Kategoria: Barwy Szkła nr 1/2013

Wystawa mistrza witraży w Berdyczowie

Jerzy Sokalski (Polskie Radio Berdyczów)

Barwy-szkla-2013-Wystawa-mistrzaW Sali św.Teresy (dolny kościół) karmelitańskiego Sanktuarium Matki Bożej Berdyczowskiej została otwarta wystawa witraży legendarnego polskiego grafika i malarza – profesora Adama Stalony-Dobrzańskiego „Stworzenie   światła”.

W ceremonii uroczystego otwarcia wzięli udział Generalny konsul RP w Winnicy Krzysztof Świderek, biskup pomocniczy diecezji Kijowsko-żytomierskiej Witalij Skomarowski, kustosz parafii pod wezwaniem Niepokalanego Poczęcia Najświętrzej Marji Panny ojciec Piotr Hewelt, przedstawiciele władz miejskich i rejonowych.

Wystawę przedstawił wnuk wybitnego polskiego malarza – Jan Pawlicki. Zebrani mieli możliwość też obejrzeć film, poświęcony sztuce tworzenia witraży przez mistrza – Adama Stalony-Dobrzańskiego, który ozdobił 50 świątyń w Polsce. Jego sakralne witraży – to hymn radości, wielka symfonia chrześcijańskiej miłości.

W wywiadzie dla Polskiego Radia Berdyczów Jan Pawlicki podkreślił: „Przywiozłem Państwu wyjątkową wystawę witraży genialnego polskiego malarza urodzonego na Ukrainie, zmarłego w Krakowie, profesora Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych Adama Stalony-Dobrzańskiego. Wystawa ta była główną polską wystawą w Kijowie w zeszłym roku z okazji prezydencji Polski w Unii Europejskiej. Jej wartość określili sami Ukraińcy, wpisując ją jaką główną wystawę wielkiego jubileuszu tysiąclecia soboru Sofii Kijowskiej. Witrażowe dzieła prof. Dobrzańskiego należą do arcydzieł sztuki światowej. Mogą stanąć śmiało obok dzieł Wita Stwosza, Teofana Greka. Również mogą korespondować z najnowszymi zdobyczami sztuki – działami Picassa, Malewicza, Kandyńskiego. Artysta połączył bowiem tradycją i nowoczesność oraz kanony sztuki Wschodu i Zachodu Europy”.

Dodajmy, że wystawa w Berdyczowie będzie czynna do końca stycznia 2013 r. Następnie na nią czekają Winnica, a potem nawet Paryż!

Barwy-szkla-2012-Stapajac-po-szkle-5

Wystawa „Pejzaż szkłem malowany – witraże Władysława Trebuni-Tutki na fotografiach Jerzego Z.Kosiuczenko”

Barwy-szkla-2013-Pejzaz-szklem-malowanyWernisaż wystawy odbył się 28 grudnia w ramach cyklu Świąteczne Spotkania z Folklorem”

Wernisaż zgromadził rodzinę zmarłego Władysława oraz przyjaciół i znajomych oraz sympatyków działalności autora fotografii – Jerzego Z. Kosiuczenko. Dyrektor GOKR Kościelisko Małgorzata Karpiel-Bzdyk  przybliżyła sylwetkę autora fotografii i wspominała związki jakie łączyły Kościelisko z Władysławem Trebunią -Tutką, o którego twórczości plastycznej mówił Prezes Związku Polskich  Artystów Plastyków okręg zakopiański, Pan Jerzy Gruszczyński. O swoim tacie opowiadał także Krzysztof Trebunia -Tutka.

Sam autor fotografii – Jerzy Kosiuczenko opowiedział o przyjaźni z nestorem rodu Trebuniów Tutków i o pracy nad dokumentacją jego twórczości plastycznej, w tym zdjęć witraży prezentowanych na wystawie.

Współorganizatorem wernisażu była Podhalańska Lokalna Grupa Działania oraz PROlab , zaś patronat nad wystawą objął  Związek Polskich  Artystów Plastyków okręg zakopiański .

Wystawa witrażu w PMDK w Lubartowie

Barwy-szkla-2013-Wystawa-witrazu-pmdkW dniu 6 marca 2013 r. w lubartowskim Powiatowym Młodzieżowym Domu Kultury odbył się wernisaż wystawy witrażu słuchaczy Lubelskiej Szkoły Sztuki i Projektowania specjalności Witraż i Szkło Artystyczne.

