Program Glass Eye 2000. Część 4

Jan Sas

W tej części opisu programu Glass Eye 2000   opiszę zawartość bibliotek dostarczanych razem z programem.

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4

W programie w opcji File -> Browse Design ma dostęp do biblioteki przykładowych, wolnych od opłat projektów witraży.

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-2

W prezentowanej wersji   dostępne są 403 projekty podzielone na grupy tematyczne, autorów, style, kategorie, formaty, katalogi, słowa kluczowe.

Suwak – Low High pozwala na ograniczenie prezentowanych do wyboru projektów od nieskomplikowanych (Low) do zaawansowanych (High).

Podwójne kliknięcie grafiki wybiera ją do trybu edycji.

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-3

To oznacza, że nad projektem możemy dalej pracować w zakresie ograniczonym możliwościami programu.

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-4

Drugą interesująca funkcja programu Glass Eye 2000 jest możliwość importu grafik zapisanych w innych formatach. Przeznaczona do tego jest funkcja File -> Import Design.

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-5

Wybór formatów grafik wektorowych nie jest duży, gdyż ogranicza się do:

  • Autodesk Drawing eXchange Format
  • Autodesk drawing
  • Windows Metafile
  • Enhanced Metafile

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-6

To ograniczenie nie powinno stanowić utrudnienia, gdyż większość graficznych programów nie ma eksportu do co najmniej jednego z powyższych formatów.

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-7

Po rozpoczęciu pracy z nowym projektem w opcji File -> Browse Bevels otrzymujemy dostęp do biblioteki bevels’ów (gotowe elementy szklane o różnych kształtach).

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-8

Przeglądanie oraz wybór poszukiwanego elementu jest podobny do okna wyboru gotowych projektów.

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-9

Niewątpliwie bardzo silna strona programu Glass Eye 2000 jest możliwość korzystania podczas wypełniania obiektów nie tylko z pełnej palety barw, ale z katalogów producentów szkła. Użytkownik może wybierać spośród wyrobów hut:

  • Armstrong
  • Bullseye
  • Casimir
  • Gecko
  • Kokomo
  • Lamberts
  • Spectrum
  • Uroboros
  • Wissmach
  • Youghiogheny

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-10

Liczba próbek szkła przekracza 3000. Ta olbrzymia paleta możliwości umożliwia przygotowanie bardzo realistycznych projektów.

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-11

Funkcja przełączania się między zakładkami Glass oraz Textured Color ma bardzo przyjazną funkcję dopasowywania kolorystycznego wyboru.

Dobór kolorów wypełnienia jest w skali RGB.

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-12

Ograniczając się do wyboru koloru wypełnienia użytkownik dysponuje wieloma teksturami, które również urealniają wygląd projektowanego witraża.

W programie Glass Eye 2000 dostępna jest bardzo interesująca funkcja – trasowanie grafiki rastrowej. Trasowanie jest procesem, który po określeniu parametrów, polega na analizowaniu grafiki rastrowej i utworzeniu na jej podstawie grafiki wektorowej.

Procedurę rozpoczyna utworzenie nowego projektu oraz dodanie do niego grafiki tła funkcją File -> Add Background

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-13

W rezultacie w oknie projektu pojawia się grafika tła.

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-14

Funkcja przeznaczona do obsługi procesu trasowania dostępna jest w opcji Draw -> Auto Trace Background

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-15

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-16

Ilość parametrów jest stosunkowo duża, co pozwala na otrzymywanie maksymalnie dobrego i oczekiwanego wyniku.

Trudno na tym etapie proponować optymalne ustawienie, gdyż one indywidualne dla każdego projektu.

Proponuję eksperymentowanie.

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-17

Proces zależnie od stopnia skomplikowania trwa od kilkudziesięciu sekund do kilkunastu minut.

Rezultatem są linie projektu, których dokładność i zgodność z grafiką tła zależne są od jakości źródła, poziomu skomplikowania oraz dopasowania parametrów.

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-18

Barwy-szkla-2011-Program-Glass-Eye-4-19