Drodzy Czytelnicy 3/2013

Andrzej Bochacz

W połowie października, w Katowicach, odbyła się konferencja naukowa – „Tradycja i współczesność.   Sztuka witrażowa po 1945 roku”. Było to wydarzenie w polskim i europejskim życiu witrażowym. W ciągu dwóch dni wygłoszono wiele fascynujących wykładów naukowych, którym towarzyszyły frapujące dyskusje o witrażu powojennym.

To wyjątkowe wydarzenie dzięki wielkiemu zaangażowaniu Śląskiego Centrum Dziedzictwa Kulturowego w Katowicach i Muzeum Architektury we Wrocławiu oraz przy wielkiej życzliwości i pomocy Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. w Katowicach zgromadziło wybitne postaci sztuki witrażowej. Pełniejszą relację poznacie Państwo w kolejnym numerze „Barw Szkła”. Tymczasem, jako przedsmak zapraszam do obejrzenia okładki bieżącego numeru. To niewielki fragment witraży Jana Piaseckiego jakie otaczały nas w sali obrad Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. przy ul. Lompy 14 (dawny Syndykat Hut  Żelaznych).

Aktualny numer „Barw Szkła” w porównaniu do poprzednich wydań jest zdecydowanie uboższy o zagadnienia praktyczne. W zamian zawiera moc wiedzy historycznej.

Szczególnie ujął mnie artykuł wybitnego wrocławskiego przewodnika – Pani Anny Oryńskiej o witrażu Jana Pawła II w bazylice p.w. św. Elżbiety. Podczas tegorocznej wycieczki z cyklu „Szlakiem Mistrzów Witrażu – Wrocław 2013” mieliśmy przyjemność obejrzenia tej wyjątkowej pracy.

W gotyckiej świątyni w jednym z okien lśni nowoczesne w formie, jak i technologii wykonania, przeszklenie.

Bardzo ciekawy jest wywiad Pani Patrycji Fabiańskiej ze znanym architektem, artystą, twórcą unikatowego szkła Panem Tomaszem Urbanowiczem.

Jurij Smirnow zaprasza nas na spacer do kaplicy Orląt Lwowskich, gdzie kilka lat temu znakomita, krakowska Pracownia Witraży Furdyna wykonała wyjątkowej urody przeszklenia..

Roman Kamiński wzrokiem archeologa spogląda na Mały Wirydarz przy domu opata w klasztorze pocysterskim w Kołbaczu. To wyjątkowe doświadczenie, które dokładnie pokazuje jak żmudna a zarazem fascynująca jest praca poszukiwaczy minionego czasu.

W Katowicach, podczas konferencji AVP Pani Irena Kontny przygotowała zajmujący wykład na temat dorobku i życia nieco zapomnianej twórczyni witraży Zofii Baudouin de Courtenay.

W bieżącym numerze „Barw Szkła” postać artystki występuje dwukrotnie. Pani Małgorzata Polubiec-Kownacka przypomina jej postać ze szczególnie ciekawym dla historyków wątkiem osobistym. Natomiast ja opisuję w krótkiej relacji proces odświeżania niewielkiego witraża autorstwa Zofii Baudouin de Courtenay.