John Piper i jego współpraca z Patrickiem Reyntiens’em

Angielski malarz John Piper był artystą wszechstronnym. Zajmował się nie tylko malarstwem, ale też grafiką, scenografią, a także pisał o sztuce. Ważne miejsce w jego dorobku zajmują witraże, które tworzył we współpracy z innym artystą, Patrickiem Reyntiens’em.

John Egerton Christmas Piper urodził się w Epsom, w hrabstwie Surrey w 1903 roku, jako najmłodszy z trzech synów adwokata Charlesa Alfreda Pipera i jego żony Mary Ellen Matthews. Ojciec planował dla niego karierę prawniczą i kiedy młody Piper odrzucił propozycję pracy w rodzinnej firmie, został wydziedziczony. John Piper kształcił się w Richmond School of Art, a następnie w Royal College of Art W Londynie. Jego prace często przedstawiały angielskie krajobrazy i zabytki. W początkowej fazie swojej twórczości nie uznawał abstrakcji, jednak z czasem odnalazł się w bardzo różnorodnych stylach, które są widoczne w jego licznych pracach. Zasłynął też jako artysta wojenny, malując zagrożone zniszczeniem zabytki, np. katedrę w Coventry.

W latach 50. XX wieku John Piper zaczął współpracować z innym artystą, Patrickiem Reyntiens’em. Ich pierwszym wspólnie zrealizowanym zleceniem były witraże do kaplicy Oundle School. Sukces tego przedsięwzięcia zaowocował kolejnym zamówieniem na zaprojektowanie okna chrzcielnego do katedry w Coventry. Piper i Reyntiens stworzyli tam ogromnych rozmiarów, abstrakcyjny witraż, który zajmuje całą powierzchnię od posadzki do sklepienia i wykonany jest z 195 różnokolorowych szybek.

Duet Piper & Reyntiens zaprojektował również sporych rozmiarów witraże do kaplicy Robinson College w Cambridge, okno w Washington National Cathedral oraz w Eton College Chapel. Wspólnie realizowali  liczne witraże dla mniejszych kościołów. Na szczególną uwagę zasługuje ich dzieło w katedrze Metropolitarnej w Liverpoolu, która została ukończona w 1967 roku. Jej niezwykła, witrażowa latarnia stworzona została za pomocą techniki opracowanej specjalnie na potrzeby tej realizacji. Witrażowe panele zacementowano wraz z żywicą epoksydową w cienkich, betonowych żebrach.

John Piper zmarł w 1992 roku w swoim domu w Fawley Bottom w Buckinghamshire. Jego trwająca ponad trzydzieści lat współpraca z Patrickiem Reyntiens’em przyniosła wiele oryginalnych dzieł witrażowych. Artyści w swoich pracach doskonale potrafili powiązać witraż z architekturą, a także stworzyć nowoczesne w swoim wyrazie dzieła, które zarazem nawiązywały do tradycji sztuki witrażowej.