Memmoria del magisterio de taryfy fenestre de Vetro Antonio da Pisa

Barwy-szkla-2011-Memmoria-de-magisterio
Karta z dzieła Antonia da Pisa

Średniowieczny mistrz w swoim dziele „Memmoria del magisterio de taryfy fenestre de Vetro” przekazuje wiele zasad tworzenia witraży.

Przede wszystkim przekazuje bezcenne informacje na temat żółtej farby tworzonej z chlorku srebra. Po długim okresie wykorzystywania czarnej konturówki pojawiła się nowa farba naszkliwna – żółta.

Witrażyści używali jej stosownie do natężenia wypału, w odcieniach od jasnej po ciemnoczerwo

Barwy-szkla-2011-Memmoria-de-magisterio-2
Drzeworyt pokazujący średniowieczna pracownię szklarsko-witrażową

ną do malowania architektury, aureoli, włosów, czy też ornamentów. Niebies

kie szkło pokryte bardzo cienko farbą żółtą z chlorku srebra dawało wrażenie soczystej zieleni.

Antonio da Pisa opisywał także zasady, których należało wówczas przestrzegać przy wykonywaniu omawianej techniki. Według autora tła figur na witrażach powinny być zawsze niebieskie, a w całej pracy należało wykorzystać około 1/3 białego szkła. Antonio da Pisa kładł także szczególny nacisk na harmonijne współgranie barwnych szkieł.