Kategoria: spotkania

Zjazd easyArt 25-27.08.2023 Legionowo

Zapraszamy serdecznie na kolejny zjazd easyArt. Rozpoczynamy 25 sierpnia 2023 roku (piątek) i działamy do 27 sierpnia 2023 roku (niedziela). Będziemy uczestniczyli w ostatnim etapie tworzenia trzeciej mozaiki cyklu Okruchy czasu. W tym roku zamontujemy mozaikę poświęconą 90 rocznicy zwycięstwa w zawodach o puchar Gordona Bennetta. Zaczniemy pracę przy mozaice Arka Noego wg obrazu Marka Krausse. Zaprezentujemy proces budowy własnego niskobudżetowego pieca do wypału szkła (malatura i fusing). Najważniejsza będzie jak zawsze radość spotkania, słodycz ciast i moc z tutejszych winnic.

Legionowo ul. Jagiellońska 8 (tel. kontaktowy 602239847)

Plan zjazdu:

Dzień pierwszy 25.08.2023 (piątek)

9:00 – start, czyli zaczynamy od kawy i herbaty

10:00 do 15:00 – prace przy mozaikach i dyskusje

15:00 do 16:00 – przerwa obiadowa

16:00 do 18:00 – prezentacja procesu budowy niskobudżetowego pieca do wypału szkła i fusingu

18:00 do 21:00 – prace przy mozaikach i dyskusje

Dzień drugi 26.08.2023 (sobota)

9:00 – start, czyli zaczynamy od kawy i herbaty

10:00 do 14:00 – prace przy mozaikach i dyskusje

14:00 do 15:00 – przerwa obiadowa

15:00 do 18:00 – prace przy mozaikach i dyskusje

18:00 do 21:00 – integracja w aptece

Dzień trzeci 27.08.2023 (niedziela)

9:00 – start, czyli zaczynamy od kawy i herbaty

10:00 do 15:00 – prace przy mozaikach i dyskusje

15:00 – pożegnania i do zobaczenia za rok

Zgłoszenia na profilu FB – https://www.facebook.com/events/957088618772526?ref=newsfeed

Szklany czwartek easy-Art 2021.03.25 godz. 20:00

Szklane czwartki easyArt są inicjatywą dużego grona miłośników witraży i mozaiki. Nie wiem, czy wiecie, ale easyArt skupia ponad 2500 osób. Barwy Szkła polubiło na Facebook ponad 3200 . Wśród nich połowa to przyjaciele easyArt. Dodajmy do tego 300 członków Stowarzyszenia Miłośników Witraży Ars Vitrea Polona. Podsumowując –  jest nas niemal 5000. Wśród nas są naukowcy, profesjonaliści, amatorzy, pasjonaci, zainteresowani i poszukujący. Różne profesje, odmienne podejście, wielorakie potrzeby i oczekiwania. Łączy nas szkło, witraż i mozaika.

Świat bez Nas byłby szary.

Spotkajmy się on-line w Internecie

BarwySzkla.pl i easyArt.pl zapraszają na Szklane czwartki easyArt

Najbliższy Szklany czwartek easyArt

25 marca 2021 r. godz. 20:00

Link do Facebook 

Program najbliższego spotkania:

  • O czym dzisiaj?
  • Droga mediolańskiej Ostatniej wieczerzy Leonarda da Vinci do Legionowa
  • Przydatne narzędzie – Wycinamy szklane kostki mozaikowe
  • Zróbmy sobie szkło, czyli wykorzystaj szkło z butelek
  • Galeria Witrażu Anny Danowskiej
  • Dyskusja, rozmowy
  • Odpowiedzi na pytania z chat

Przewidywany czas spotkania – około 2 godzin.

Jak uczestniczyć w Szklanych czwartkach easyArt?

Potrzebujesz co najmniej: dostępu do Internetu, komputera lub tabletu lub smartphone

Przewidujemy dwie grupy użytkowników on-line:

  1. Użytkownik aktywny – możesz opowiedzieć na zadany temat, zabrać głos w dyskusji, rozmowach, odpowiadać na pytania
  2. Użytkownik relacji na żywo w Facebook –  możesz oglądać i komentować (możliwe, że odpowiemy na Twoje pytanie)

Jeżeli chcesz być użytkownikiem aktywnym, to napisz e-mail na adres andrzej@bochacz.com.

  • Napisz, w jakim charakterze chcesz uczestniczyć?
  • Może chcesz podzielić się z innymi swoimi osiągnięciami?
  • Może masz ciekawą historię o witrażach lub mozaice?
  • A może chcesz tylko porozmawiać na żywo z innymi?

Użytkownik aktywny zostanie zaproszony do udziału za pomocą Teams w sieci Internet i otrzyma krótką i prostą instrukcję.

Liczba użytkowników aktywnych ze względów praktycznych jest ograniczona do 40

Szklane czwartki easyArt

Szklane czwartki easyArt są inicjatywą dużego grona miłośników witraży i mozaiki. Nie wiem, czy wiecie, ale easyArt skupia ponad 2500 osób. Barwy Szkła polubiło na Facebook ponad 3200 . Wśród nich połowa to przyjaciele easyArt. Dodajmy do tego 300 członków Stowarzyszenia Miłośników Witraży Ars Vitrea Polona. Podsumowując –  jest nas niemal 5000. Wśród nas są naukowcy, profesjonaliści, amatorzy, pasjonaci, zainteresowani i poszukujący. Różne profesje, odmienne podejście, wielorakie potrzeby i oczekiwania. Łączy nas szkło, witraż i mozaika.

