Warsztat

Jak wykorzystać ścinki szkła?

Zenon Kozak Podczas miesięcy, czy lat funkcjonowania pracowni witrażowej wycinamy z tafli szklanych drobne elementy. Jednocześnie pozostają ścinki. Najczęściej nie mamy pomysłu na wykorzystanie niewielkich fragmentów. Ponieważ szkło witrażowe jest drogie, to odpadki zbieramy z nadzieją, że kiedyś znajdzie się pomysł na ich wykorzystanie. Doskonałą koncepcją jest użycie niewielkich   ścinków do tworzenia szklanych mozaik. Układa się je z reguły z ...

Czytaj dalej »

O liniach cięcia, wypełnianiu, żywicy i rzemiośle

Stephen Byrne  www.realglasspainting.com Dzisiaj proponuję kilka różnych tematów. Dwa ostatnie wydają się prowokacyjne. Zacznijmy zatem od wątków bezpiecznych. Linie cięcia Analizując projekty lub same witraże czasami   zadajemy sobie pytanie: gdzie są linie cięcia elementów witraża? Sytuacja ta dotyczy głównie prac, w których znaczącymi elementami są sylwetki prezentowane w formie czarnych kształtów. W takich kompozycjach dostrzeżenie linii cięć jest niekiedy utrudnione. ...

Czytaj dalej »

Naprawa uszkodzonego witraża

Andrzej Bochacz W niniejszym numerze „Barw Szkła” znajdziecie Państwo artykuł pani Małgorzaty Polubiec-Kownackiej na temat postaci znakomitej polskiej malarki oraz twórczyni witraży Zofii Baudouin de Courtenay. Pani Małgorzata zgłosiła się do mnie z prośbą o pomoc przy naprawie uszkodzonego witraża. Dzieło, którego stan po zakończeniu renowacji możemy zobaczyć we wspomnianym artykule był w bardzo złym stanie. Przede wszystkim witraż z ...

Czytaj dalej »

Naprawa uszkodzonego witraża

Zenon Kozak na podstawie opracowania Roberto Rosa Witraż pod wpływem zmian temperatury, warunków atmosferycznych lub oddziaływań fizycznych może ulec zniszczeniu. Pęknięcia szklanych elementów z biegiem czasu stają się coraz bardziej widoczne, aż do wystąpienia całkowitej perforacji. Głównym zadaniem procesu renowacji jest zachowanie jak największej oryginalnej powierzchni dzieła. Mimo, że uzasadnionym postępowaniem mogłoby wydawać się pełne odtworzenie elementu poprzez wycięcie szkła ...

Czytaj dalej »

Pomysł na piec

Bogusław Skoczylas Glassdom.pl Witam wszystkich miłośników „Barw Szkła”. Pomysł na zbudowanie własnego pieca plątał mi się po głowie już od dłuższego czasu. Choć można prościej, zakup profesjonalnego pieca to spory wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Jednak pokusą było wykonanie własnego pieca o wymiarach takich jak w profesjonalnym urządzeniu. Decyzja zapadła po spotkaniu z witrażem klasycznym, gdzie piec jest nieodzowny. Do ...

Czytaj dalej »

Jak skalkulować witraż?

Andrzej Bochacz Metod kalkulacji jest wiele. Zadaniem kalkulacji jest uzyskanie danych, na podstawie których można ocenić ekonomiczną efektywność wytworzenia określonego wyrobu. Kalkulacja ceny wyrobu finalnego określona jest przez łączny koszt użytych materiałów, wykonanych usług oraz narzutów uwzględniających dodatkowe składniki kosztów wytworzenia. Ogólne zasady obliczania kalkulacji są wspólne dla większości sytuacji. Należy wyliczyć koszty poniesione w procesie wytwarzania wyrobu. Składają się ...

Czytaj dalej »

Piec hartowniczy

Michał Sikora W dwóch kolejnych artykułach przedstawię swoje doświadczenia związane z budową pieca hartowniczego. Jak sama nazwa wskazuje przeznaczeniem urządzenia jest rozgrzewanie elementów stanowych w celu dalszej obróbki termicznej. Cel jaki sobie postawiłem, było wykonanie urządzenia, które pozwoli na uzyskiwanie temperatury do 1000oC. Wszystkie informacje zamieszczone w artykułach są prezentacją urządzenia, które wykonałem na podstawie własnej wiedzy zdobytej z książek ...

Czytaj dalej »

Folie witrażowe – można łatwiej

Zenon Kozak Sztuka witrażu rozwijana jest od wielu stuleci. Klasyczna technika łączenia elementów przy pomocy profili ołowianych na przełomie XIX i XX stulecia została uzupełniona metodą L.C.Tiffany. Poszukiwania nowych metod rozwijały się wraz z dynamicznym rozwojem technologii. Artyści, a głównie rzemieślnicy poszukują rozwiązań, które zachowując ładny efekt końcowy ułatwią proces wytwarzania. W drugiej połowie XX stulecia chemia organiczna wprowadziła bardzo ...

Czytaj dalej »

Pędzel do tapowania

Zenon Kozak Podczas nanoszenia malatury na witraż, istotnym etapem jest nakładanie patyny, by w kolejnym kroku modelować tło i postacie. Dzięki temu zabiegowi       uzyskujemy efekty przestrzenne. Nałożenie patyny jest prostym zabiegiem, który był już omawiany na łamach „Barw Szkła”. Po wyschnięciu farby należy usunąć jej wybrane fragmenty. Zadanie to realizowane jest przy pomocy różnych narzędzi. Witrażyści używają igieł, noży, drewnianych ...

Czytaj dalej »

Szkło ornamentowe oltreluce

AGC GLASS EUROPE www.yourglass.com „Oltreluce wykracza poza podstawowy aspekt szkła, jakim jest przepuszczalność światła. Obserwowanie gry światła, które zlewa się w jedność z otoczeniem – czy to z wieżowcem, czy też dowolnym innym obiektem – niezmiennie budzi fascynację. Fascynujący jest sam pomysł eksplorowania możliwości wyrazu, jakie kryje w sobie szkło, w dążeniu do wzniesienia się ponad jego naturę. Pomoc w ...

Czytaj dalej »