Fotografujemy witraże

Karolina Sójka

Często mamy potrzebę wykonania zdjęcia fotograficznego witraży. Zdjęcia prac własnych, czy też gotowych dzieł w obiektach architektonicznych nastręczają wielu problemów. Najczęstszym, bo wynikającym z realiów jest wysoki kontrast między samą pracą a ciemnym otoczeniem. Automatyczny pomiar światła przeciętnego aparatu fotograficznego wg standardowych ustawień uśredni wynik, co spowoduje, że jasne szkło zostanie po prostu prześwietlone.

Nieco bardziej zaawansowane urządzenia oferują funkcję punktowego pomiaru światła. Ta metoda pozwala na wskazanie punktów ważnych dla pomiaru, wg których nastąpi automatyczne wyliczenie średniej wartości. Jeżeli taka funkcja nie jest dostępna w aparacie, to dobrym rozwiązaniem jest wybór ręcznego ustawienia parametrów ekspozycji. W tym trybie, który wymaga znajomości podstaw fotografowania dokonujemy ustawień wielkości przesłony oraz czasu otwarcia migawki. Kilka próbnych zdjęć powinno upewnić nas w doborze właściwych parametrów.

Warto pamiętać, że zdjęcie „z ręki” można wykonywać jedynie dla krótkich czasów ekspozycji. W przeciwnym wypadku zdjęcia najczęściej będą „poruszone”. Idealnym rozwiązaniem jest zastosowanie statywu. Nie zawsze jednak możemy skorzystać z jego dobrodziejstw. Starajmy się wówczas oprzeć aparat o nieruchome przedmioty, takiej jak ławka, ściana, mebel. Zastosowanie takiego substytutu nie niesie znamion profesjonalizmu, ale może pozwolić nam na wykonanie satysfakcjonującego zdjęcia.

Drugim problemem, z którym często się spotykamy, jest wykonywanie zdjęć dużych prac. Dotyczy to głównie witraży w budynkach, kościołach. Kierując aparat do góry automatycznie sprawiamy, że zostaje przekrzywiona perspektywa. Jak radzić sobie w takich sytuacjach?

Najłatwiejszym jest skorzystanie z programu graficznego, za którego pomocą możemy skorygować powstałą nieprawidłowość. Można próbować odszukać bardziej prostopadłe miejsce do wykonania zdjęcia, z czym jest najczęściej trudno lub wręcz nie jest to możliwe. Trzeba również wspomnieć o rozwiązaniu najbardziej profesjonalnym, jakim jest zastosowanie specjalnego obiektywu fotograficznego typu Tilt-shift.

Podstawowym zastosowaniem tego obiektywu jest fotografowanie architektury. Obiektywy Tilt-shift pozwalają przesunąć oś optyczną obiektywu względem matrycy światłoczułej. Dzięki temu zabiegowi możemy „zgubić” niewłaściwą perspektywę i uzyskać proste linie. Główną wadą obiektywów tego typu jest wyjątkowo wysoka cena.

W przypadku wykonywania zdjęć małych prac lub   witraży stanowiących przeszklenia niewielkie, należy zadbać o jednolite, odpowiednio oświetlone tło.   Wskazana jest praca w trybie „ręcznym” z ustawieniem przesłony na wysoką wartość (8 do 11). Wydłużony czas otwarcia przesłony należy zrekompensować użyciem statywu. No i jeszcze jeden istotny parametr jakim jest balans bieli. Należy go ustawić na taki rodzaj światła jakie mamy oświetlenie.

Wykonując zdjęcia aparatami cyfrowymi standardowo tworzą one pliki w formacie jpg. Jeżeli mamy możliwość i zależy nam na jakości, to zdecydowanie proponuję wykonywanie zdjęć w formacie RAW na najlepszej jakości. Możliwości obróbki tego typu grafiki są ogromne i niekiedy wystarczą niemal sekundy w programie, aby zdjęcie wyglądało zdecydowanie lepiej. Poza tym z tego formatu można również spróbować utworzyć zdjęcie typu HDR.