Świat bez Nas byłby szary.

To jedno z pierwszych haseł easyArt. Może wiecie kto jest autorem? Warto byłoby to zapisać do celów archiwalnych.

Od marca mijającego 2020 roku doświadczamy różnych ograniczeń. Trudno się spotykać. Rozsądek podpowiada, że warto przestrzegać zasady -> Dezynfekcja, Dystans, Maseczki. Nie wiadomo kiedy wróci normalność, ale jedno jest pewne – ostrożność pozostaniu z nami na długo.

Nasza duża społeczność jest jest rozproszona. Mieszkamy, pracujemy, żyjemy i nie mamy czasu na częste spotkania z osobami o podobnych zainteresowaniach.

  • Skorzystaj z Internetu.
  • Spotkaj się nami, nimi, z przyjaciółkami, przyjaciółmi.
  • Jesteśmy tacy sami.
  • Każdy z nas ma swoje doświadczenia.
  • Każdy ma swoją opowieść i osiągnięcia.
  • Każdy ma wiele pytań.
  • Razem raźniej, pewniej, przyjemniej.

Spotkajmy się on-line w Internecie

BarwySzkla.pl i easyArt.pl zapraszają na Szklane czwartki easyArt

Najbliższy Szklany czwartek easyArt

28 stycznia 2021 r. godz. 20:00

Facebook 

Program najbliższego spotkania:

  • Dzień dobry, czyli powitanie
  • Historia jednego witraża – Apollo spętany Stanisława Wyspiańskiego
  • Przydatne narzędzie – Tniemy butelki
  • Moja pracownia – O swoich dokonaniach opowie …
  • Szkło szkłu nierówne, czyli czego używamy i czym się wyróżniają różne rodzaje.
  • Przydatna umiejętność – Jak uzyskać ładną linie lutowania w witrażu Tiffany?
  • Symbole na witrażach
  • Dyskusja, rozmowy
  • Odpowiedzi na pytania z chat

Przewidywany czas spotkania – około 3 godzin.

Jak uczestniczyć w Szklanych czwartkach easyArt?

Potrzebujesz co najmniej: dostępu do Internetu, komputera lub tabletu lub smartphone

Przewidujemy dwie grupy użytkowników on-line:

  1. Użytkownik aktywny – możesz opowiedzieć na zadany temat, zabrać głos w dyskusji, rozmowach, odpowiadać na pytania
  2. Użytkownik relacji na żywo w Facebook –  możesz oglądać i komentować (możliwe, że odpowiemy na Twoje pytanie)

Jeżeli chcesz być użytkownikiem aktywnym, to napisz e-mail na adres andrzej@bochacz.com

  • Napisz, w jakim charakterze chcesz uczestniczyć?
  • Może chcesz podzielić się z innymi swoimi osiągnięciami?
  • Może masz ciekawą historię o witrażach lub mozaice?
  • A może chcesz tylko porozmawiać na żywo z innymi?

Użytkownik aktywny zostanie zaproszony do udziału za pomocą Teams w sieci Internet i otrzyma krótką i prostą instrukcję.

Liczba użytkowników aktywnych ze względów praktycznych jest ograniczona do 40

 

O konserwacji zabytkowych witraży – Kraków 2020.03.18

Serdecznie i gorąco zapraszamy do Krakowa

do Międzynarodowego Centrum Kultury – Rynek Główny 25

w dniu 18 marca 2020  (środa) o 18:00 – 19:30

Na bardzo interesujący wykład Sławka Oleszczuka.

Zapraszamy na kolejny „Wykład otwarty Akademii Dziedzictwa” poświęcony zasadom prawidłowej konserwacji zabytkowych witraży. Najważniejsze założenia postępowania konserwatorskiego przedstawi Sławomir Oleszczyk, wybitny specjalista w konserwowaniu i rekonstruowaniu średniowiecznych, nowożytnych i dziewiętnastowiecznych witraży.

W roku 1958 Polska przystąpiła do Corpus Vitrearum Medii Aevi (CVMA), organizacji utworzonej sześć lat wcześniej z inicjatywy prof. Hansa R. Hahnlosera podczas Międzynarodowego Kongresu Historii Sztuki w Amsterdamie, pod egidą Międzynarodowej Unii Akademickiej (UAI) oraz Międzynarodowego Komitetu Historii Sztuki (CIHA). Pierwotnym celem CVMA były kompleksowe badania nad witrażownictwem średniowiecznym. Z czasem objęły one również witraże nowożytne (co znalazło swoje odbicie w nazwie organizacji – obecnie Corpus Vitrearum).

Siedzibą Corpus Vitrearum Polska jest Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego przy ul. Grodzkiej w Krakowie, w którym mieszczą się specjalistyczne archiwum, biblioteka i fototeka, obejmujące zbiory związane z witrażownictwem polskim i zagranicznym – od średniowiecza po czasy współczesne.

