John Ninian Comper, architekt szkockiego pochodzenia, zapisał się w historii sztuki przede wszystkim jako wybitny witrażysta. Był jednym z ostatnich przedstawicieli Gothic Revival.
Urodził się 10 czerwca 1864 roku w Aberdeen. Był najstarszym z pięciorga dzieci Ellen Taylor i wielebnego Johna Compera. Naukę rozpoczynał w Szkocji, początkowo w Kingston College w Aberdeen oraz w Glenalmond School w Perthshire, a następnie w Ruskin School of Art w Oxfordzie. Po przeprowadzce do Londynu kontynuował studia u mistrza witraży Charlesa Eamera Kempe, a następnie u architektów George’a Fredericka Bodley’a i Thomasa Garnera.
W ostatnim dziesięcioleciu XIX wieku Comper nawiązał bardzo owocną współpracę z Williamem Bucknallem. Ich wspólnymi dziełami są okna do niewielkiego kościoła w Drayton St. Leonard niedaleko Oxfordu, a także wschodnie okno dla kościoła św. Marii Magdaleny w Geddington w Northamptonshire.
W 1907 roku Comper przyjął zlecenie od dziekana Westminster na zaprojektowanie serii ośmiu witraży, które miały znaleźć się w północnej części nawy. Okna przedstawiają królów związanych z opactwem, a także inżynierów i naukowców – Henry’ego Royce’a, Charlesa Parsonsa, Johna Wolfe Barry, Benjamina Bakera, Lorda Donalda Smitha i Lorda Williama Smitha. Osobne witraże poświęcone są brytyjskim jeńcom, którzy zginęli podczas wojny w latach 1914-18 oraz Korpusowi Medycznemu Królewskiej Armii. Ninian Comper zaprojektował też okno dla Johna Bunyana w północnym transepcie. Witraże dla opactwa Westminster przyniosły artyście ogromną sławę oraz wiele kolejnych zleceń.
W kolejnych latach Comper kontynuował swoją pełną sukcesów karierę. W 1954 roku, w wieku 90 lat, zaprojektował Okno Królewskie dla katedry w Canterbury przedstawiające króla Jerzego VI wraz z małżonką oraz królową Elżbietę II i księcia Edynburga Filipa.
Ninian Comper był tradycjonalistą, który odcinał się od modnego pod koniec XIX i na początku XX wieku ruchu Arts&Crafts i dzieł tworzonych w duchu prerafaelitów. Inspiracją dla jego prac było późne średniowiecze. Jednak nie był artystą konserwatywnym, zamkniętym na rozwój i nowości. Pod względem technicznym stosował odważne jak na tamte czasy rozwiązania. W swoich pracach wrócił do średniowiecznej techniki robienia niebieskiego szkła.
Witraże Compera wyróżniają się niezwykłymi kolorami. W swoich pracach łączył elementy klasyczne i gotyckie. Jego znakiem rozpoznawczym była dzika truskawka, którą sygnował swoje okna powstałe po 1903 roku. Ninian Comper zmarł 22 grudnia 1960 roku. Został pochowany w opactwie Westminster, pod oknami, które sam zaprojektował.