Swoje prace prezentowali: Aleksandra Bierzyńska, Marta Cichosz, Emilia Dyda, Alicja Jawiarczyk, Anna Krzeszowska, Elżbieta Krauze, Ewa Marecka, Agnieszka Łukasik, Paulina Pelczarska, Aneta Pater, Elżbieta Wiertel-Samuła, Sylwia Wójtowicz.

Prace powstały pod kierunkiem dr hab. Ireneusza Wydrzyńskiego.

 

Drodzy Czytelnicy 1/2013

Andrzej Bochacz

Redakcja „Barw Szkła” wita w nowej i zarazem nowoczesnej formie. Mamy nadzieję, że internetowa wersja czasopisma również będzie cieszyła się niesłabnącym zainteresowaniem.

Jak informowaliśmy, jednocześnie z wprowadzeniem wersji e-czasopisma „Barwy Szkła” są bezpłatnym kwartalnikiem dla zarejestrowanych użytkowników.

W serwisie www.barwyszkla.pl dostępne są pełne wydania począwszy od bieżącego numeru. Egzemplarze archiwalne prezentowane są jedynie informacyjnie i nadal są dostępne w sprzedaży.

„Barwy Szkła” będziecie Państwo mogli przeglądać oraz drukować. Klawisze nawigacyjne pozwalają na zmianę stron. Przyciski przybliżania oraz oddalania sprawią, że wygodniej będzie czytać.

Wybierając ikonę przełączania na widok jednej lub dwóch stron wybierzecie formę dla siebie najwygodniejszą. Po kliknięciu symbolu drukarki skierujecie dokument do wydruku.

Wybierając ilustrację okładki „Barw Szkła” wejdziecie Państwo w tryb przeglądania całego numeru czasopisma. Jeżeli wybierzecie ilustrację pierwszej strony artykułu, to dostępne będzie tylko jego przeglądanie.

* * *

Po wyczerpującym okresie zimowych chłodów, nareszcie nadchodzi rozbudzająca inspiracje wiosna. Niebawem święta Wielkiej Nocy, czyli czas radości oraz rodzinnego uspokojenia.

Przed nami wiele pasjonujących spotkań z ciekawymi postaciami świata witrażowego. Zaprosimy Państwa do profesjonalnych oraz prywatnych pracowni witrażowych, szklarskich i fusingowych. Odwiedzimy huty szkła i takie miejsca, w których szkło jest najważniejsze.

Spotkania z historią oraz wybitnymi dziełami   sztuki, będą jak dotychczas ważnymi drogowskazami w naszych dalszych wspólnych działaniach.

Natomiast część warsztatowa dostarczy nowych interesujących pomysłów oraz wskazówek dla praktyków.

* * *

W bieżącym numerze „Barw Szkła” zapraszamy do artykułu bez zdjęć. „Wielka i czysta” Włodzimierza Kalickiego, to tekst sprzed siedemnastu lat, który w fascynujący sposób przybliża prace konserwatorskie przy Bazylice Mariackiej w Krakowie.

Jurij Smirnow jak zawsze w sposób bardzo interesujący opowiada o witrażach sakralnych w kościołach Galicji Wschodniej.

Rozpoczynamy również cykl artykułów relacjonujących wyprawę „Barw Szkła” do Paryża. Jest to miejsce szczególne i czarowne, gdzie niemal na każdym kroku dotykamy wielowiekowej historii. Jest to miejsce wyjątkowe, bo oglądaliśmy tutaj olbrzymią liczbę wspaniałych witraży. Jesteśmy pewni, że równolegle z przyjemną opowieścią, te relacje będą dla naszych czytelników cenną wskazówką podczas wizyty w stolicy Francji.

W pierwszym odcinku zapraszam do Montmorency, małego miasteczka tuż przy granicach Paryża. Miasteczka szczególnego ze względu na historyczne związki z Polską.

Jolanta Nowaczyk zaprasza Państwa w podróż do Murano, które słynie od wieków z wyjątkowej urody wyrobów sztuki szklarskiej.

W części warsztatowej Michał Sikora dzieli się z nami swoimi doświadczeniami zdobytymi podczas budowy pieca hartowniczego. Jestem przekonany, że ta dawka praktycznej wiedzy będzie nieoceniona dla osób, które śladem autora planują wybudowanie własnymi siłami podobnego pieca, do wypału szkła .

Wydaje mi się, że ciekawą propozycją będzie również krótkie opracowanie przybliżające zasady kalkulowania cen witraży, które wykonujemy.

Życzę miłej lektury