Andrzej Bochacz
Pierwszy numer kwartalnika „Barwy Szkła” wprowadza Państwa oraz redakcję w czwarty rok wydawniczy. Rok 2014 zapowiada się szczególnie ciekawie. Z każdym wydaniem przybywa wiernych czytelników oraz przyjaciół, którzy wspierają redakcję bezcennymi sugestiami oraz propozycjami tematów.
Z pewnością odwiedzimy kilka znakomitych pracowni witrażowych. Pozwoli to na zajrzenie do warsztatów tętniących pracą nad szklanymi dziełami.
Rok temu odwiedziłem z grupą przyjaciół Paryż. Przywieźliśmy stamtąd wiele miłych wspomnień oraz bardzo dużo zdjęć. Dzięki temu mogłem opowiedzieć w kilku odcinkach o swoich wrażeniach z tej fascynującej wyprawy.
Wiosną 2014 roku planujemy również wycieczkę. Tym razem będziemy spacerowali uliczkami belgijskiej Brugii. Już nie mogę się doczekać wrażeń oraz witrażowych niespodzianek, które czekają na nas w tym średniowiecznym mieście.
We wrześniu planujemy kolejną wycieczkę z cyklu „Szlakiem Mistrzów Witraży”. Tym razem odwiedzimy Częstochowę.
W bieżącym numerze „Barw Szkła” zapraszam do lektury ciekawych artykułów.
Z pewnością wiele radości dostarczą fragmenty „Notatek Stanisława Pospieszalskiego z wykładu Zofii Baudouin de Courtenay”. Ten wyjątkowy, nigdzie nie publikowany materiał drukujemy dzięki życzliwości Pana Antoniego Pospieszalskiego, znakomitego malarza oraz twórcy projektów witraży.
Jurij Smirnow zaprasza Państwa tym razem do Lwowa lat dwudziestych XX stulecia, gdzie prowadzi czytelników witrażowymi ścieżkami.
Od bieżącego numeru „Barw Szkła” będziemy przedstawiać bibliotekę miłośnika witraży. Tym razem wspominamy o wybitnej pracy Pani Profesor Krystyny Pawłowskiej „Witraże w kamienicach krakowskich z przełomu wieków XIX i XX”. Niejako dopełnieniem tej ważnej pozycji jest opracowanie naukowe Pana dr Tomasza Szybistego „Sztuka sakralna Krakowa w wieku XIX część IV. Malarstwo witrażowe”.
Polecamy także książkę, którą trudno zdobyć, ale wartą poszukiwań. „Zapomniana pracownia – Wrocławski Instytut Witrażowy Adolpha Seilera (1846 – 1945)”. Autor – Pani dr Magda Ławicka przybliża stuletnią historię ważnego dla Dolnego Śląska warsztatu witrażowego.
Relacje z paryskiej katedry Notre Dame oraz wycieczki wrocławskiej niosą garść żywych, bo zapisanych w naszych pamięciach obrazów oraz wspomnień.
W części warsztatowej, po raz kolejny przekraczamy granice i poznajemy tajniki tworzenia witraża klasycznego. Jak skomplikowane wydaje się malowanie kompozycji na szkle, widać po niezbędnym wyposażeniu warsztatu oraz tworzeniu projektów.