muzeum Wieków Średnich w Paryżu

Musée de Cluny Karolina Sójka Obok nowojorskiego The Cloisters i kolońskiego Muzeum Aleksandra Schnütgena jest to największa na świecie placówka muzealna poświęcona sztuce średniowiecza. Spośród dzieł malarstwa witrażowego wyróżniają się: zespół pojedynczych kwater pochodzących z różnych okien paryskiej Sainte-Chapelle (m.in. Wskrzeszenie Zmarłych, Cztery   Temperamenty, Daniel i Nachubodonozor, Dawid i Saul, Kobieta i Diabeł), romański witraż ze Śmiercią Św. Benedykta z opactwa Saint-Denis, późnoromańskie ...

Czytaj dalej »

Dziubaukowo. Empiryczne uwarunkowania świadomości estetycznej i wizualnej

Marta Kuliga Praca dyplomowa na Wydziale Rzeźby Promotor: prof. ASP Józef Murzyn Recenzent: dr Mariusz Front […] Do dużego szklanego naczynia wkładałam odpowiednie elementy, dodawałam odpowiednią zalewę i zatykałam szczelnie korkiem. Gotowy przetwór można odstawić na półkę. To tak, jakbym zamarynowała pewną myśl. Zakonserwowała wizualizację marzenia, które już się nie zepsuje. Nie zostanie zapomniane i nie ulegnie degradacji. W takim ...

Czytaj dalej »

Witraże kościoła w Środzie Wielkopolskiej p.w. Najświętszego Serca Jezusa

Zofia Ratajczak Pierwsza wzmianka o lokacji miasta Środy pochodzi z 1276 roku. Jej autorem był Bolesław Pobożny, który w swym dokumencie wspomina o Mikołaju plebanie średzkim. Nasuwa to wniosek, że historia Środy Wielkopolskiej jako miasta ściśle jest związana z historią znajdujących się w niej kościołów. W XIII wieku, po lokacji miasta na prawie niemieckim wybudowano nowy kościół parafialny pod wezwaniem ...

Czytaj dalej »