W 2004 roku, podczas 22. Międzynarodowego Colloquim Corpus Vitrearum w Norymberdze określono główne idee i standardy postępowania konserwatorskiego przy pracy nad zabytkowymi witrażami, o których podczas wykładu opowie Sławomir Oleszczyk. Omówione zostaną m.in. metody konserwacji prewencyjnej i interwencyjnej, sposoby konserwacji ram i pozostałych elementów związanych architektonicznie z witrażami, a także przedstawione zostaną najczęstsze błędy i nieprawidłowości w postępowaniu konserwatorskim.

Sławomir Oleszczuk – konserwator dzieł sztuki, absolwent konserwacji i restauracji elementów i detali architektonicznych w Instytucie Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (1988). Członek Stowarzyszenia Miłośników Witraży „Ars Vitrea Polona” oraz Corpus Vitrearum Polska. Konserwował i rekonstruował m.in. cenne średniowieczne, nowożytne i XIX-wieczne witraże eksponowane w Muzeum Architektury, Muzeum Archidiecezjalnym we Wrocławiu i Katowicach, Muzeum Narodowym w Krakowie, Poznaniu i Gdańsku, Muzeum Zamkowym w Malborku oraz Muzeum we Fromborku. Wraz ze swymi współpracownikami wykonał konserwacje witraży w kilkudziesięciu obiektach sakralnych w całej Polsce.

Celem cyklu „Wykładów otwartych Akademii Dziedzictwa” jest popularyzacja programu organizowanych przez nas dwusemestralnych studiów podyplomowych poświęconych zarządzaniu dobrami kultury. MCK od lat regularnie współpracuje z wieloma ekspertami z zakresu badań nad dziedzictwem kulturowym, wybitnymi konserwatorami zabytków, dyrektorami instytucji kultury, galerii muzeów z całego świata. Dzięki „Wykładom otwartym Akademii Dziedzictwa” dorobek i osiągnięcia tych osób mogą być szeroko prezentowane publiczności.

Program X Konferencji Naukowej Ars Vitrea Polona – Legionowo 2018 r.

STOWARZYSZENIE MIŁOŚNIKÓW WITRAŻY ARS VITREA POLONA

URZĄD MIASTA LEGIONOWO

STAROSTWO POWIATOWE LEGIONOWO

MIEJSKA BIBLIOTEKA PUBLICZNA W LEGIONOWIE

KurierGalicyjski.com

BarwySzkla.pl

 

X KONFERENCJA NAUKOWA ZORGANIZOWANA Z OKAZJI 20-LECIA STOWARZYSZENIA MIŁOŚNIKÓW WITRAŻY

– WITRAŻE – SZTUKA WCIĄŻ ODKRYWANA

LEGIONOWO 25-27 MAJA 2018

 

PATRONAT HONOROWY: PREZYDENT LEGIONOWA – ROMAN SMOGORZEWSKI

WYDARZENIE ZOSTAŁO OBJĘTE PATRONATEM EUROPEJSKIEGO ROKU DZIEDZICTWA KULTUROWEGO 2018

MIEJSCE KONFERENCJI: MIEJSKA BIBLIOTEKA PUBLICZNA W LEGIONOWIE

UL. TADEUSZA KOŚCIUSZKI 8A

PROGRAM KONFERENCJI

25 MAJA, PIĄTEK

9.00 – 9.30 OTWARCIE KONFERENCJI

Wystąpienie Prezydenta Legionowa – Romana Smogorzewskiego

9.30 – 9.50 PROF. DR HAB. ARCH. KRYSTYNA PAWŁOWSKA

Kraków, Politechnika Krakowska, AVP

Stowarzyszenie Miłośników Witraży – dwadzieścia lat działalności

9.50 – 10.10 DR ANDRZEJ DOMARZEWSKI

Kraków, Politechnika Krakowska

Niektóre aspekty oddziaływania sztuki witrażowej w wybranych współczesnych i zabytkowych wnętrzach sakralnych

10.10 – 10.30 DR HAB. INŻ. ARCH. ANDRZEJ BIAŁKIEWICZ

Kraków, Politechnika Krakowska, AVP

Witraż okazjonalny

10.30 – 10.40 DANUTA CZAPCZYŃSKA-KLESZCZYŃSKA

Kraków, AVP, CVP

Witraże w kościele św. Michała Archanioła w Lublinie. Przyczynek do dziejów warszawskiej pracowni Franciszka Białkowskiego

10.40 – 11.10 PRZERWA KAWOWA

11.10 – 11.30 DR ANDRZEJ LASKOWSKI

Kraków, Uniwersytet Ekonomiczny

Odkrywanie „ukrytego”. O najstarszych witrażach gorlickiej fary

11.30 – 11.40 ANNA ZEŃCZAK

Kraków, AVP

Sprawa witraży do Mauzoleum w Muzeum Wojska w Warszawie (1933–1938)

11.40 – 12.00 ANNA RADŁOWSKA-TABOR

Gliwice, AVP

Leśni święci

12.00 – 12.10 JOANNA WOJCIECHOWSKA-KUCIĘBA

Lublin, AVP

Mało znane przedstawienia witrażowe w kościele św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Serokomli

12.10 – 12.30 JURIJ SMIRNOW

Lwów, AVP

Kwestia katalogu witraży we Lwowie i na terenie Ukrainy Zachodniej

12.30 – 13.00 DYSKUSJA

13.00 – 14.00 PRZERWA OBIADOWA

14.00 – 14.10 DR KATARZYNA BRZEZINA-SCHEUERER

Kraków, Uniwersytet Jagielloński

Uczniowie krakowskich pracowni witrażowych uzupełniający wiedzę w zawodowej szkole dokształcającej w dwudziestoleciu międzywojennym

