Galeria BB – Anita Bialic
Kiedy Bóg wypędził z raju Adama i Ewę, ofiarował im na pocieszenie modę. Helen Cort
Gianni Versace, słynny włoski kreator mody, znany z jej oryginalnych interpretacji, uważał, że sztuka i moda muszą się nawzajem przenikać. Czy gdyby nie nagła śmierć z rąk szaleńca, zaprojekto-wałby szklaną kolekcję?!
„Glass-a-porter”- moda ze szkła i szkło inspirowane modą. Strojne suknie, halki, kobieca bielizna … Torebki, pantofle, pończoszki z frywolnymi podwiązkami …Biżuteria, butelki na perfumy… I oczywiście piękne modelki! Wszystko ze szkła!!!
Nieokiełznana i nieposkromiona wyobraźnia 10 polskich artystów i ich doświadczenie w pracy ze szkłem sprawiły, ze ten trudny w obróbce materiał zamienił się w ich rękach ( i w ich piecach ) w niebywale kreacje. Powstała niezwykle oryginalna i zupełnie wyjątkowa kolekcja.
Haute couture czy pret-a-porter? Wykonane na zamówienie czy produkowane seryjnie?
Haute couture, bo ekstrawaganckie, wykonane ręcznie, w jednym egzemplarzu. Obezwładniające bogactwem krojów, zdobień i barw. Całkowicie niepowtarzalne.
A może jednak „:pret-a-porter”, bo nie kosztuje fortuny. Bo każdego z nas stać na zakup obiektu z tej kolekcji, prawdziwego dzieła sztuki…
„Nie projektuję ubrań, lecz marzenia” – powiedział w jednym z wywiadów Ralph Lauren, wielki amerykański stylista.
Gdyby nie marzenia, nie powstałaby kolekcja „Glass-a-porter ”. Niezwykła zabawa w modę i zabawa modą. Niezwykła, bo po raz pierwszy materią dla krawca-stylisty było szkło.
Od mody nie można uciec! Modą nie można się znudzić!
Dagmara Bielecka
Artyści tworzący szklane obiekty muszą mieć o wiele więcej pokory wobec materii niż najsłynniejsi nawet kreatorzy mody. Szkła nie da się oszukać. Kolor, struktura, kształt?…Detal, ornament, dodatek?…Trzeba mieć nie lada doświadczenie, żeby osiągnąć wymarzony efekt…
Moje szkło zmienia się w zależności od pory dnia, oświetlenia i miejsca. Żadna tkanina nie ma tylu kolorów naraz!
Szkło podgrzane do temperatury płynięcia zachowuje się jak delikatna tkanina.
Można z niego wiele wyczarować!
Wykorzystałam starą technikę szklarską, znaną już w Europie od XVI wieku i utkałam pończochy. Któremu z wielkich stylistów udałaby się taka sztuczka?!
Małgorzata Dajewska
Poprzez sztukę staram się przekazać swoje refleksje, osobisty stosunek do świata, w którym żyję. Szkło bardzo nadaje się do takich wypowiedzi, bo jest pełne ukrytych znaczeń. Moje prace to przestrzenne znaki – symbole – metafory. Czasami żarty, jak te absurdalne flakony na pachnidła…..
Pati Dubiel
Moda jest jak kobieta – zmienna i nieprzewidy-walna, efektowna, czasem wyuzdana, sexi – wielo-wymiarowa …
Jednak nie moda jest dla mnie inspiracją, lecz kobieta… Androgyniczna Agyness Deyn wmontowana w ciuszki Thierrego Mugler’a czy Galliano…Bo czym są kawałki materiału bez odpowiedniego wypełnienia ciałem?- zaledwie stertą szmat….
Anna Gawłowska
Nie interesuje mnie moda i nie śledzę kolejnych pret-a-porter. Kreuję własny styl, a w sztuce chcę poruszać tematy, które tak naprawdę mnie obchodzą.
Trendy przemijają i my razem z nimi. A to, co możemy po sobie pozostawić, to zbiór naszych myśli, zamknięty w przedmiotach i przekaz, jaki im nadajemy.
Katarzyna Karbownik
Nie „gonię za modą”, a mimo to udziela mi się nastrój pret-a-porter.
Zmiany, przemiany, kształty, kolory…Ulica jest dla mnie pokazem. Każdy z nas jest projektantem…
Zgrzewam swoje sukienki, kroję je na miarę, bawię się kolorem. Trochę żartem, trochę serio. Trochę bieli, trochę czerni… Powstaje niewinna, zwiewna haleczka dla dziewczynki lub wyzywający czerwienią gorset dla wampa.
Marzena Krzemińska
Nie interesuję się współczesną modą. Nie śledzę trendów, nie znam projektantów…
Zamykam się w pracowni i uporczywie udoskonalam swój warsztat. Tworzę z pasją obiekty, które odzwierciedlają moją wrażliwość, moje wnętrze. Nie powtarzam, nie zapożyczam; chcę stworzyć swój indywidualny styl. Całkowicie niepowtarzalny!
Magdalena Kucharska
Dzisiaj na ubiór wpływa zarówno wojna w Afganistanie, jak i kichnięcie gwiazdy w Hollywood.
Projektanci są niczym reporterzy zjawisk – notują chwile, które szybko przemijają…tak jak mody.
W przeciwieństwie do nich, artyści analizują i wyciągają wnioski. Często inspirują świat do przemian, kreują i wyprzedzają. Prawdziwa sztuka opiera się modom i się nie starzeje!
Agnieszka Leśniak
,,Miasto kobiet”, zestaw szklanych rzeźb, jest wynikiem mojej fascynacji różnorodnością świata mody i techniką hutniczą, w której zostały wykonane. Praca na żywym ognistym szkle pozwoliła na szybki zapis gestów, miękkich linii i kształtów kobiecej sylwetki….kobiety ubranej w dotyk… kobiety zmiennej, intrygująco różnorodnej, ciągle innej… a może wciąż takiej samej…. nagiej, wciąż takiej samej jak ja…
Kazimierz Pawlak
Włókno szklane, z którego ostatnio „przędę” swoje prace, jest bardzo bliskie tkaninie. Może już wkrótce tę szklaną materię będę kroił nożycami i zszywał?
Choć nie ulegam nowym trendom w modzie i noszę się bardziej jak urzędnik państwowy niż artysta, to przecież dążę do tego, by moje obiekty „były modne” i odróżniały się od prac innych artystów.
Beata Stankiewicz-Szczerbik
Moda jest dla mnie maskaradą. Stroje zastępują maski. Interesuje mnie tylko to, co się pod nimi kryje: ludzie, którym narzucono lub sami sobie narzucili drakoński sposób na życie w imię piękna (czytaj: popularności, salonów, biznesu, pieniędzy…).
Moda to teatr tragedii jego aktorek. Kobiet sprowadzonych do roli przedmiotu. Kunsztownego, pożądanego, wycyzelowanego, najwyższej próby przedmiotu.
Prêt-à-porter oglądam jak widz spektakl teatralny, nigdy nie jako potencjalny klient. Interesuję się w modzie jedynie rzeźbą: ciałem połączonym w jedno ze strojem i fryzurą. Nie patrzę na to, co modne, a na obiekt, jakim staje się modelka w stroju zaprojektowanym przez Gaultier’a albo Westwood.
Słowo trendy kojarzy mi się z trądem. Nie cierpię go! Intrygująca kobieta jest zawsze krok przed lub po tym, co trendy i modne.