Maria Miech
Nagasaki leży w północno-zachodniej części Kyushu, trzeciej co do wielkości wyspy Japonii. To bardzo zróżnicowane kulturowo i architektonicznie miejsce, ważny punkt transportu, port ustanowiony w XVI wieku do handlu z Portugalią i Holandią.
Nagasaki to również centrum chrześcijaństwa w Japonii, dlatego można tu nadal podziwiać wiele wspaniałych, zabytkowych kościołów.
Na pewno na największą uwagę zasługuje Kościół Ōura, zwany też Kościołem 26 Męczenników .
To najstarszy drewniany kościół architektury gotyckiej w Japonii. Został zbudowany w 1864 roku przez francuskich misjonarzy i był wtedy nazywany przez mieszkańców Nagasaki „świątynią francuską”.
Kościół ten został poświęcony 26 męczennikom chrześcijańskim, którzy zostali ukrzyżowani w 1597 roku na wzgórzu Nishizaka.
Kościół Ōura został zaprojektowany w 1863 roku przez dwóch francuskich księży, Ojców Louis’a Furet i Bernard’a Petitjean.
Oryginalny, mały, drewniany kościół zbudował japoński stolarz Koyama Hidenoshin. Na początku drewniany kościół miał trzy nawy i trzy ośmioboczne wieże.
W 1879 roku kościół został zmodernizowany i powiększony, dobudowane części były już wykonane z białych cegieł. Kościół przypomina aktualnie bazylikę z jedną ośmioboczną wieżą. Projekt kościoła najprawdopodobniej pochodził z belgijskiego planu, używanego przez misjonarzy katolickich do projektowania kościołów w Japonii.
Pierwotnie kościół przyciągał z całej Japonii rzesze „ukrytych chrześcijan”, z których wielu wróciło do Nagasaki z dobrowolnego wygnania, aby uniknąć prześladowań w odległych miejscach kraju. Płaskorzeźba w brązie na dziedzińcu , po lewej stronie schodów, prowadzących do kościoła, upamiętnia te niezwykłe wydarzenia w historii chrześcijaństwa w Japonii.
Kościół położony jest na wzniesieniu i u podnóża otacza go piękny japoński ogród.
Wnętrze kościoła utrzymane jest w stylu gotyckim. Zwieńczenia sufitu zamykają się we wspaniałych ostrych łukach, wykonanych w drzewie, przechodzących w dole sali w smukłe kolumny. Ołtarz typowo gotycki, strzeliste wieże, a w ich centralnej części barwny, piękny witraż, przedstawiający ukrzyżowanie Chrystusa, u góry z ozdobną, pełną kolorów rozetą. Po bokach ołtarza, na poziomie górnym i dolnym ścian znajdują się okna z geometrycznymi witrażami, również z rozetami w górnej części. W nawach bocznych okna znajdują się tylko na dolnym poziomie sali. Surowe w swej prostocie, z dużymi taflami farbowanego szkła w kształcie rombów i oczywiście barwnymi rozetami w górnej części. Nad wejściem do kościoła są usytuowane również podobne witraże, ale w trzech, większych powierzchniowo oknach. Duże powierzchnie płytek witrażowych i mało zróżnicowana kolorystyka, mozaika barw i rozety wieńczące okna, to charakteryzuje witraże tego kościoła. Tylko witraż w ołtarzu głównym przedstawia jakiś obraz.
W centralnej części wejścia do kościoła przykuwa uwagę biały, marmurowy posąg Marii Panny.
Zarówno posąg jak i witraże zostały przywiezione do Nagasaki z Francji i zainstalowane w kościele.
Francuskie witraże zostały zamontowane we wnętrzu Kościoła około 100 lat temu, ale większość z nich została poważnie zniszczona w momencie wybuchu bomby atomowej. Od tego czasu zostały poddane rekonstrukcji i przywrócono im ich świetność, dzięki zachowanym kawałkom witraży z tego okresu. Przestrzeń modlitewna kościoła zbiera piękne światło z okien witrażowych, które ciepłem kolorów wypełnia całe wnętrze surowego, gotyckiego kościoła.
Papież Jan Paweł II odwiedził to miejsce w 1981 roku. Jego popiersie z brązu stoi w pięknej zieleni ogrodu, poniżej wejścia do kościoła, przy sadzawce ze złotymi rybkami.
Kościół Ōura został w 1933 roku uznany za skarb narodowy Japonii. Był pierwszym budynkiem w stylu zachodnim, który został tak uhonorowany.
Po wielu latach został zastąpiony jako katedra przez Katedrę Urakami w Archidiecezji Nagasaki.