14.10 – 14.20 DR MAŁGORZATA REINHARD-CHLANDA

Kraków, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, AVP

Witraż Galicji i Lodomerii w darze dla Votivkirche w Wiedniu

14.20 – 14.40 IRENA KONTNY

Katowice, Śląskie Centrum Dziedzictwa Kulturowego, AVP

Nieznane dzieła śląskich projektantów. Przyczynek do poznania witraży na obszarze województwa śląskiego w okresie międzywojennym

14.40 – 15.00 DAGMARA WÓJCIK

Gliwice

Nieznane realizacje Instytutu Witrażowego Seilera w Gliwicach Łabędach

15.00 – 15.20 ELŻBIETA GAJEWSKA-PROROK

Wrocław, Muzeum Narodowe, AVP, CVP

ZUZANNA MIKOŁAJEK

Wrocław, Muzeum Narodowe

Nieznane projekty witraży berlińskiego malarza Ludwiga Burgera w zbiorach wrocławskich

15.20 – 15.50 PRZERWA KAWOWA

15.50 – 16.10 ANNA SIEMIENIEC

Uniwersytet Warszawski, AVP

Witraże Adama Stalony-Dobrzańskiego zrealizowane w Zakładzie Witrażów S.G. Żeleński

16.10 – 16.30 DR JANINA DZIK

Kraków

Recepcja pism mistycznych Marii Valtorty w twórczości witrażowej Jerzego Skąpskiego

16.30 – 16.50 PROF. DR HAB. INŻ. ARCH. MARIA J. ŻYCHOWSKA

Kraków, Politechnika Krakowska, AVP

Szkło architektoniczne

16.50 – 17.00 ADAM KAŹMIERCZAK

Toruń, Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Witraż z przedstawieniami herbowymi z końca XIX w. w zamku w Osiecznej – problem konserwacji i rekonstrukcji 17.00 – 17.30 DYSKUSJA

17.45 Wernisaż wystawy

Witraże – sztuka wciąż odkrywana

18.30 WALNE ZEBRANIE STOWARZYSZENIA MIŁOŚNIKÓW WITRAŻY

 

26 MAJA, SOBOTA

ZWIEDZANIE 8.30 – 17.15

8.30 WYJAZD Z LEGIONOWA (DWORZEC PKP)

→ PRUSZKÓW (kościół św. Kazimierza) → PODKOWA LEŚNA (kościół św. Krzysztofa) → ŻYRARDÓW (kościół Matki Bożej Pocieszenia) → WISKITKI (kościół Wszystkich Świętych i św. Stanisława) → GUZÓW (kościół św. Feliksa de Valois) → Ożarów Mazowiecki

14.00 – 14.45 PRZERWA OBIADOWA

→Ożarów Mazowiecki (Sanktuarium Miłosierdzia Bożego) → Warszawa (kościół prawosławny św. Jana Klimaka) → Warszawa (kościół Narodzenia NMP) →

17.15 POWRÓT DO LEGIONOWA (DWORZEC PKP)

19.00 SPOTKANIE TOWARZYSKIE

 

27 MAJA, NIEDZIELA

9.00 – 9.20 DR DOBROSŁAWA HORZELA

Kraków, Uniwersytet Jagielloński, CVP

Z badań nad relacjami polsko-austriackimi w malarstwie witrażowym ok. 1400

9.20 – 9.40 DR JOANNA WOLAŃSKA

Kraków

Witraże w prezbiterium katedry w Częstochowie

9.40 – 10.00 EWA KALBARCZYK-KŁAK

Opole, Narodowy Instytut Dziedzictwa OT w Opolu

Realizacje warsztatu Mayera w województwie opolskim

10.00 – 10.20 DR MARTA SIENKIEWICZ

Wrocław, Akademia Sztuk Pięknych

Tajemnice strychu wieży kościelnej w Przełazach

10.20 – 10.40 KRYSTYNA RYPNIEWSKA

Koszalin, Muzeum w Koszalinie

Witraże koszalińskiej katedry w świetle źródeł archiwalnych

10.40 – 10.50 MAŁGORZATA BIELA

Lębork, AVP

Witraże słupskiego ratusza

10.50 – 11.20 PRZERWA KAWOWA

11.20 – 11.40 WERONIKA WOJNOWSKA

Frombork, Muzeum Mikołaja Kopernika

Witraże – niedoceniane dziedzictwo Warmii

i Mazur. Próba inwentaryzacji

11.40 – 12.00 ANNA PACANOWSKA, MAREK MAKGOŁOWACZ

Lidzbark Warmiński, Pracownia Konserwacji i Rekonstrukcji Witraży

Święta Warmia – neogotyckie witraże sakralne

12.00 – 12.20 JOANNA PIOTROWSKA

Olsztyn, Narodowy Instytut Dziedzictwa OT w Olsztynie

Współczesna forma, niezmienne treści. Zespół witraży w kościele św. Jakuba Apostoła

w Olsztynie

12.20 – 12.30 EWA WITKOWICZ-PAŁKA

Malbork, Muzeum Zamkowe, AVP

Nieznane witraże i kartony Franza Lauterbacha w Landesmuseum w Hanowerze. Przyczynek do badań nad malborskim okresem twórczości witrażysty

