Warsztat

Grzanie szkła

Monika Tarasin-Lenart Szkło jest materiałem o amorficznej budowie wewnętrznej – ciało będące w stanie amorficznym jest ciałem stałym (tzn. nie może płynąć), ale tworzące je cząsteczki ułożone są w sposób chaotyczny, podobnie jak cieczach. Z tego powodu nazywane jest często, choć błędnie stałą cieczą przechłodzoną. To właśnie z powodu swojej amorficznej budowy szkło inaczej od pozostałych ciał stałych reaguje na ...

Czytaj dalej »

Robię witraże

Aleksander Makarski Nie mam pojęcia jaką formę będzie miało to pismo. Czy będzie kierowane do profesjonalistów, czy amatorów ? Czy jedno i drugie razem. Wydaje mi się, że powinno zachęcać młodzież do poznania czegoś nowego i rozbudzania takiego wspaniałego hobby, jak witraż. Przecież tylu młodych nie ma pojęcia co robić w swoim życiu. Tak ma ten wiek. Jak jesteśmy dziećmi ...

Czytaj dalej »

Program Glass Eye 2000. Część 1

Jan Sas Program Glass Eye 2000 jest propozycją, która wspiera pracę projektantów witraży. Zadaniem programu jest ułatwienie procesu tworzenia projektu i przekształcenia go w gotowy do wykorzystania szablon. Jak praca z dowolnym edytorem, tak i w tym wypadku korzystanie z programu nie zastępuje pracy twórczej, ale usuwa niewygody i ograniczenia pracy przy użyciu kredek i papieru. W każdej chwili można obejrzeć ...

Czytaj dalej »

Jak powstaje pracownia i jak rozpocząć przygodę ze szkłem?

Mateusz Suski W każdej szanującej się pracowni, większej bądź mniejszej, ściany muszą być wypełnione wieszakami na narzędzia obwieszone przeróżnymi chwytakami, obcęgami, obciążnikami, zaciskami, odszczypywaczami, łamaczami, zapasowymi brzeszczotami, nożami, skrobakami, nożyczkami, wiertłami, cyrklami… Stoły i szafki roją się od przeróżnych buteleczek z tajemniczymi miksturami, torebek z kaboszonami, cynowych laseczek, słojami, kartonami, wzorami, formami, wiertarkami, piłami szlifierkami… Wszystko mieni się w świetle, ...

Czytaj dalej »

Fotografujemy witraże

Karolina Sójka Często mamy potrzebę wykonania zdjęcia fotograficznego witraży. Zdjęcia prac własnych, czy też gotowych dzieł w obiektach architektonicznych nastręczają wielu problemów. Najczęstszym, bo wynikającym z realiów jest wysoki kontrast między samą pracą a ciemnym otoczeniem. Automatyczny pomiar światła przeciętnego aparatu fotograficznego wg standardowych ustawień uśredni wynik, co spowoduje, że jasne szkło zostanie po prostu prześwietlone. Nieco bardziej zaawansowane urządzenia ...

Czytaj dalej »

Jak dobierać kolory

Anna Starmer ARKADY Najlepszym sposobem na zmianę wyglądu pokoju jest zmiana jego kolorystyki. Jednak jak łączyć   barwy, aby nie gryzły się ze sobą? Gdzie zdobyć wiedzę na temat kolorów, które nawzajem się uzupełniają i dają efekt spokojnej harmonii, i tych, które wnoszą do wnętrza energię? Inspirujący i praktyczny podręcznik zawiera ponad 150 koncepcji układów kolorystycznych przydatnych dla projektantów i dekoratorów ...

Czytaj dalej »

Fusing

Monika Tarasin-Lenart Szkło stapiane”, „gorące szkło”, „witraż amerykański” te wszystkie nazwy dotyczą jednej z najnowszych technik szklarskich – fusingu. Jego początków trzeba szukać w latach 60 dwudziestego wieku w Stanach Zjednoczonych. Początkowo traktowany był jako interesujące hobby. Od początku lat 80 stawał się powoli się coraz bardziej znaczącą i niezwykle dynamicznie rozwijającą się gałęzią przemysłu szklarskiego. Było to możliwe między ...

Czytaj dalej »