Christopher Whall i jego twórczość

Uznawany za jednego z liderów ruchu Arts&Crafts, brytyjski artysta Christopher Whall, odegrał kluczową rolę w rozwoju sztuki witrażowej.

Whall urodził się w 1849 roku w Thurning w hrabstwie Northamptonshire. Początkowo wraz z rodzeństwem uczył się w domu, następnie uczęszczał do szkoły Rossal w Lancashire, gdzie nauczycielem rysunku był William Coulter. W latach 1875-76 Whall studiował w Royal Academy Schools, do której wstąpił wbrew woli rodziców. Następnie przez trzy lata studiował architekturę i malarstwo podróżując po Włoszech.

W 1879 roku, po powrocie do Londynu, Whall został członkiem wspólnoty religijnej przy kościele św. Etheldredy przy Ely Place, gdzie poproszono go o zaprojektowanie okien do górnej kaplicy, które wykonał William Gualbert Saunders.

Początkowo Whall chciał zarabiać na życie jako portrecista, jednak nie osiągał sukcesów na tym polu, więc dorabiał jako ilustrator gazet, powieści oraz książek dla dzieci. Udzielał też lekcji rysunku. Stopniowo zaczęły pojawiać się pierwsze zamówienia na projekty witraży dla firmy Jamesa Powella oraz Johna Hardmanna.

Jako niezależny witrażysta Christopher Whall dał się poznać pod koniec lat 80. XIX wieku. Były to czasy, kiedy rozwijał się ruch Arts & Crafts, który dążył do odnowy rzemiosła artystycznego. Whall był jego aktywnym przedstawicielem. W 1887 roku założył własny warsztat, w którym zgłębiał tajniki wytwarzania witraży. Zależało mu na tym, aby samodzielnie kontrolować cały proces. Był wielkim przeciwnikiem produkcji komercyjnej.

W kościele Holy Trinity na Sloane Street w Londynie pracował wspólnie z Johnem Dando Seddingiem i Henrym Wilsonem. To właśnie Sedding pomógł mu w zdobyciu pierwszego niezależnego zlecenia na okna do Lady Chapel East w kościele St. Mary’s w Stamford, które Whall zrealizował w 1891 roku.

Christopher Whall stworzył wiele witraży dla kościołów w Londynie, a także w całej Anglii i Walii. Jego styl nawiązywał do natury i charakteryzował się szeroką gamą kolorów i faktur. Nowością w tamtych czasach było zastosowanie przez niego białego szkła. Whall doskonale sprawdzał się też jako pedagog. Uczył w Central School of Arts &Crafts oraz w Royal College of Art. W swoim dorobku ma również książkę instruktażową o tworzeniu witraży. W 1907 roku założył własne studio przy Ravenscourt Park, które było otwarte dla jego uczniów. Zaopatrzył je w rośliny, owady oraz inne przedmioty, które mogły być inspiracją dla tworzących tam artystów.

Na początku lat 20. XX wieku Christopher Whall zachorował na białaczkę. Pomimo postępującej choroby do samego końca pracował. Zmarł 23 grudnia 1924 roku. Założoną przez niego dwa lata wcześniej firmę Whall & Whall przejęła jego córka Veronica, która też była wybitną witrażystką i z sukcesem kontynuowała tradycje swojego ojca jeszcze przez wiele lat.

Odpowiedz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Sprawdź również

Edukacyjna rola średniowiecznych witraży

Wypełniające olbrzymie powierzchnie gotyckich okien, wielobarwne witraże były nie tylko dekoracją średniowiecznych świątyń. Niewątpliwie tworzono ...