12.30 – 12.50 JOANNA UTZIG

Kraków, Uniwersytet Jagielloński

„Korpus witraży średniowiecznych w Polsce” – sprawozdanie z prac. Odkrycia, nowe

interpretacje, metodologia

12.50 – 13.00 DR TOMASZ SZYBISTY

Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny, AVP, CVP

„Korpus witraży z lat 1800–1945 w kościołach rzymskokatolickich metropolii krakowskiej

i przemyskiej” – wyniki i perspektywy

13.00 – 13.30 DYSKUSJA ORAZ PODSUMOWANIE KONFERENCJI

13.30 PRZERWA OBIADOWA

Konferencji towarzyszą wystawy:

WITRAŻE – SZTUKA WCIĄŻ ODKRYWANA

oraz

PIĘKNO W SZKLE ZACZAROWANE

Fotografie Anny Radłowskiej-Tabor

Szkoła w Legionowie – warsztaty dla miłośników witraży i mozaiki za nami

Szkoła w Legionowie

Legionowska Pracownia Witraży 12U już cztery lata współpracuje z Powiatowym Zespołem Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie. Podczas cotygodniowych zajęć uczniowie pod pedagogiczną opieką nauczycieli Pani Anny Skiścim i Pana Jerzego Jastrzębskiego oraz przy udziale witrażysty Andrzeja Bochacza wykonują szklane dzieła. Miłośnicy szklanych zajęć wykonują drobne formy wg własnych projektów, ale równolegle, podczas całego roku szkolnego wykonywany jest jeden duży witraż, którego przeznaczeniem jest ozdobienie murów szkoły.

Szkoła w Legionowie – po pierwszym roku na budynku pojawił się numer domu, który powstał w oparciu o projekt ucznia wybrany w wewnątrzszkolnym konkursie. Plonem drugiego roku zajęć był witraż „Mazowiecki Król Lew” w nadświetlu wejścia do pracowni technicznej. Rezultatem działań trzeciego roku był szklany obraz wesołej kompanii  Kubusia Puchatka zamontowany w nadświetlu wejścia do świetlicy.

Szkoła w Legionowie – podczas minionego roku szkolnego wykonywaliśmy witraż „Koszałka Opałka” wg grafiki Jana Szancera. Przeznaczeniem dzieła jest nadświetle do biblioteki.

Każdego roku w czerwcu organizowane są całodniowe warsztaty, podczas których wykonywane są prace wykończeniowe przy witrażu wykonywanym podczas roku szkolnego.

W dniu dzisiejszym spora grupa pasjonatów szlifowała szkło i owijała elementy witraża taśmą miedzianą. Witraż po połączeniu elementów zostanie zamontowany w docelowym miejscu dopiero we wrześniu, ponieważ podczas wakacji będą wymieniane drzwi do biblioteki.

Szkoła w Legionowie – podczas warsztatów, równolegle powstawały mozaiki dynamicznej grupy Pana Jerzego Jastrzębskiego. Zajęcia w tym zakresie po raz pierwszy odbywają się od początku bieżącego roku szkolnego. Uczniowie bardzo się angażują i z wielkim zapałem wykonują bardzo ładne mozaiki.

 

Wystawa Ars Vitrea Polona „Cenne czy niechciane ? w Niedzicy

Podczas wakacyjnych wojaży zapraszamy do Niedzicy.

witraz-niedzica-ars-vitrea-polona

W Muzeum Zespole Zamkowym w Niedzicy w dniach od 2 do 22 lipca 2016 r. będzie gościła wystawa – „Cenne czy niechciane? Witraże kościołów województwa lubelskiego”.

W minionych miesiącach można było ją oglądać W Lublinie, Łukowie i Krakowie.

W folderze do wystawy

Pani Katarzyna Tur-Marciszuk z WUOZ Lublin

napisała:

Witraż to ozdobna kompozycja barwna, figuralna lub ornamentalna, wykonana przy użyciu szkła (lub umieszczona na nim na trwałe) oraz przeznaczona do oglądania w świetle przechodzącym – to definicja określająca dzieła powstałe w XIX i na pocz. XX w., które są tematem prezentowanych fotografii.

Wystawa jest wynikiem działalności Stowarzyszenia Miłośników Witraży Ars Vitrae Polona, które regularnie organizuje sesje naukowe w różnych miejscach Polski. Sprzyja to rozwojowi wiedzy i zainteresowań dziełami sztuki wciąż niedocenianymi lub wręcz niezauważanymi.

