Barwy Szkła nr 4/2012

Król

Augustyn Baran Stary Król był już bardzo stary i słaby. – Setki dożyję – mówił jeszcze nie tak dawno. Ostatnio mówił coraz rzadziej. Wiosną, jak co roku obszedł swoje pola na Słonecznym Wzgórzu. Krwawicę zdobytą w ciężkim procesie z tymi, co się łatwo wzbogacić chcieli. Więc zdobył, bo musiał zdobyć tę część królestwa, żeby nie być Królem tylko z nazwy, ...

Czytaj dalej »

Malujemy elementy witraża. Część III

Zenon Kozak W serwisie www.pl.wikipedia.org odnajdujemy następująca definicję tapowanie – (z ang. to tap – stukać) – technika malarska obecnie wiązana głównie ze street art polegająca na delikatnym uderzaniu pędzlem z płasko ściętą szczeciną o szablon pod kątem 90 stopni do malowanej powierzchni. Technika ta używa na jest przy nakładaniu zarówno suchych, jak i tłustych gruntów malarskich na podobrazia twarde. ...

Czytaj dalej »

Rozkład temperatur w piecu

Karol Stefański W witrażu klasycznym bardzo istotna jest malatura, której zadaniem jest wprowadzenie lub wydobycie istotnych elementów pracy. Malatura wykonywana jest przy pomocy specjalnych farb szklarskich, które wymagają wypalania w piecu, w wysokiej temperaturze. Farby szklarskie produkowane są z różnych składników a ich receptury są chronione tajemnicą firmową. Najważniejszą cechą technologiczną jest temperatura, w której należy je wypalać. Farby zawierające ...

Czytaj dalej »

Procesy technologiczne w obróbce szkła

Zenon Kozak Produktem wyjściowym huty szkła są tafle o szerokości 3500 mm. Teoretycznie można uzyskać każdą długość, jednak standardowe wymiary produktów to 3210 x 3500 mm. Aby sprostać wymaganiom klienta, dotyczących wytrzymałości, kształtu i wyglądu, muszą one być poddane dodatkowej obróbce takiej jak: cięcie tafli szklanej do odpowiednich wymiarów i kształtu, obróbka termiczna, klejenie, produkcja szyb zespolonych, obróbka krawędzi, wiercenie ...

Czytaj dalej »

Najświętsze okna

Natalia Budzyńska Technika umożliwia dzisiaj wyprodukowanie olbrzymich tafli kolorowego szkła, a sztuka witrażu wciąż się rozwija. Jednak to światło przechodzące przez średniowieczne rozety sprawia, że doznajemy zachwytu, a ich piękno przynagla nas do modlitwy. „Mroki średniowiecza” mienią się kolorami witrażowych szkiełek. Wieki określane jako ciemne, pełne były świetlistości, blasku, czystych barw i jasności. Gdy stoimy w nawie katedry, niczym w ...

Czytaj dalej »

Sztuka a eksperymenty technologiczne

Maria J. Żychowska Technika i technologia są bardzo istotnym elementem w sztuce. Ujarzmienie ich można porównać do opanowania żywiołu, tak, by w następstwie otrzymywać zamierzone efekty, a nie przypadkowe wydarzenia. Eksploratorów i poszukiwaczy nowych wyzwań jest wielu zwłaszcza w naszym stuleciu, ale dopiero świadome działania mogą prowadzić do znaczących efektów. Dzięki niezwykle dużej ilości nowinek technologicznych, na przykład w zakresie ...

Czytaj dalej »

Witraże Sanktuarium Miłosierdzia Bożego Archidiecezji Warszawskiej w Ożarowie Mazowieckim

Andrzej Bochacz w rozmowie z Michałem Zaborowskim W ciągu minionych dwudziestu lat wielokrotnie przejeżdżałem przez Ożarów, gdzie przy głównej ulicy widać kościół z pięknym przedstawieniem Chrystusa na ścianie frontowej. Przejeżdżając, z reguły w ciągu dnia, byłem przekonany, że jest to olbrzymia mozaika. Jakież było moje zdziwienie, gdy wiosną tego roku minąłem świątynię późnym wieczorem. Zobaczyłem podświetlony od wewnątrz witraż, który ...

Czytaj dalej »

III wycieczka z cyklu „Szlakiem mistrzów witrażu”

Łódź 2012 – część II Andrzej Bochacz Noc z 19 na 20 maja 2012 r. nie była stracona. Była to Noc Muzeów a to oznaczało, że miasto będzie tętniło życiem, aż do rana. Przed muzeami, galeriami i wieloma instytucjami kulturalnymi ustawiły się długie kolejki osób chętnych do zwiedzania. Gwarno i radośnie było przez całą noc. Tymczasem naszą grupę czekał kolejny ...

Czytaj dalej »

O tym jak Międzynarodowa Wystawa Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa w Paryżu w 1925 roku wyparła Art nouveau

Jolanta Nowaczyk Większość stylów, ugrupowań czy nurtów w sztuce niedługo po ich powstaniu spotyka się z wyrazem sprzeciwu. Takim wyrazem opozycji wobec panującej w całej Europie secesji było art déco – styl obejmujący prawie wszystkie dziedziny sztuk plastycznych. Wykształcił się w 1919 roku i trwał mniej więcej dwadzieścia lat. W przeciwieństwie do Art nouveau, przedstawiciele art déco postulowali o silne ...

Czytaj dalej »

Barwy Szkła nr 4/2012

Drodzy  Czytelnicy Życie z pasją, czyli Dawid Zborowski – twórca easy-Art spisał Andrzej Bochacz Witraże Kazimierza Sichulskiego (Lwów – Stare Sioło – Tarnopol) – Jurij Smirnow Witraże w cerkwi  – Krystyna Jadamska-Rozkrut O tym jak Międzynarodowa Wystawa Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa w Paryżu w 1925 roku wyparła Art nouveau – Jolanta Nowaczyk III wycieczka z cyklu „Szlakiem mistrzów witrażu”  Łódź 2012 ...

Czytaj dalej »