Krystyna Jadamska – Rozkrut
Na początku XX wieku we Francji wyprodukowano nowy typ grubego szkła witrażowego. Były to bryły o objętości klocków szlifowanych po wewnętrznej stronie powierzchni, co powodowało, że padające światło wzbogacało efekty świetlne i kolorystyczne witraży.
Założona w 1776 roku Misja Kalifornia w San Francisco jest jedną z najpiękniejszych misji.
Jednym z ciekawszych witraży jest okno witrażowe św. Franciszka.
Padre Francisco Paolu był założycielem tej misji .
Piękny jest, znajdujący się na balkonie Katedry Old Saint Mary, witrażowy portret Najświętszej Maryi Panny.
Równie fascynujące są witraże znajdujące się kolumbarium w San Francisco.
To one swym urokiem sprawiają, że budowla cmentarna, przy całej swojej powadze i dostojeństwie, staje się bardziej pogodna.
Znajdujący się w kolumbarium witraż z Aniołami, z których, jeden wskazuje drogę do Nieba, a drugi zdaje się czekać na Duszę Zmarłego, zdaje się potwierdzać istnienie życia zaświatowego.
Przekaz biblijny w ujęciu artystów z San Francisco jest wyjątkowo wyrazisty. Na witrażach przedstawione są postaci w sposób bardzo wyraźny. To one są głównym akcentem, wynurzającym się z drugoplanowego tła.
Patrząc na witraże, jesteśmy przekonani o mocy Biblii. To jej zawdzięczamy nasze odczucia estetyczne, gdy znajdujemy się w świątyni. Przesłania biblijne, uwidocznione na witrażach, poprzez wizję artysty, powodują, że wszystko co dzieje się w świątyni, ma charakter bardziej doniosły i uroczysty. Kolorystyka witraży zawsze wprowadza element tajemnicy i doniosłości chwili. A każda pora dnia eksponuje inne barwy i to również podkreśla walory witraży.
Ilość światła wpadającego przez witraż powoduje jego zmianę. Wystarczy na ten sam witraż spojrzeć o innej porze dnia, by to zrozumieć.
W Katedrze Grace w San Francisco jest wiele imponujących okien witrażowych.
Niezwykłe, efemeryczne ich piękno przyciąga blaskiem i wyrazistą kolorystyką .
Przy tym są to witraże bardzo czytelne. Po obydwu stronach nawy katedralnej okna są pionowo podzielone na dwa odrębne obrazy witrażowe. Każdy panel przedstawia innego świętego. Na ogół każda z tych par okiennych posiada dodatkowe okno z rozetą.
Okienne trio tworzy trójkąt wpisany w ostre łuki gotyckiej katedry.
Katedra Łaski Bożej w San Francisco (ang. Grace Cathedral) położona jest na wzgórzu Nob Hill.
Jest to kościół katedralny Episkopalnej diecezji Kalifornii. Warto zaznaczyć, że katedrę upiększył mozaikami polski artysta malarz – Jan Henryk Rosen, ur. 25 lutego 1891 roku w Warszawie. Katedra zadziwia labiryntem znajdującym się w jej wnętrzu.
W katedrze znajduje się replika Drzwi Raju Lorenzo Ghibertiego. Świątynia ta znana jest i z tego, że znajduje się w niej kaplica, poświęcona, zmarłemu na AIDS, artyście Keithowi Haringowi.
Jest w niej też carillon z 44. dzwonami . Katedra posiada trzy organy koncertowe., a różnorodne witraże w oknach są jej ozdobą. Okna katedry mają 677 metrów kwadratowych.
Jednym z ciekawszych witrażowych okien jest okno z wizerunkiem Boga Ojca. Przedstawiony nietuzinkowo Stwórca wydaje się być symbolem dobrego Ojca, na którego barkach spoczywa cały , stworzony przez Niego świat.
Na witrażach, począwszy od Adama i Ewy, znajduje się 1100 postaci. Galerię witrażowych postaci kończy Albert Einstein.
Okna z lat 1930 – 1966 r. zaprojektował Charles Connick z Bostonu.
Jego okna składają się z 32 tysięcy szklanych elementów na powierzchni prawie 77 metrów kwadratowych..
W Katedrze Grace w San Francisco znajdują się 24 szlifowane okna, których twórcą jest jeden z najwybitniejszych artystów – Gabriel Loire Chartres, który wykorzystał grube szkło w swoich kompozycjach witrażowych.
Wysoko umieszczone okna obrazują kunszt ludzkiego talentu i wysiłku.
Czy wiesz, że…
Twardość szkła, czyli odporność owego na przenikanie pod jego powierzchnią obcego przedmiotu, w mineralogicznej skali Mohsa wynosi od 6 do 7, a mierzona w MPa – od 6 do 8 tysięcy MPa. Dla porównania – tak „miękki” materiał jak gips, posiada twardość 350 MPa, apatyt ma 5500 MPa, kwarc – 1100, topaz – 14 tysięcy, a diament – 100 tysięcy MPa.