Urzeczeni tym rodzajem malarstwa autorzy wystawy, prowadząc wstępne rozpoznanie występowania witraży na terenie województwa lubelskiego, poszukiwali również informacji na temat czasu powstania, wytwórni oraz autorów projektów. Najistotniejszym przewodnikiem okazały się artykuły Danuty Czapczyńskiej-Kleszczyńskiej poświęcone warszawskim pracowniom witrażowniczym („Maria Magdalena Łubieńska 1833-1920 – artystka wyemancypowana”, Sacrum et Decorum, 2013, ss. 9-32 i „Działalność Franciszka Białkowskiego i Władysława Skibińskiego. Przyczynek do badań nad dziejami warszawskich pracowni witrażowniczych”, Sacrum et Decorum, Rok 2012, ss. 63-86), książka dr Jerzego Żywickiego „Architektura neogotycka na Lubelszczyźnie” z 1998 r. oraz praca pod redakcją śp. ks. prof. Marka Zahajkiewicza „Archidiecezja Lubelska. Historia i administracja” z 2000 r. Korzystano także z kart ewidencyjnych zabytków nieruchomych i zabytków ruchomych z archiwum WUOZ w Lublinie. Na tej podstawie opracowano informacje odnośnie parafii i kościołów oraz znajdujących się w nich witraży. Dane dotyczące okresu pierwszej wojny światowej zaczerpnięto z raportu opracowanego w 2012 r. przez

Marzenę Gałecką (WUOZ w Lublinie) pt. „Straty i zniszczenia poniesione w zabytkach nieruchomych w okresie i wojny światowej na obszarze województwa lubelskiego (w jego aktualnych granicach)”. Wykonując zaprezentowaną dokumentację spotykaliśmy się z gospodarzami kościołów neogotyckich na ziemiach dawnego zaboru rosyjskiego. Panuje wśród nich przekonanie, że styl ten dlatego był popularny na tym terenie, gdyż takiego kościoła nie dało się przekształcić w cerkiew prawosławną…

Zaprezentowane fotografie pokazują witraże, które przetrwały pierwszą i drugą wojnę światową, ewentualnie zostały po tych tragicznych wydarzeniach odrestaurowane. Powstały one na przełomie XIX i XX w., kiedy to nasilił się ruch budowlany kościołów neogotyckich. Nowe świątynie były projektowane wraz z wyposażeniem ruchomym, wystrojem architektonicznym i witrażowymi przeszkleniami okien. Do takich realizacji należą kościoły w Bobach, Dołhobyczowie, Garbowie, Gęsi, Jabłoniu, Łopienniku, Mełgwi, Rykach, Wąwolnicy i Wojcieszkowie. Ponadto witraże były fundowane w istniejących, starszych kościołach. Takie dzieła powstały w: Czemiernikach, Krzczonowie, Lubartowie, Milejowie, Opolu Lubelskim, Tarnogórze, Turobinie i Żyrzynie. Ciekawym przykładem jest drewniany kościół w Blinowie, do którego ufundowała witraże o kwiatowych motywach „młodzież męska i żeńska parafii”. Swoim pięknem zachwycają też wybudowane na pocz. XX w. kaplice grobowe, wyposażone w witraże, znajdujące się na cmentarzach w Chełmie (Zajdlerów), Fajsławicach (Florkowskich), Kamionce (Zamoyskich), a także kaplica w Mycowie (Hulimków), której secesyjny witraż nie przetrwał. Autorzy wystawy nie mieli możliwości zaprezentowania wszystkich wymienionych powyżej dzieł sztuki.

W pewnej części kościołów oprócz witraży przedwojennych znajdują się też powojenne, współczesne przeszklenia, które nie były przedmiotem naszej dokumentacji. Na koniec warto odnotować zachowane fragmenty witraża z nie zachowanym przedstawieniem Matki Boskiej z Lourdes, wykonanego w zakładzie św. Łukasza w Warszawie w 1904 r. w kościele św. Mikołaja w Lublinie oraz drugiego, wykonanego w tej samej firmie witraża z ok. 1900 r. z niezachowanym przedstawieniem św. Kunegundy (o czym świadczy jedynie podpis i napis fundacyjny) w kościele Trójcy Świętej w Radzyniu Podlaskim.

Na zadane w tytule wystawy pytanie można odpowiedzieć pozytywnie. Witraże kościelne są cennym i pożądanym dziedzictwem. Nieustannie powstają nowe realizacje, co świadczy o tym, że nadal są wyrazem wrażliwości wiernych. Ich styl znacznie odbiega od akademizmu charakteryzującego prezentowane na wystawie witraże i niejednokrotnie nie harmonizuje z zastanym wyposażeniem i wystrojem zabytkowych kościołów. Mamy nadzieję, że ekspozycja skłoni oglądających do refleksji, zatrzymania się, zauważenia i docenienia tych niezwykłych przeźroczy. Może w Waszej parafii są w kościele witraże z przełomu XIX i XX w., których zły stan zachowania wymaga prac konserwatorskich. Zanim wraz z Księdzem Proboszczem i Radą Parafialną podejmiecie decyzję o zamontowaniu nowych okien, pomyślcie, że nie wiele drożej, a o ile piękniej będzie, gdy pozostaną stare szkła, fundowane przez Waszych dziadków, a które dzięki rozważnym decyzjom mogą przybliżać do nieba także Was i Waszych potomków.

witraz-niedzica-folder

plakat-witraz-niedzica

Po legionowskim spotkaniu z witrażem i mozaiką

W dniach od 10 do 12 czerwca 2016 r. przyjaciele easy-Art spotkali się po raz kolejny w Legionowie. Ponownie przystanią dla nas była szkoła przy ul. Jagiellońskiej 69 a spotkanie odbyło się pod patronatem Fundacji Promień Słońca.

Plan trzydniowego spotkania był szeroki i zrealizowaliśmy go w całości.

Pracowaliśmy w dwóch grupach. Pierwsza zajmowała się wykonaniem mozaiki z prezentacją Chrystusa ze sceny „Ostatniej wieczerzy”.  Drugi zespół podjął się zadania skończenia i montażu witraża „Kubuś Puchatek i przyjaciele”. Witraż był wykonywany od października ubr. na cotygodniowych zajęciach z uczniami szkoły.

