Historia witraży

Korpus witraży z lat 1800-1945 w kościołach rzymskokatolickich metropolii krakowskiej i przemyskiej

International Corpus Vitrearum, to działająca od ponad 50 lat międzynarodowa organizacja, która ma na celu inwentaryzację i naukowe opracowanie witraży średniowiecznych i nowożytnych w Europie i Ameryce. Polski Komitet Corpus Vitrearum jest jednym z wielu krajowych oddziałów. Jest on   związany z Instytutem Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego i uruchomił program badawczy, którego celem jest naukowe studium dziewiętnastowiecznych witraży kościelnych oraz ocena ...

Czytaj dalej »

The National Wallace Monument

Tłumaczenie i redakcja – Anna Winiarska BOHATER Ponad 700 lat temu naród angielski podbił terytorium Szkocji. Królem został wówczas Edward I Długonogi zwany „Młotem na Szkotów”. Rządził krwawo, brutalnie i nie uznawał litości. Zrozpaczona okupowana i uciemiężona ludność poszukiwała zatem swojego wybawcy – takiego, który wyzwałby do walki okrutnego króla i położyłby kres jego panowaniu. Potrzebny był ktoś, kto wywalczyłby ...

Czytaj dalej »

Witraże kościoła parafialnego p.w. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Tarnopolu

Jurij Smirnow Neogotycki kościół p.w. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Tarnopolu został wzniesiony w latach 1903-1908 według projektu architekta Teodora Teofila Talowskiego. W Tarnopolu realizowano jeden z czterech projektów konkursowych na kościół św. Elżbiety we Lwowie. Stylowo i w wielu elementach konstrukcji kościół tarnopolski był bliźniaczym odzwierciedleniem lwowskiego. Historyk sztuki Marcin Biernat z Krakowa uważa, że budowa tego kościoła była ...

Czytaj dalej »

Notatki Stanisława Pospieszalskiego z wykładu Zofii Baudouin de Courtenay – fragmenty

Dzięki życzliwości Pana Antoniego Pospieszalskiego W ubiegłym roku w nr 3/2013 „Barw szkła” Pani Małgorzata Polubiec-Kownacka przedstawiła postać wybitnej polskiej malarki oraz projektantki witraży Zofii Baudouin de Courtenay. W październiku 2013 roku odbyła się w Katowicach VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa – „Tradycja i współczesność. Sztuka witrażowa po 1945 r.”. Podczas konferencji Pani dr. Irena Kontny ze Śląskiego Centrum Dziedzictwa Kulturowego ...

Czytaj dalej »

Paryska katedra Notre Dame

Andrzej Bochacz Pierwsze dni lutego, to w naszej, polskiej świadomości mróz i śnieg lub zimna plucha, czyli nic przyjemnego. Tymczasem o tej porze roku, w Paryżu wyczuwa się już nadchodzącą wiosnę. Kilkunastostopniowa temperatura sprzyja spacerom. W parkach rodzice z dziećmi miło spędzają czas. Wiosna. W taki słoneczny dzień grupa miłośników witraży wybrała się w kierunku wyspy Ile de la Cite ...

Czytaj dalej »

Sztuka sakralna Krakowa w wieku XIX część IV. Malarstwo witrażowe

Tomasz Szybisty Wydawnictwo:         UNIVERSITAS Rok wydania:          2012 Miejsce wydania:    Kraków Liczba stron:           490 Wymiary:                  15,5 x 24 cm ISBN:                       978-83-242-1699-4 Publikacja jest monografią dziewiętnastowiecznych witraży kościelnych Krakowa. W trzech rozdziałach wyznaczonych chronologicznie (1815-1850, 1850-1883, 1883-1897), a przez to odzwierciedlających etapy ewolucji tego gatunku sztuki na gruncie lokalnym, zaprezentowano analizy historyczno-artystyczne zachowanych i niezachowanych przeszkleń ...

Czytaj dalej »

Witraże w kamienicach krakowskich z przełomu wieków XIX i XX

Krystyna Pawłowska Wydawnictwo:        Księgarnia Akademicka Rok wydania:          1994 Miejsce wydania:    Kraków Wersja językowa:    polska Liczba stron:           240 Format:                    22,8 x 15,8 cm Oprawa:                   miękka ze skrzydełkami ISBN/ISSN/ISMN:   83-901154-1-7 W roku 1994 ukazało się bardzo ważne, dla dużego grona miłośników sztuki witrażowej, opracowanie poświęcone sztuce użytkowej – witrażom w krakowskich kamienicach. Zwyczaj ozdabiania klatek schodowych i codziennych pomieszczeń barwnymi ...

Czytaj dalej »

ZAPOMNIANA PRACOWNIA Wrocławski Instytut Witrażowy Adolpha Seilera (1846 – 1945)

Magda Ławicka Muzeum Architektury we Wrocławiu Wrocław 2002 Stron 194 Przedmowa Adolph Seiler urodził się w 1824 r. w Rynarcicach koło Lubina, w domu mistrza szklarskiego Augusta. Wielodzietna rodzina Seilerów – Adolph miał co najmniej siedmioro rodzeństwa – musiała być z jakiś względów wyjątkowa, skoro historia śląskiego przemysłu i rzemiosła odnotowała również dwóch jego starszych braci: Augusta, prowadzącego w Zgorzelcu ...

Czytaj dalej »

Wielonarodowy charakter witrażownictwa lwowskiego w latach 20-30. XX wieku.

Jurij Smirnow W dwudziestoleciu międzywojennym w sztuce lwowskiej odbywały się bardzo skomplikowane procesy twórcze, artystyczne, związane nie tylko z rozwojem nowych form i stylów, ale też z wielonarodowym, wielokulturowym i wieloobrządkowym charakterem   miasta oraz strukturą narodową jego mieszkańców. Międzynarodowe tendencje w sztuce docierały do Lwowa, podobnie jak do Krakowa czy do Warszawy. Jednak Lwów jako centrum Galicji Wschodniej był ucieleśnieniem ...

Czytaj dalej »

Galeries Lafayette – paryskie zauroczenia

Andrzej Bochacz Paryż to miasto historii, zabytków, sztuki, miłości, ale to również miasto zakupów. Różnorodność tutejszych sklepów, butików i galerii jest bardzo bogata. Niemal w każdym zaułku, przy każdej uliczce spotkamy mniej lub bardziej wyszukane miejsce z towarami. Sklepiki, stragany i wiele towarów, bardzo wiele towarów, które oglądają, rozchwytują klienci, zakupoholicy i łowcy okazji. Théophile Bader oraz Alphonse Kahn w ...

Czytaj dalej »