Katedra Świętej Rodziny w Saskatoon, w Kanadzie ma spektakularne wnętrze wyposażone w niesamowite, jedyne w swoim rodzaju witraże przyjazne środowisku. Nowoczesne wysokie sufity budowli tworzą poczucie solidności i siły.
Piękno, technologia i wiara łączą się w unikalnej instalacji witrażowej w diecezjalnej katedrze Św. Rodziny w północno-wschodnim Saskatoon. Duże witrażowe okna południowe zostały wzbogacone o około 1000 ogniw słonecznych, trwale osadzonych w szkle artystycznym.
Katedra Świętej Rodziny, o powierzchni ponad 6 tysięcy metrów kwadratowych, obejmuje przestrzeń wyznaniową dla 1200 do 2000 osób. Na terenie tego ogromnego obiektu znajduje się hol z zapleczem kuchennym; obszary warsztatowe dla dzieci i młodzieży; sale zebrań i rezydencja pastora Katedry Świętej Rodziny oraz biura parafii, katolickiego ośrodka duszpasterskiego i kancelarii a także pomieszczenia diecezjalnej biblioteki zasobów i archiwów.
Witraże przyjazne środowisku w Katedrze Świętej Rodziny w Saskatoon, w Kanadzie stworzyła Sarah Hall
Sarah Hall swoją przyjazną dla środowiska witrażową elewację połączyła z siecią elektroenergetyczną Saskatoon. Te srebrne, trapezoidalne ogniwa słoneczne, o różnych rozmiarach, rozmieszczone między warstwami kolorowego szkła w Katedrze nazywane są przez mieszkańców kanadyjskiego miasta Lux Gloria.
To wyjątkowe dzieło sztuki powinno rocznie generować 2500 kilowatogodzin energii, co zabezpiecza w pełni elektryczne potrzeby Katedry. Pozostała energia będzie zasilać miejską sieć energetyczną.
Dla kanadyjskiej artystki Sarah Hall, która została poproszona o stworzenie witraży do katedry w Saskatoon, było jasne od początku, że projekt będzie generował energię słoneczną dla świątyni.
Intencją Hall było pokazanie, że piękno, sztuka i energia odnawialna mogą ze sobą współgrać. Projekt o nazwie Lux Gloria, czyli światło chwały, został wyposażony w 1113 srebrnych ogniw słonecznych, podłączonych do sieci energetycznej w mieście. Pierwotnie Katedra posiadała konwencjonalne panele słoneczne zamontowane na dachu, ale uznano, że są one nieestetyczne i psują wygląd elewacji budynku. Dlatego też Sarah Hall postanowiła wmontować ogniwa słoneczne w barwne witrażowe okna. Lux Gloria inspirowana była boskim pięknem stworzenia, jakie wyraża się w tym miejscu świata ferią światła płynącą z nieba w dzień i czasie pojawiania się zorzy polarnej w nocy.
W projekcie zauważyć można 12 szklanych, srebrnych krzyży oznaczających Apostołów. Widoczny jest również krąg reprezentujący modlitwę o jedność. Okna zostały wykonane przez Glasmalerei Peters GmbH w Paderborn, w Niemczech, podczas gdy panele słoneczne zaprojektowane były przez solar ekspertów z Christof Erban, wAachen, również w Niemczech.
Projekt był wyjątkowo trudny do wykonania. Panele witrażowe są dużego kształtu, ciężkie i trudne w obsłudze.
Największe okno ma 37 metrów wysokości i 12 metrów szerokości, dwa pozostałe są nieco mniejsze. W każdym oknie jest 18 paneli a w każdym z nich znajdują się 54 ogniwa słoneczne, każde innego kształtu i wymiaru, wszystkie wykonane na specjalne zamówienie.
Montaż okien witrażowych był niezwykle wymagający i dokonywany z pomocą dźwigu z klatką wiszącą na wysokości 107 metrów nad poziomem ziemi. Operator dźwigu pracował dosłownie po omacku. To była praca dla odważnych i Sarah Hall udowodniła, że do nich należy. Z punktu widzenia artysty projektowanie witraży, które generują energię elektryczną jest dalekie od tradycyjnych, witrażowych technik artystycznych. Sarah Hall podjęła wyzwanie i wykonała skok artystyczny tworząc witraż odbiegający znacznie od klasycznie malowanego szkła witrażowego oprawionego w ołowiane ramy.
Marzeniem autorki projektu są nowoczesne budynki, których barwne, szklane elewacje będą generowały energię odnawialną a jednocześnie dodawały piękna architektonicznej bryle. Jej marzenie udało się zrealizować właśnie w projekcie Katedry Świętej Rodziny.