Trzydziestogodzinne spotkanie jak zawsze było przepojone entuzjazmem i twórczą atmosferą.

Uczestnicy wysłuchali dwóch interesujących wykładów. Pierwszy poświęcony był wycieczce z cyklu Szlakiem Mistrzów Witraży do Wrocławia, która odbyła się w 2013 roku. Drugi wykład przybliżył zagadnienia prowadzenia firmy – pracowni artystycznej.

W niedzielę o 18.00 uczestnicy legionowskiego spotkania rozstali się z nadzieją na kolejną możliwość wymiany myśli i doświadczeń.

Tomasz Lewicki – szklane koraliki

Agata Mościcka

Tomasz Lewicki jest twórcą oryginalnej biżuterii ze szkła oraz pasjonatem witraży i instruktorem w pracowni witraży w Domu Kultury w Ursusie.

Jego miłość do szkła rozpoczęła się przypadkowo, daleko od Polskie, bo w Australii, dokąd wyemigrował z Polski w 1987roku.

Fotograf z zawodu, więc człowiek, potrafiący dostrzec piękno zaklęte w różnych formach.

Miłość do szkła zaszczepiła mu przypadkowo była żona, artystka plastyczka, ceramik z wykształcenia, która nadal mieszka w Sydney i tworzy tam tkaniny i gobeliny.

By móc osiągnąć niepowtarzalny, trójwymiarowy efekt w swoich dziełach autorka postanowiła wzbogacić swoje gobeliny w unikalne, samodzielnie projektowane i wykonane szklane koraliki. Uznała, że to właśnie Pan Tomasz, jako jedyny mężczyzna na podorędziu, powinien zdecydowanie zająć się wytapianiem  i obróbką szklanych koralików w płomieniu palnika szklarskiego.

Początkowe, nieudolne i w sumie przypadkowe próby pracy ze szkłem z czasem przerodziły się w wielką, życiową pasję Pana Tomasza, który dzięki niej odkrył niesamowite i urzekające piękno szkła.

Inspiracją do tworzenia w tej materii  była dla Pana Tomka twórczość amerykańskiego autora monumentalnych rzeźb ze szkła artystycznego Dale’a Chihuly.

Zgodnie z jego maksymą, iż „człowiek staje się artystą poprzez przebywanie z artystami” Tomasz Lewicki uczestniczył wielokrotnie w spotkaniach twórców sztuki, na których uczył się aktywności artystycznej. Był również uczestnikiem kursu tworzenia koralików szklanych, który pogłębił jego wiedzę w tej dziedzinie.

Zafascynowany tematem  produkcji artystycznej w szkle weneckim postanowił  tworzyć swoje wyroby właśnie w tym materiale.

Tomasz Lewicki dla ułatwienia Australijczykom wymawiania polskich liter był zmuszony zmienić w Australii nazwisko na Levis i pod takim nazwiskiem jest tam rozpoznawalny.

W Australii  Tom Levis zajmował się tworzeniem szklanych koralików i stapianiem szkła w piecu. To pozwoliło mu poznać nowe techniki tworzenia, topienia szkła i powstawania nowych jego faktur i  kolorów, unikalnych tafli szkła.

Swoje doświadczenia  w tworzeniu nowych struktur szklanych Pan Tomasz zdobywał używając pieca, w którym swoje ceramiczne  dzieła wypiekała wcześniej jego ex żona.

Praca przy piecu wbrew pozorom zdaniem artysty nie jest ciężką, należy tylko zdecydowanie zachować ostrożność, by się nie poparzyć.

Pierwsze próby wytopów były wykonywane wspólnie przez byłych małżonków i prowadziły do powstawania nowatorskich dzieł. W ten sposób zostały wykonane piękne, szklane wisiory oprawione w srebro z zatopionymi srebrnymi elementami w szklanych strukturach.

Wybitny jubiler, mieszkający w Sydney Mariusz Tomaszewski podzielił się z Panem Tomkiem swoją wiedzą na temat tworzenia biżuterii ze srebra.

Na początku ozdoby były tworzone pod wpływem impulsu artystycznego, a nieudane dzieła stapiane razem, służąc potem za wypełnienie koralików.

W tej chwili każdy wyrób poprzedza projekt wykonany przez autora. Inspiracją do niego jest otaczająca nas natura, bądź wszechświat jak to ma miejsce w jednej z serii biżuterii Tomasza Lewickiego, gdzie nazwy są prosto z kosmosu: Spiral Galaxy czy Supernova.

Pan Tomasz nie odtwarza otaczającego nas świata, ale niejako tworzy nowy, własny w swojej biżuterii.

Do wyrobu swoich dzieł Tomasz Lewicki używa szkła pokrytego tytanem, co nadaje jego pracom wyjątkowo oryginalny charakter. Warstwa tytanu, wykrystalizowanego na szkle jest bardzo cienka, ale sprawia, że szkło zmienia kolorystykę w zależności od oświetlenia.

Po raz pierwszy technika krystalizacji tytanu na powierzchni szkła została wykorzystana przy budowie zwierciadła w teleskopie Hubble’a.

