Richard King i jego twórczość

Jeden z najciekawszych artystów witrażowych działających w XX wieku, Richard King, przyszedł na świat w Castlebar w hrabstwie Mayo w Irlandii. Był nie tylko wybitnym witrażystą, ale też ilustratorem.

W latach 20. studiował w Dublin Metropolitan School of Art. Planował zostać architektem, jednak jeden z jego nauczycieli zauważył w nim inny talent i przedstawił go Harry’emu Clarke – najważniejszemu irlandzkiemu witrażyście w tamtych czasach. Rok 1928 był dla Kinga przełomowy – to właśnie wtedy wstąpił do studia Clarke’a i rozpoczął karierę artysty witrażowego. Kiedy w 1931 roku Clarke zmarł, przejął rozpoczęte przez niego prace przy oknach katedry św. Mela w Longford. Od 1935 roku, przez pięć lat zarządzał pracownią swojego mistrza.

Clarke niewątpliwie miał ogromny wpływ na ukształtowanie młodego Kinga. W jego pracach wyraźnie widać wpływ mistrza, ale pojawiają się też inspiracje takimi twórcami jak Georges Rouault czy El Greco.

Do najsłynniejszych prac Kinga należą witraże w kościele św. Antoniego w Athlone, a także w świątyni śś. Piotra i Pawła w tym samym mieście. Artysta wykonał tam pięć pełnowymiarowych okien. Wśród nich znalazło się ciekawe przedstawienie św. Patryka bez brody. Warto wspomnieć również witraże w sanktuarium św. Judy w Faversham, w kościele św. Patryka w Newport czy w kościele Matki Bożej Wspomożycielki w Swinford.

Najwięcej witraży King wykonał w samej Irlandii, jednak można znaleźć też przykłady jego prac w Wielkiej Brytanii, Australii i USA. Przykładem mogą być trzy okna w pokoju Jamesa Jeffrey’a Roche’a w bibliotece w Boston College.

Oprócz witraży, Richard King znany jest z projektów irlandzkich znaczków pocztowych. Był głównym ilustratorem Rocznika Kapucynów, malował też obrazy. Artysta zmarł w 1974 roku, w dzień św. Patryka.

Tym co wyróżnia twórczość Kinga jest niezwykła umiejętność ilustrowania emocji i idealistycznych idei. Ten aspekt jego sztuki był szczególnie ceniony przez zleceniodawców kościelnych, którzy bardzo cenili jego zdolność do ilustrowania narracji biblijnych. W pracach Kinga wyraźnie widoczne są fascynacje tematami pokazującymi oddanie wierze katolickiej i Ojczyźnie. Artysta inspirował się też mitologią celtycką.