14.02.2020 do 20.07.2020
Muzeum Narodowe w Krakowie
Witrażowe oszklenia kościołów były w średniowieczu wielkimi artystycznymi, technicznymi i finansowymi przedsięwzięciami.
Do współczesnych czasów przetrwała niewielka liczba dział sztuki z tamtego okresu. W XIX stuleciu średniowieczne malarstwo witrażowe cieszyło się dużym zainteresowaniem, mimo traktowania go jako rzemiosło artystyczne.
Witraż żyje tylko wówczas, kiedy przenika przez niego światło. To zaskakujące, kiedy odkrywamy tą oczywistość.
Jakimi umiejętnościami wykazywali się witrażyści?
Jak „czytać” witraże?
Jakie było miejsce witraży w sztuce średniowiecza?
„Cud światła” to wyjątkowe przedsięwzięcie, dzięki któremu można zobaczyć witraże z polskich kolekcji muzealnych i prywatnych oraz z kościołów i klasztorów.
Ponadto dzieła malarstwa tablicowego, hafty, złotnictwo, dokumenty, rysunki, projekty przeszkleń. Wiele z tych eksponatów nigdy dotąd nie była prezentowana publiczności. Niektóre z nich w ostatnich latach poddano badaniom i pieczołowitej konserwacji na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie – jak choćby wykonane około 1200 roku witraże z dawnej kolekcji Zamoyskich w Adampolu.
Kuratorem wystawy jest Pani dr Dobrosława Horzela
Koordynatorką wystawy jest Pani Ewa Kalita
Projektantką wystawy jest Pani Sylwia Siudak
Wystawie towarzyszy katalog „Cud światła. Witraże średniowieczne w Polsce”.