Będąc w Australii Tomasz Lewicki zajmował się również stolarką i tworzeniem mebli. To dało podstawy do stworzenia wspaniałych szklanych, witrażowych drzwiczek do istniejących już szafek autorstwa stolarza znanego w USA Pana Darka Żaka. Witraże są mieszaniną dwóch stylów fussingu i witraży Tiffany’ego.

Zdarza się, że Pan Tomasz używa do swoich prac gotowych projektów, np. Frank’a Lloyd’a Wright’a, amerykańskiego architekta modernistycznego, który również czerpał natchnienie z natury. Taka relacja artysty ze sztuką art deco inspiruje Tomasza Lewickiego.

Po powrocie do Polski w 2006 roku niestety Pan Tomasz przekonał się, że nasz rynek biżuterii nie jest zainteresowany wyrobami artystycznymi ze szkła. Zdaniem autora biżuteria szklana nie trafia w gusta polskich klientów mimo jej niepowtarzalności, ponieważ Polacy szklaną biżuterię kojarzą z tanimi i nietrwałymi wyrobami dawnego Jablonex’u. Szkło artystyczne w biżuterii nie znajduje odbiorców, pomimo, że tak wielkie firmy jak np. Svarowski wykonują swoje wyroby przecież również ze szkła.

W biżuterii panuje moda na personalizację wyrobów. Wyroby Tomasza Lewickiego istnieją wyłącznie w pojedynczych egzemplarzach i są niepowtarzalne, cechuje je unikatowość.

Artysta  zdecydowanie nie odczuwa presji sprzedaży swoich wyrobów. Tworzenie biżuterii jest jego pasją, nie zaś jej sprzedaż.

Pracowania Tomasza Lewickiego w Dom Kultury w Ursusie istnieje od ośmiu lat i jej założycielem był sam artysta. Wszystko zaczęło się od zorganizowanej tam wystawy jego biżuterii w ramach cyklu, dotyczącego kultury polskiej.

W zajęciach pracowni możne brać udział każda osoba w wieku powyżej 11 lat. Dzieci, dla bezpieczeństwa wykonują witraże z plastykowych folii. Projekty przychodzą po prostu z głowy. W tej chwili w zajęciach uczestniczy około 5 osób, niektóre z nich przychodzą na nie od początku istnienia pracowni. Prace uczniów Pana Tomasza oraz przykłady tworzonego szkła można oglądać w gablotach wystawowych Domu Kultury.

Artysta traktuje swoje prace w sposób bardzo emocjonalny, są one dla niego kamieniami milowymi jego kariery, wyznaczają progi rozwoju jakie musiał pokonywać w swojej drodze artystycznej.

Wyroby jubilerskie Tomasza Lewickiego były wystawiane wielokrotnie na Giełdach Minerałów i Wyrobów Jubilerskich w  Warszawie. W 2008 roku artysta wystawiał swoje prace na słynnej wystawie biżuterii – Bijorhca w Paryżu.

Miłośnicy witraży i mozaiki – spotkanie w Legionowie

W dniach od 10 do 12 czerwca 2016 roku zapraszamy do Legionowa.

Jak co roku będziemy robili witraże. Jest  miejsce dla początkujących i zaawansowanych pasjonatów tej sztuki.

Wymiana doświadczeń, ciepła herbata, przyjemna i nasycona szkłem do granic możliwości atmosfera.

Tym razem uzupełnieniem dla witraży będą także mozaiki.

Program:

  • 2016.06.10 (piątek) godz. 17.00 – rozpoczynamy i działamy, aż do snu
  • 2016.06.11 (sobota) godz. 10.00 – drugi dzień zmagań
  • 2016.06.12 (niedziela) godz. 10.00 do 16.00 – trzeci dzień i pożegnanie

Co będziemy robili podczas legionowskiego spotkania:

  • razem z uczniami szkoły od jesieni realizujemy witraż „Przyjaciele Kubusia Puchatka” – 92 x 92 cm – pierwsza grupa będzie wycinała szkło, szlifowała, owijała, lutowała, patynowała a na końcu, w niedzielę zamontujemy witraż
  • druga grupa wykona fragment szklanej mozaiki z postacią Chrystusa z „Ostatniej wieczerzy”

Poznacie nowe techniki lub będziecie doskonalili swoje umiejętności. Spotkacie koleżanki i kolegów, którzy mają spora wiedzę oraz duże doświadczenie.

W sobotę (2016.06.11) o godz. 18.00 zostaną wygłoszone dwa interesujące referaty:

  1. Pracownia witrażowa jako hobby a może źródło utrzymania, czyli jak prowadzić pracownię witrażową.
  2. Witrażowa wycieczka po Wrocławiu.

Miejsce spotkania

Powiatowy Zespół Szkół i Placówek
ul. Jagiellońska 69
Legionowo

Niezbędne jest wcześniejsze zarejestrowanie i zgłoszenie uczestników w szkole.

W związku z tym konieczna jest wcześniejsza (do 31 maja 2016)  rejestracja listy uczestników.

Warunki uczestnictwa:

  • udział gratis
  • zgłoszenie wysłane na e-mail redakcja@barwyszkla.pl  (imię nazwisko, nr telefonu kontaktowego, z jakiego miasta jedziesz) 
  • potwierdzenie zgłoszenia od Barw Szła
  • liczba miejsc ograniczona
  • nie zapewniamy noclegu, ani wyżywienia